אוספים וארכיונים > יהדות > פרשת השבוע > קול בן לוי / פרשת קרח

קול בן לוי / פרשת קרח

​פרשת השבוע, פרשת קרח, עוסקת בערעורו של קרח על מעמד הכהונה. כתוצאה מכך חוזר הקב"ה ומאשש את מעמדו של אהרן הכהן: "וַיְדַבֵּר ה' אֶל-אַהֲרֹן וַאֲנִי הִנֵּה נָתַתִּי לְךָ אֶת-מִשְׁמֶרֶת תְּרוּמֹתָי לְכָל-קָדְשֵׁי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל לְךָ נְתַתִּים לְמָשְׁחָה וּלְבָנֶיךָ לְחָק-עוֹלָם" (במדבר יח, ח). מסביר רש"י: "משל למלך שנתן שדה לאוהבו ולא כתב ולא חתם ולא העלה בערכאין. בא אחד וערער על השדה. אמר לו המלך: כל מי שירצה יבא ויערער לנגדך, הריני כותב וחותם לך ומעלה בערכאין. אף כאן לפי שבא קרח וערער כנגד אהרן על הכהונה, בא הכתוב ונתן לו כ"ד מתנות כהונה בברית מלח עולם, ולכך נסמכה פרשה זו לכאן".

​תפקידי הלויים, זכויותיהם וחובותיהם הוגדרו אף הם: "וְגַם אֶת-אַחֶיךָ מַטֵּה לֵוִי שֵׁבֶט אָבִיךָ הַקְרֵב אִתָּךְ וְיִלָּווּ עָלֶיךָ וִישָׁרֲתוּךָ וְאַתָּה וּבָנֶיךָ אִתָּךְ לִפְנֵי אֹהֶל הָעֵדֻת:  וְשָׁמְרוּ מִשְׁמַרְתְּךָ וּמִשְׁמֶרֶת כָּל-הָאֹהֶל אַךְ אֶל-כְּלֵי הַקֹּדֶשׁ וְאֶל-הַמִּזְבֵּחַ לֹא יִקְרָבוּ וְלֹא-יָמֻתוּ גַם-הֵם גַּם-אַתֶּם:

 

וְנִלְווּ עָלֶיךָ וְשָׁמְרוּ אֶת-מִשְׁמֶרֶת אֹהֶל מוֹעֵד לְכֹל עֲבֹדַת הָאֹהֶל וְזָר לֹא-יִקְרַב אֲלֵיכֶם: וּשְׁמַרְתֶּם אֵת מִשְׁמֶרֶת הַקֹּדֶשׁ וְאֵת מִשְׁמֶרֶת הַמִּזְבֵּחַ וְלֹא-יִהְיֶה עוֹד קֶצֶף עַל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: וַאֲנִי הִנֵּה לָקַחְתִּי אֶת-אֲחֵיכֶם הַלְוִיִּם מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָכֶם מַתָּנָה נְתֻנִים לַה' לַעֲבֹד אֶת-עֲבֹדַת אֹהֶל מוֹעֵד: וְאַתָּה וּבָנֶיךָ אִתְּךָ תִּשְׁמְרוּ אֶת-כְּהֻנַּתְכֶם לְכָל-דְּבַר הַמִּזְבֵּחַ וּלְמִבֵּית לַפָּרֹכֶת וַעֲבַדְתֶּם עֲבֹדַת מַתָּנָה אֶתֵּן אֶת-כְּהֻנַּתְכֶם וְהַזָּר הַקָּרֵב יוּמָת" (במדבר יח, ב-ז).
 
