הנביא עמוס מתאר את עוצמת הכנענים והאמורים שהושמדו על ידי ישראל:ה "וְאָנֹכִי הִשְׁמַדְתִּי אֶת-הָאֱמֹרִי מִפְּנֵיהֶם אֲשֶׁר כְּגֹבַהּ אֲרָזִים גָּבְהוֹ וְחָסֹן הוּא כָּאַלּוֹנִים וָאַשְׁמִיד פִּרְיוֹ מִמַּעַל וְשָׁרָשָׁיו מִתָּחַת" (עמוס ב, ט). גם המשורר בספר תהלים מדמה את הצדיק המשגשג לארז: "צַדִּיק כַּתָּמָר יִפְרָח כְּאֶרֶז בַּלְּבָנוֹן יִשְׂגֶּה" (תהלים צב, יג). בספרי שמואל ומלכים מסופר על חירם מלך צור ששלח ארזים לבניית בית הארזים של דוד, ועל אספקת עצי הארזים למפעלי הבנייה של שלמה המלך.
שלמה המלך החכם המשיל משלים על החי והצומח. כפי שנאמר: "וַיְדַבֵּר שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים מָשָׁל וַיְהִי שִׁירוֹ חֲמִשָּׁה וָאָלֶף: וַיְדַבֵּר עַל-הָעֵצִים מִן-הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן וְעַד הָאֵזוֹב אֲשֶׁר יֹצֵא בַּקִּיר וַיְדַבֵּר עַל-הַבְּהֵמָה וְעַל-הָעוֹף וְעַל-הָרֶמֶשׂ וְעַל-הַדָּגִים: וַיָּבֹאוּ מִכָּל-הָעַמִּים לִשְׁמֹעַ אֵת חָכְמַת שְׁלֹמֹה מֵאֵת כָּל-מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת-חָכְמָתוֹ" (מלכים א, ה, יב-יד).
מהי חכמתו של שלמה שדיבר מן הארז אשר בלבנון ועד האזוב אשר בקיר? שואלים חכמינו וכי אפשר לאדם לדבר אל העצים? אלא שהסביר שלמה: "מפני מה מצורע נטהר בגבוה שבגבוהים ובנמוך שבנמוכים, בעץ ארז ואזוב ע"י שהגביה עצמו כארז לקה בצרעת, כיון שמשפיל עצמו כאזוב נטהר ונתרפא" (ילקוט שמעוני).
הרב נח חיים צבי ברלין (תצ"ד-תקס"ב; 1802-1734), יליד פיורדא, כיהן כרב במגנצה ובקהילה המאוחדת של המבורג, אלטונה, ונסבק (אה"ו). חיבר ספר 'עצי אלמוגים' על הלכות נטילת ידיים וטבילה. ספרו השני הוא 'עצי ארזים' על שולחן ערוך אבן העזר. אחרי פטירתו הוציא תלמידו ר' וולף היידנהיים את חיבורו 'מעין החכמה' על תרי"ג מצוות.
לפניכם סריקה של ספרו עצי ארזים שנדפס בפיורדא תק"ן (1790).