שאלות נפוצות

שאלות נפוצות

כיצד אוכל לשמר את הספרים בבית שלי?

הכנו לכם המלצות לשימור הספרייה הביתית

 

מהי "עלמא"?

קראו תשובות לשאלות נפוצות על עלמא – הדור הבא של מערכות לניהול ספריות 

 

ברצוני לעשות שימוש בפריט המופיע באתר. כיצד ניתן לברר את נושא זכויות היוצרים?

את המידע הדרוש וכן טופס בקשה ניתן למצוא כאן.

 

כאן לשירותכם: איך ניתן לפנות אלינו?

כל הדרכים ליצירת קשר

לחצו כאן

 

כללי

1. מה יש בספרייה?

בספרייה מספר אוספים מרכזיים:

אוסף ישראל, המשמש כזיכרון הלאומי של מדינת ישראל, וכולל את כל היוצא לאור בישראל וכן חומר מחקרי מחו"ל.

אוסף יהדות, כולל בתוכו ספרים, כתבי יד ומחקרים בנושאי יהדות ויהודים בארץ וברחבי העולם בשפה העברית ובשפות אחרות, והוא מהאוספים הגדולים והחשובים בעולם בתחומו.

אוסף אסלאם ומזרח התיכון העוסק בנושא דת האסלאם מראשיתה ועד ימינו, לרבות משפט, תיאולוגיה, פילוסופיה, מיסטיקה והלכה, היסטוריה וחקר תרבויות האסלאם, שפות הנפוצות בעולם האסלאם וכן ספרות אסלאמית.

אוסף מדעי הרוח הכלליים, כולל בתוכו מקורות בנושאי היסטוריה, לימודים קלאסיים, פילוסופיה, תולדות הנצרות, ותולדות הספר, וכן את אוסף אדלשטיין – אוסף ייחודי לתולדות המדע, הרפואה והטכנולוגיה. בנוסף משמש האוסף גם ספריית ההפקדה של האו"ם והאיחוד האירופי ומרכז את כל החומרים והדו"חות המופצים על ידם.

בנוסף לכל אלו, אוסף הספרייה כולל את מחלקת הארכיונים ובה יותר מ-450 ארכיונים אישיים רבים ומגוונים, ובמחלקת המוזיקה מאתים וחמישים ארכיונים נוספים של אנשי מוזיקה כמו נעמי שמר ומשה וילנסקי.

 

2. האם אפשר לבוא לבקר?

כמובן, הספרייה פתוחה לקהל הרחב, בימים א-ה בין השעות 9:00 19:45 ובימי שישי בין השעות 9:00 12:45.
לסיור מודרך בספרייה הלאומית היכנסו למרכז המבקרים או פנו אלינו בטלפון: 074-733-6125 ובדוא"ל: [email protected].
בתי ספר יכולים להזמין סיור או הדרכה בעבודות חקר במחלקת חינוך, בטלפון: 074-733-6186, או בדוא"ל: [email protected].

 

3. איך מגיעים אליכם?

הספרייה הלאומית שוכנת ברחוב קפלן 1 (כניסה ראשית) | דרך רופין 36 (כניסה נוספת)

קריית הממשלה, ירושלים, ישראל.

🚌קווי האוטובוס המגיעים אלינו:

7, 14, 35, 66, 66א, 90, 97 (אוטובוסים עירוניים)

100 (אוטובוס בין עירוני, ישירות ממחלף שפירים)

לפרטים נוספים ומפה

 

4. זאת הפעם הראשונה שלי בספרייה. מי יוכל לעזור לי להתמצא?

בקומת הכניסה תוכלו לפנות לספרן יעץ והדרכה היושב באולם היעץ שבקומת הכניסה. ניתן לפנות גם בצ'ט באמצעות הקישור שבפינה השמאלית התחתונה באתר הבית של הספרייה (עובד גם בטלפונים סלולריים חכמים) או בטלפון 074-733-6400.

בנוסף, אפשר להיעזר בספרנים שבכל אולמות הקריאה.

 

5. שמעתי שאתם עוברים, לאן ומתי זה יקרה?

בימים אלה הספרייה הלאומית נתונה בתהליך של התחדשות, שבמהלכו הספרייה תעבור למשכנה החדש בסמוך למשכן הכנסת. המשכן החדש יהיה פתוח ונגיש לציבור הרחב, יציע סביבות עבודה ידידותיות ומרחבים לפעילויות תרבות וחינוך.