אחד מתפקידי הלויים הוא שמירת המקדש. כפי שסיכם זאת הרמב"ם: "שמירת המקדש מצות עשה, ואף על פי שאין שם פחד מאויב, ולא מליסטים. שאין שמירתו אלא כבוד לו; אינו דומה פלטורין שיש עליו שומרין, לפלטורין שאין עליו שומרין. ושמירה זו, מצותה כל הלילה. והשומרין הם הכוהנים והלויים, שנאמר: "אתה ובניך איתך, לפני אוהל העדות"  (במדבר יח,ב)  כלומר אתם תהיו שומרין לו. והרי נאמר "ושמרו את משמרת אוהל מועד"  (במדבר יח,ד), ונאמר "והחונים קדמה לפני אוהל מועד מזרחה משה ואהרון ובניו, שומרי משמרת המקדש" (במדבר ג, לח).
 
המשניות הראשונות במסכת מידות מתארות את חלוקת הגזרות בין הכהנים והלויים בשמירת המקדש ואת הפיקוח שנעשה על השומרים על ידי הממונה – 'איש הר הבית'.
 
משנה א
בִּשְׁלֹשָׁה מְקוֹמוֹת הַכֹּהֲנִים שׁוֹמְרִין בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ:
בְּבֵית אַבְטִינָס, וּבְבֵית הַנִּיצוֹץ, וּבְבֵית הַמּוֹקֵד.
וְהַלְוִיִּם בְּעֶשְׂרִים וְאֶחָד מָקוֹם::
חֲמִשָּׁה, עַל חֲמִשָּׁה מִשַּׁעֲרֵי הַר הַבַּיִת;
אַרְבָּעָה, עַל אַרְבַּע פִּנּוֹתָיו מִתּוֹכוֹ
חֲמִשָּׁה, עַל חֲמִשָּׁה מִשַּׁעֲרֵי הָעֲזָרָה
אַרְבָּעָה, בְּאַרְבַּע פִּנּוֹתֶיהָ מִבַּחוּץ
אֶחָד בְּלִשְׁכַּת הַקָּרְבָּן,
וְאֶחָד בְּלִשְׁכַּת הַפָּרֹכֶת,
וְאֶחָד לַאֲחוֹרֵי בֵית הַכַּפֹּרֶת.
 
משנה ב
אִישׁ הַר הַבַּיִת
הָיָה מְחַזֵּר עַל כָּל מִשְׁמָר וּמִשְׁמָר,
וַאֲבוּקוֹת דּוֹלְקִין לְפָנָיו,
וְכָל מִשְׁמָר שֶׁאֵינוּ עוֹמֵד, וְאוֹמֵר לוֹ:
"אִישׁ הַר הַבַּיִת, שָׁלוֹם עָלֶיךָ"
נִכָּר שֶׁהוּא יָשֵׁן, חוֹבְטוֹ בְמַקְלוֹ
וּרְשׁוּת הָיָה לוֹ לִשְׂרוֹף אֶת כְּסוּתוֹ
וְהֵן אוֹמְרִים
"?מַה קּוֹל בָּעֲזָרָה"
קוֹל בֶּן לֵוִי לוֹקֶה וּבְגָדָיו נִשְׂרָפִין"
שֶׁיָּשֵׁן לוֹ עַל מִשְׁמָרוֹ"
רְבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב אוֹמֵר:
פַּעַם אַחַת מָצְאוּ אֶת אֲחִי אִמָּה יָשֵׁן
וְשָׂרְפוּ אֶת כְּסוּתוֹ..
 
הרב רפאל בן אליהו הכהן (תס"ב-תפ"ד; 1724-1702), היה תלמיד חכם צעיר באיזמיר. למד אצל הרב יצחק הכהן רפפורט (תמ"ה-תקט"ו; 1755-1685), מחבר הספר 'בתי כהונה'. נפטר בקיצור ימים. בנו שנולד אחרי פטירתו ונקרא על שמו, נפטר בינקותו. האב השכול ר' אליהו החליט להדפיס את דברי התורה של בנו בספר בשם 'קול בן לוי'. שנדפס בקושטא בשנת תפ"ז (1727).
 
לפניכם הסריקה של השער.

 

                                                               שבת שלום