אוספים וארכיונים > יהדות > פרשת השבוע > מרכבת המשנה / פרשת מקץ

מרכבת המשנה / פרשת מקץ

​בימי החנוכה אנו אומרים בתפילה את פרקי ההלל. בפרק הראשון של ההלל פסוקים ידועים ומוכרים:

"מְקִימִי מֵעָפָר דָּל;  מֵאַשְׁפֹּת, יָרִים אֶבְיוֹן. לְהוֹשִׁיבִי עִם-נְדִיבִים; עִם, נְדִיבֵי עַמּו" (תהלים קיג, ז-ח).  
​פסוקים אלו מתאימים לפרשתנו, פרשת מקץ, לתיאור המהפך שעבר על יוסף. ממעמקי הבור שבבית הסוהר, עלה יוסף לארמונו של פרעה. וממעמד של עבד בזוי הפך לאיש החזק במצרים, שהייתה אז המעצמה הגדולה בעולם. 
 
פרעה העניק ליוסף את סמלי השררה והסמכות וכך מתארת זאת התורה: 
"וַיָּסַר פַּרְעֹה אֶת-טַבַּעְתּוֹ מֵעַל יָדוֹ, וַיִּתֵּן אֹתָהּ עַל-יַד יוֹסֵף; וַיַּלְבֵּשׁ אֹתוֹ בִּגְדֵי-שֵׁשׁ, וַיָּשֶׂם רְבִד הַזָּהָב עַל-צַוָּארוֹ. וַיַּרְכֵּב אֹתוֹ, בְּמִרְכֶּבֶת הַמִּשְׁנֶה אֲשֶׁר-לוֹ, וַיִּקְרְאוּ לְפָנָיו, אַבְרֵךְ; וְנָתוֹן אֹתוֹ, עַל כָּל-אֶרֶץ מִצְרָיִם. וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל-יוֹסֵף, אֲנִי פַרְעֹה; וּבִלְעָדֶיךָ, לֹא-יָרִים אִישׁ אֶת-יָדוֹ וְאֶת-רַגְלוֹ--בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם"
(בראשית מא, מב-מד).
 
יוסף זוכה לטבעת המלך, בגדים מפוארים, רביד זהב ומרכבה. העם מצטווה לקבל את פני השליט החדש בקריאות 'אברך', כלשון התרגום הארץ ישראלי:
"והוו מקלסין לקדמוי דין אבא למלכא רב בחכמתא ורכיך בשנייא" [והיו מקלסין לפניו זהו אב למלך, רב בחכמה וצעיר בשנים].     

 

דורות רבים אחרי יוסף יעבור מרדכי היהודי מהפך דומה. ממועמד למוות בתלייה, יהפוך למשנה למלך במעצמה הפרסית. וכך מסופר במגילת אסתר:
"וַיָּסַר הַמֶּלֶךְ אֶת-טַבַּעְתּוֹ, אֲשֶׁר הֶעֱבִיר מֵהָמָן, וַיִּתְּנָהּ, לְמָרְדֳּכָי" (אסתר ח, ב) "וּמָרְדֳּכַי יָצָא מִלִּפְנֵי הַמֶּלֶךְ, בִּלְבוּשׁ מַלְכוּת תְּכֵלֶת וָחוּר, וַעֲטֶרֶת זָהָב גְּדוֹלָה, וְתַכְרִיךְ בּוּץ וְאַרְגָּמָן" (שם, ח טו). כיוסף גם מרדכי זוכה בטבעת המלך ובבגדי מלכות מפוארים וגם הוא זוכה לרכוב על הסוס המלכותי ולהכרזה: "וַיִּקַּח הָמָן אֶת-הַלְּבוּשׁ וְאֶת-הַסּוּס, וַיַּלְבֵּשׁ אֶת-מָרְדֳּכָי; וַיַּרְכִּיבֵהוּ, בִּרְחוֹב הָעִיר, וַיִּקְרָא לְפָנָיו, כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ" (שם, ו, יא). 
 
מהי מרכבת המשנה? הרשב"ם מסביר: "במרכבת המשנה – סוס או פרידה מיוחדת לרכוב עליה האיש המשנה למלך". לדעת הרשב"ם מרכבה – בהמה המיועדת לרכיבה. לעומתו מסביר אבן עזרא: "מרכבת – עץ נתונה על ארבעה סוסים, ומרכבת שלמה לעדה". אבן עזרא מתכוון למשמעות המקובלת בימינו: כלי תחבורה רתום לסוסים. וכן הרמב"ן: "במרכבת המשנה – השניה למרכבתו, המהלכת אצל שלו, לשון רש"י, והנה הוא שם, וכן כהני המשנה, והנכון כי משנה תאר, כמו ואני אהיה לך למשנה ... והענין כי יש למלך מרכבה ידועה לו, כמו שנאמר וסוס אשר רכב עליו המלך, ואחרת ידועה למשנהו ואחריו לשליש". בין אם מדובר בבהמת רכיבה ובין אם מדובר במרכבה, ודאי שיש בשימוש בה עדות למעמד הנכבד שיש לרוכב עליה.
 
רבי שלמה מחלם או: שלמה חלם, חלמא, חעלמא, נולד בשנת תע"ז ( (1717 לערך בעיר זמוץ' שבפולין. התברך בכישרונות מזהירים ובגיל צעיר התפרסם כגאון. בנוסף ללימודיו התורניים למד שפות זרות, מתמטיקה, אסטרונומיה וגיאוגרפיה. חיבר ספרים רבים אשר רק חלק מהם יצא לאחרונה מכתב יד. עיקר פרסומו בא לו בזכות ספרו החשוב "מרכבת המשנה" על 'משנה תורה' לרמב"ם שאת חלקו הראשון הוציא עוד בחייו בשנת תקי"א (1751) ואת חלקו השני יחד עם השמטות לחלק הראשון הוציאו תלמידיו לאור, מיד לאחר פטירתו בשנת תקמ"א (1781). חיבור זה נחשב כאחד מטובי הפירושים על 'משנה תורה'. אחד החיבורים המעניינים שכתב רבי שלמה חלמא, הוא ספרו 'חוג הארץ' על גבולות ארץ ישראל. חיבור זה שהיה שנים רבות בכתב יד, נדפס בשנת תשמ"ח (1988). לאחרונה רכשה הספרייה את כתב היד המקורי, ובקרוב הוא יוצג בפני הקהל הרחב. 

 

לפניכם סריקות של שערי המהדורות הראשונות של 'מרכבת המשנה' ושל עטיפת הספר 'חוג הארץ'.                                               
                                                שבת שלום וחנוכה שמח

 

 
NLI_ImageGallery
NliImageGallery