באפשרותכם לעיין בתוכנית האב להתחדשות.

לפרטים נוספים לחצו כאן.

 

שימוש בספרים

1. איפה נמצאים כל הספרים שלכם?

מפאת היקפו, אוסף הספרייה הלאומית נמצא ברובו ב"מדף סגור", כלומר, במחסנים, ללא גישה ישירה לציבור. אם רצונכם בספר מסויים שלא נמצא על המדפים באולמות הקריאה, עליכם להזמין אותו מן המחסן, לאחר שתירשמו כקוראים ותפתחו כרטיס קורא כך שתוכלו לבצע הזמנות באמצעות שם משתמש וסיסמא.

 

2. מה הם אולמות קריאה?

אולמות הקריאה הם החללים בספרייה המיועדים לעיון ולמידה, בניגוד למחסנים ולאזורים אחרים. בספרייה מספר אולמות קריאה, בכל אחד מהם מצויים אוספים ייחודיים לתחום העיסוק המגדיר את האולם. לאולמות הראשיים ניתן גם להזמין חומרים מהמחסן.

בקומת הכניסה מצוי אולם היעץ וההדרכה.

בקומה הראשונה מצויים אולמות הקריאה הראשיים: מדעי הרוח הכלליים, אולם קריאה יהדות, ישראל, מזרח ואיסלם, מרכז המוזיקה ואוסף גרשם שלום – האוסף מכיל פריטים בנושאי מחשבת ישראל וקבלה. זהו גם האולם שבו ניתן לצפות בפריטים נדירים.

בקומה השנייה מצויים אוסף אדלשטיין להיסטוריה של המדע, ואוסף הקרטוגרפיה ע"ש ערן לאור, ובקומה התחתונה מצויים הארכיונים ואולם כתבי היד.

 

3. כיצד פותחים כרטיס קורא?

בכל דף באתר הספרייה, בצד השמאלי למעלה ישנה אפשרות להיכנס או להירשם.

אם בעבר הזמנתם ספרים מאתר הספרייה או נרשמתם לאתר יש ללחוץ על "היכנס" ולהכניס את שם המשתמש והסיסמה.
אם זוהי הפעם הראשונה, יש ללחוץ על "הרשמה". טופס הרשמה מקוון ייפתח ועליכם למלא את הפרטים בטופס. לאחר מילוי הפרטים ושליחתם, תישלח אליכם הודעת דוא"ל עם קישורית. שימו לב! תהליך ההרשמה יסתיים רק לאחר לחיצה על הקישורית.

לעזרה, לחצו כאן. במידה ונתקלתם בבעיה, ניתן לפנות למחלקת ההשאלה, 074-733-6414.

 

4. כיצד מזמינים ספר?

עליכם להיות מזוהים במערכת על ידי כניסה לכרטיס קורא.
לאחר שמצאתם את הספר המבוקש, לחצו על "הזמנה"
אם הספר נמצא באולמות הקריאה, אין צורך להזמין, גשו לאולם הקריאה.
עותק להשאלה ניתן להזמין הביתה, עותק להזמנה לאולמות זמין לקריאה באולמות הקריאה בלבד.
שימו לב! בהזמנת ספר בעל מספר כרכים הקפידו להזמין את הכרך הרצוי לכם.
בחרו אולם קריאה שאליו תרצו לקבל את הספר ולחצו על הזמנה.

 

5. כיצד מזמינים כתב עת?

בספרייה יש כ-20,000 כתבי עת ועיתונים שונים. לחלק מכתבי העת יש גישה מקוונת דרך מערכת מרחב (ראו כאן) ואילו אחרים תוכלו למצוא על המדפים באולמות הקריאה (בד"כ מדובר בגיליונות האחרונים בלבד) או שתוכלו להזמין אותם מהמחסן.
ניתן לעיין בכתב העת (גם מהבית) באמצעות הגישה המקוונת. ייתכן שתצטרכו להזדהות במערכת לשם כך. לחיצה על "מיקום באולם" תראה לכם את מיקום כתב העת באולם ואת הכרכים הזמינים להזמנה מהמחסן.

 

6. כמה זמן לוקח לפריט להגיע לאולם הקריאה?

