אוספים וארכיונים > יהדות > פרשת השבוע > שלוים מן הים / פרשת בהעלותך

שלוים מן הים / פרשת בהעלותך

​פרשת השבוע, פרשת בהעלותך, מתחילה במצוות הדלקת המנורה על ידי אהרן, ממשיכה בקידוש הלוויים ומתארת את הפסח שנעשה בהר סיני.  התורה מספרת לנו על ארגון המחנה באמצעות החצוצרות. אחרי שהייה של קרוב לשנה בהר סיני, ניתן האות לתזוזה. התיאור הוא חגיגי:

 

"וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּעֶשְׂרִים בַּחֹדֶשׁ נַעֲלָה הֶעָנָן מֵעַל מִשְׁכַּן הָעֵדֻת:   וַיִּסְעוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל לְמַסְעֵיהֶם מִמִּדְבַּר סִינָי וַיִּשְׁכֹּן הֶעָנָן בְּמִדְבַּר פָּארָן:   וַיִּסְעוּ בָּרִאשֹׁנָה עַל-פִּי ה' בְּיַד-משֶׁה" (במדבר י, יא-יג) ישנן קהילות שקוראות את הפסוקים המתארים את המסע במנגינה מיוחדת. הציפיות היו גדולות כפי שכותב רש"י על הפסוק נוסעים אנחנו אל המקום (שם, כט): "מיד עד שלושה ימים אנו נכנסין לארץ, שבמסע זה הראשון נסעו על מנת להיכנס לארץ ישראל, אלא שחטאו במתאוננים".
​עם ישראל התלונן על מחסור בבשר, והקדוש ברוך סיפק להם את השלו. לכאורה, מייד כשיצאו ממצרים היה להם שלו. כפי שנאמר: "וַיְהִי בָעֶרֶב וַתַּעַל הַשְּׂלָו וַתְּכַס אֶת-הַמַּחֲנֶה וּבַבֹּקֶר הָיְתָה שִׁכְבַת הַטָּל סָבִיב לַמַּחֲנֶה" (שמות טז, יג). הרמב"ן מסביר:
 
"ויאמרו מי יאכלנו בשר  –כי לא היה לכל העם בשר לאכול בכל יום, אע"פ שאכלו ממנו פעמים רבות. והיה למקצתם מקנה ואכלו ממנו הגדולים, כמנהג המחנות ומקומות היוקר. אבל בדגים אמרו (פסוק ה): זכרנו את הדגה, כזוכר הנשכחות, כי לא אכלו דגים מיום צאתם ממצרים ועד הנה" (במדבר יא, ד).
 
השלו היה המגיע לפעמים, בכמות קטנה. וכך גם מסביר זאת הרמב"ן בפרשת בשלח:  

 

"ויתכן שהיו גדוליהם לוקטין אותו, או שהיה מזדמן לחסידים שבהם, וצעיריהם היו תאבים לו ורעבים ממנו, כי לא יספר בשלו וילקטו המרבה והממעיט כאשר אמר במן, ולכך אמר שם (במדבר יא ד): והאספסוף אשר בקרבו התאוו תאווה, ואמר (שם): וישובו ויבכו גם בני ישראל, שהיו גם מהם בוכים לו ולא כלם, ואז נתן להם ממנו לרוב מאד, כאשר אמר (שם לב): הממעיט אסף עשרה חומרים, ואכלו חדש ימים בשפע ההוא ושב לעניינו הראשון" (שמות טז, יב). 

 

הרב שלמה זלמן נטר, יליד הונגריה שעלה לירושלים, עסק רבות בדקדוק ובמסורה וכתב פירוש על פירוש רבי אברהם אבן עזרא לתורה. בשנת תרי"ט השתתף בהדפסת מהדורה חדשה של התורה בוינה. הדפסה זו נחשבה כיפה ומהודרת  עם המסורה והמפרשים. רבי שלמה זלמן נטר צרף לה את פירושו על האבן עזרא. בנו, רבי יעקב מרדכי נטר, נדד בעולם והגיע עד לסין והונג קונג, ומשם המשיך במסע ימי שארך 74 ימים עד שהגיע לקליפורניה. בסן פרנסיסקו  כיהן זמן מה כדרשן. את דרשותיו ודרשות אביו ריכז בספרו "שלוים מן הים";   ראשי תיבות: ש'למה ו'בנו י'עקב מ'רדכי מ'משפחת נ'עטטער ה'' י'יהל מ'אורם. בסוף הספר הדפיס שירים שחיבר ובהם שיר שכתב לכבוד השלמת הדפסת חמשה חומשי תורה שהדפיס אביו.

 

                                               
                                                           שבת שלום
 
NLI_ImageGallery
NliImageGallery