נעמי שמר
נעמי שמר, מתוך ארכיון נעמי שמר, הספרייה הלאומית

נעמי שמר

נעמי שמר, משוררת, מלחינה, פזמונאית, וכלת פרס ישראל, נולדה בקבוצת כנרת בי"ז בתמוז תר"צ, 13 ביולי 1930, בתם של מאיר ורבקה ספיר. משוררת ומלחינה, מעמודי התווך של הזמר העברי, כתבה והלחינה מאות שירים ללהקות צבאיות, להרכבים קוליים ולטובי הזמרים והזמרות בארץ. שיריה הפכו לחלק בלתי נפרד מפס הקול של החברה הישראלית. 

בואו לגלות תחנות דרך בחייה של נעמי שמר – מכנרת לתל אביב, דרך ניו יורק ופריז. בצליל, בתווים, בתמונות ובוידאו, פריטים מארכיונה האישי, שירים נבחרים וחומרים על יצירתה.

 

על אודות ארכיון נעמי שמר

​ארכיון נעמי שמר הוא אחד מתוך למעלה ממאתיים חמישים ארכיונים אישיים של מלחינים ישראליים ויהודיים המצויים במחלקת המוזיקה בספרייה הלאומית. לצד ארכיוניהם של מיטב מלחיני הזמר העברי כמשה וילנסקי, סשה ארגוב, דוד זהבי, דב זלצר, מרדכי זעירא ורבים אחרים, שוכן ארכיונה של נעמי שמר.

הארכיון, שמספרו הקטלוגי במחלקת המוזיקה הוא Mus 0250, נתרם לספרייה הלאומית על-ידי משפחתה בשלהי שנת 2010. בארכיון 17 חטיבות שונות: כתבי יד של שירי נעמי שמר, התכתבויות, חומרים אודות השיר "ירושלים של זהב", רשימות ומסמכים אישיים, תמונות, קטעי עיתונות, חומרים על נעמי שמר ועל יצירתה ועוד. במהלך שנת 2012 הושלם תהליך מיון, סידור וקטלוג האוסף. לאחר מכן הושלמה פעולת הדיגיטציה של הארכיון כולו בדפוס ובשמע.

ארכיון נעמי שמר הוא אחד העשירים ביותר בין אוספי המוזיקה והוא משקף את מקומה של שמר כמשוררת העם. הקשר עם הקהל מתבטא במכתבים, ביצירות, בציורים שנשלחו אל נעמי שמר ומספרים את סיפור מדינת ישראל בין שנות החמישים ועד ימינו. גם לאחר מותה הארכיון מהווה השראה ומקור למחקר וליצירה חדשה.

הסיפורים מאחורי נעמי שמר

איך נולדו שירים כמו "לו יהי", "ירושלים של זהב" או "ואלס להגנת הצומח"? גלו את הסיפורים הנדירים מאחורי חייה ויצירתה של נעמי שמר

לעוד סיפורים על נעמי שמר

נעה היא שם בשדה – קונצרט משירי נעמי שמר

התקיים ביום רביעי, כ"ח באייר תשע"ד, 28.5.2014.

השירים: חורשת האקליפטוס, ליל אמש, בקיץ, עקידת יצחק, לשיר זה כמו להיות ירדן, העיר הלבנה, בשדות בית לחם, לכבודך, המכשפות, ירושלים של זהב, נועה, פגישה לאין-קץ, לילה בחוף אכזיב - , שיר נולד, אל בורות המים, שירת העשבים, סימני דרך.

תנאי שימוש

הספרייה הלאומית דואגת להנגיש חומר לציבור בהתאם לחוק, וכאשר אין הגבלות ידועות על הנגשת החומר. במקרה ויש, לדעתך, חשש להפרת זכות כלשהי בחומרים המופיעים באתר זה, או בכל שאלה בעניין, אנא פנו אלינו לכתובת [email protected] על מנת שנוכל לברר את הנושא. אם נחליט כי הפנייה מצדיקה בירור, אנו נמנע את הגישה לחומר נושא הפנייה בהקדם האפשרי ועד לקביעה סופית בעניין.

השימוש בחומרים מאתר הספרייה הלאומית, כמו גם הכפלתם ושעתוקם, חלקית או בשלמותם, במתכונת אלקטרונית או בהדפסה על נייר מוגבלים לשימוש פרטי, מחקרי או מדעי בלבד בהתאם לכלי השימוש ההוגן המפורטים בחוק זכות יוצרים תשס"ח-2007. בכל מקרה של שימוש בחומר יש לציין את מקורו.

יש לפנות אלינו בעניין כל שימוש אחר באוסף או לצורך קבלת פרטים נוספים באמצעות כתובת הדואר האלקטרוני שמופיעה לעיל.