משתתפי פרדס - מחזור ד'
הספרייה הלאומית

משתתפי פרדס - מחזור ד'

ארבעת הסופרים שנבחרו למחזור ד' של תוכנית "פרדס" הם: טלי כהן צדק, ענת לוין, אורנה סוסק, אורן קקון.

טלי כהן צדק

על ספרה "בתוך הבטן של הדג" (פרדס, 2017)

קול העשוי דיבור משולב בין תודעתה של ילדה לבין תודעה מבוגרת הכותבת את הסיפור עומד במרכזו של העולם הניבט ב"בתוך הבטן של הדג". הילדיות הופכת בכתיבתה של טלי כהן צדק למדיום המרכז אליו את העולם החברתי שסביבו ומעמידו במשפט שאיש בעולם הזה לא העלה על דעתו שהוא עומד בו. בדרך הזאת נחלצה כהן צדק ממלכודת הריאליזם וממלכודת נוספת, קשה עוד יותר – מלכודת המושגים של התרבות הישראלית העכשווית בבואה לדון בנפש האדם.

 

 

ענת לוין

על ספרה "הארכיברית" (אפיק, 2015)

הביורוקרטיה בספרה של ענת לוין היא סמל עכשווי מורכב. היא אינה דומה דווקא לעולמו של קפקא [כפי שהעירו כותבי הגב של הספר] ובכך טמון כוחה החדשני: היא ביורוקרטיה רגילה, לא דימונית ולא חידתית והיא אינה נעלמת במחוזות המסתורין והבעתה. היא המציאות החברתית והפוליטית במלוא ארציותה המפורטת והמעיקה. ובכך היא הרקע המצמית לשאיפה הרוחנית לחרוג ממנה ומן המציאות הנמשכת ממנה אל עבר מחוזות אחרים של אפשרות רגשית; מחוזות של כנות ומגע. המפתיע ב"הארכיברית" הוא אותו מישור פיוטי שבו שוררת כנות הנמשך מדמותה של הגיבורה ובעיקר מפתיעה דרך עיצובו הספרותית העדינה והשירית.

 

אורנה סוסק

על ספר שראה אור תחת שם עט

ספרה של אורנה סוסק הוא דוגמא מפעימה לתפנית הפורה שיכול האדם לחולל בטראומה בבואו לספר אותה כסיפור אומנותי. "המעשה הנורא" [כביטויו של אריסטו] עולה באמצעותו מנבכי המציאות ומוצא דרך אל מישורים מורכבים של דיבור ומשמעות ושל יופי. מעשה הסיפור הוא הרבה יותר מאשר תראפיה, ואולי הוא אפילו נבדל ממנה כליל. הוא אינו עסוק בגירושו של המאיים אלא בהבנתו כחלק אינטגראלי מן המציאות. כתיבתה של סוסק מעידה על יכולת סיפורית החורגת הרבה מעבר להקשר היצירתי הספציפי.

 

אורן קקון

על ספרו "אמן השלילה" (בבל וידיעות ספרים, 2017)

בפלסו לעצמו דרך-הבעה ייחודית כתב אורן קקון סיפור מבריק וסוחף, מאיים ומצחיק כאחד, על אודות איש ספרות שבקיאותו המופלגת בתחום הכתיבה הופכת אותו לייצור מתוחכם מדי, אירוני מדי, נרקיסי ביותר ומנוכר לאנושי. "אמן השלילה" הוא מעין אנטומיה של הביקורת; ניסיון להבין את האינטלקטואליות לא כעמדה אתית אלא כרשת של רגישויות, סלידות, איבות ותשוקות שה"אני" נלכד בה ללא מוצא. הממד המקומי-ישראלי של העניין הספרותי זוכה גם הוא מידיו של קקון לניתוח אכזרי ומרתק. "אמן השלילה" מגלה סופר בשל, בעל לשון משלו ושליטה מרשימה במרחבי הספרות.