פריט הנמצא במחסני הספרייה יגיע לאחר כחצי שעה והודעה על כך תשלח לתיבת הדואר האלקטרוני שלכם. ספר הנמצא במחסנים מרוחקים יש להזמין מראש ולבדוק האם הגיע.
בכדי לחסוך מזמנכם, מומלץ להזמין מהבית או מכל מחשב, לפני ההגעה לספרייה.

 

7. האם יש דרככם גישה לעיתונים ישנים?

כן, אבל אין חובה להגיע לספרייה לשם כך. באמצעות האתר לעיתונות יהודית-היסטורית, תוכלו לצפות בעיתונים יהודיים שהתפרסמו בשפות שונות ובמדינות שונות. דרך האתר ניתן לצפות בעיתונים בצורתם המקורית ולערוך בהם חיפוש.

 

8. האם ניתן לראות עיתוני ילדים ישנים?

ניתן לצפות באתר בעיתוני ילדים עבריים מלפני קום המדינה ומן השנים הראשונות שלה, מארץ-ישראל ומחוץ-לארץ.
באתר לא ניתן לצפות בעיתונים מהשנים האחרונות. העיתונים עצמם נמצאים בספרייה, בנייר או סרוקים למיקרופילמים.

 

9. אפשר לצלם?

כן, ניתן לצלם או לסרוק להתקן זיכרון נייד בחדר הצילום הצמוד לאולם קריאה יהדות-מזרח. מכונות צילום נוספות נמצאות באולם הכניסה, באולם קריאה כללי ובקומת הקרקע התחתונה. צילום של פריטים נדירים, ארכיונים וכתבי יד מצריך קבלת אישור מראש.

 

10. איך מאריכים ספרים?

ניתן להאריך השאלת ספרים על-ידי כניסה לכרטיס הקורא באמצעות שם וסיסמא, ואז כניסה ל"כרטיס ספרייה" במרחב וללחוץ על חידוש. לעזרה, לחצו כאן.

אם אפשרות החידוש לא מופיעה, יתכן ועברתם את תאריך ההשאלה או שפג תוקף הכרטיס שלכם. לבירורים תוכלו לפנות למחלקת ההשאלה במייל: [email protected] או בטלפון: 074-733-6414.

 

השאלה הביתה

1. האם ניתן לשאול ספרים הביתה?

כתבי העת ורבים מהספרים אינם ניתנים להשאלה הביתה. ניתן לראות האם ספר ניתן להשאלה כאשר לוחצים על מיקומים. ספר הניתן להשאלה יהיה מסומן כעותק להשאלה.
כדי לשאול ספרים יש לפתוח כרטיס קורא ולאחר מכן לגשת למחלקת השאלה. לרכישת מנוי יש להצטייד בתעודה מזהה. עלות המנוי: 200 ש"ח לשנה, או 100 ש"ח לחצי שנה.
סטודנטים וסגל אקדמי ומנהלי של האוניברסיטה העברית רשאים לשאול ספרים ללא תשלום בהצגת כרטיס סטודנט או כרטיס סגל.
חוקרים וסטודנטים לתואר שני ומעלה מכל האוניברסיטאות בארץ, וכן סטודנטים ממוסדות מסוימים זכאים למנוי ללא תשלום בכפוף להצגת כתב ערבות מהמוסד שאליו הם קשורים.
לפרטים נוספים ניתן לפנות למחלקת ההשאלה או בטלפון 074-733-6414.

 

2. לכמה זמן ניתן לשאול ספרים?

הספרים מושאלים למשך חודש. אנא שימו לב שאין הארכה אוטומטית של ספרים מושאלים. בתום תקופת ההשאלה יש להחזיר את הספר לספרייה. אי החזרה במועד תגרור קנס כספי.
פריט שאינו מוזמן על-ידי קורא אחר ניתן להארכת השאלה על-ידי כניסה לכרטיס הקורא דרך מערכת מרחב או בפנייה טלפונית למחלקת השאלה.

 

3. האם יש לי גישה לכתבי עת דרך האינטרנט?

ביוזמה משותפת של מאגר המידע JSTOR, הספרייה הלאומית ואוניברסיטת חיפה הועלו לרשת 37 כתבי עת אקדמאים בעברית, בטקסט מלא, מהגיליון הראשון ועד לשנים האחרונות.

 

4. האם תוכלו לשלוח לי מאמר או ספר הביתה?

ספרים הניתנים להשאלה, ניתן לשלוח לקורא המנוי לספרייה דרך מחלקת ההשאלה. כמו כן, ניתן לקבל צילום של מאמר או חלק מספר דרך השירות לאספקת עותקים, בכפוף למגבלות זכויות יוצרים.
שימו לב כי בהזמנת הפריט יש לציין מראה מקום מדויק.
השירות כרוך בתשלום.

 

הספרים שלי והספרייה

1. כתבתי ספר, האם אני חייב להביא לכם אותו?

כן, "חוק הספרים: חובת מסירה וציון הפרטים" מחייב כל מי שהוציא לאור פרסום כלשהו בישראל למסור חינם לספרייה הלאומית שני עותקים ממנו בתוך חודש מיום הוצאתו לאור.
החוק חל על פרסומי דפוס (ספרים, עיתונים או דברי דפוס אחרים) ועל פרסומים שאינם מודפסים על נייר (תקליטורים, קלטות אודיו או וידאו, מאגרי מידע מקוונים). לפרטים נוספים ניתן לפנות למדור עותקי חובה בטלפון 074-733-6200.

 

2. אני מעוניין לתרום לספרייה, כיצד ניתן לעשות זאת?

אם ברצונכם לתרום תרומה כספית לספרייה הלאומית, אנא צרו קשר עם אביבה זולר, מתאמת פיתוח משאבים, במייל: [email protected] או בטלפון: 074-733-6141.
בנוסף, הספרייה הלאומית מקבלת בברכה תרומות ומתנות של אוספי ספרים או של פריטים בודדים מתורמים מישראל ומרחבי העולם, בהתאם למדיניות האוסף.
לפרטים נוספים ניתן לפנות למדור מתנות בטלפון 074-733-6202 או בדואר אלקטרוני: [email protected]

 

3. מצאתי אצלכם ספר, כיצד ניתן לרכוש אותו?

הספרייה הלאומית אינה מוכרת ספרים. ניתן להזמין את הספרים לקריאה באולמות הקריאה, ובמקרים מסוימים אף לשאול ספר לקריאה בבית.
ישנם מספר אתרי אינטרנט המסייעים באיתור וקניית ספרים ישנים, הספרייה אינה מייעצת בנושא ואינה מעורבת בו בכל דרך.

 

4. יש ברשותי ספרים רבים, האם ניתן לקבל הערכה כספית שלהם?


הספרייה הלאומית אינה עוסקת בהערכת ספרים או בשמאות בתחום הספר.
ניתן למצוא ברשת האינטרנט אתרים העוסקים בכך, הספרייה אינה מייעצת בנושא.

פעילויות ושירותים נוספים

 

1. האם תוכלו לעזור לי למצוא חומר על ההיסטוריה המשפחתית שלי?

לאחרונה התחילה הספרייה לתת שרות ייעוץ גנאלוגי. השירות ניתן בימי שני משעה 10:00 עד 13:00 ובימי רביעי משעה 15:00 עד 18:00.
יש לתאם פגישה מראש באמצעות טופס יצירת קשר. היעוץ מתמקד בסיוע בהפנייה למקורות ואין מדובר בביצוע המחקר המשפחתי עצמו. מרבית החומר הנמצא בספרייה איננו חומר ראשוני, הייעוץ מפנה לספרים ולחומר ראשוני הסרוק באתרים בנושא.

 

2. האם יש לכם פעילויות לבתי ספר?

במחלקת החינוך בספרייה הוכן מאגר פריטי מקור מאוספי הספרייה. מדובר בפריטים שנבחרו בקפידה על ידי מורים כך שיתאימו לתכניות הלימודים העדכניות במדינת ישראל. לצד כל פריט מקור תמצאו מידע מפורט והצעות כיצד לשלב את הפריט במסגרת השיעור, וכן מחוללי משחקים מקוונים.
כמו-כן, המחלקה עורכת סיורים למורים, סיורים לבתי ספר, ותוכניות חקר בשילוב עם בתי הספר, לפרטים נוספים ניתן לפנות 074-733-6186, [email protected].

 

3. כיצד נרשמים לאירועי תרבות?

הספרייה מקיימת מגוון אירועי תרבות. לרשימת האירועים, לחצו כאן. חלק מהאירועים בחינם ועל השאר ניתן לשלם באמצעות כרטיס אשראי דרך האתר.
להצטרפות לרשימת התפוצה>>