תאטרון

תמונות מראשית התאטרון הערבי בארץ

 
צעדים ראשונים
 
לאחר מלחמת העולם הראשונה וכיבוש פלסטין בידי הבריטים, הייתה עיקר דאגתם של תושבי הארץ נתונה לפרנסה, למציאת פת לחם. אט-אט, עם החלת המנדט הבריטי והקמתם של מערכות שלטון, חברה ותרבות, החלה להינתן תשומת לב לתחומים היצירתיים. נציגויות הכנסיות השונות בארץ – כנסיות בריטיות, צרפתיות, איטלקיות וגרמניות – חידשו את פעילותן והקימו בתי-ספר. במסגרות החינוך הללו הוקמו גם להקות תאטרון.
 
יחד עם זאת, הדחיפה הראשונית לפעילות התאטרון בקרב האוכלוסייה הפלסטינית לא הייתה רק מצד מוסדות החינוך של המיסיונרים הנוצרים. יעקב לנדאו, בספרו (שנכתב באנגלית וראה אור בשנת 1958), "עיונים בתיאטרון ובקולנוע הערביים", עומד על כך שהלהקות המצריות השפיעו על הקמת עמותות ומועדונים פלסטיניים ותרמו לקירוב אמנות המשחק לשכבה רחבה של צעירים ששאפו להתבטא בתאטרון ולזכות למנה של תהילה בימתית. מבין הלהקות המצריות שהשפעתן ניכרה במיוחד על צעירי הארץ בשנים 1932-1925 יש להזכיר את להקתו של ג'ורג' אביצ', שהציגה את המחזה "לואי ה-11", בתרגום המשורר ח'ליל מטראן, וכן את "אדיפוס המלך" של סופוקלס בתרגום פרח אנטון. הלהקה הציגה גם את החזה "השייח' מתלוף" מאת עת'מאן ג'לאל בהשראת "טרטיף" של מולייר.
 
להקה נוספת שהשפיעה רבות על פעילות התאטרון בארץ הייתה להקת "רמסיס" שהוקמה על ידי וסף והבי, בשנת 1923. והבי נחשב לבכיר שחקני התיאטרון הערבי בשעתו, ולהקת "רמסיס" הופיעה בערים הפלסטיניות הגדולות עם מחזות כגון "נקמת המהרג'ה", "בני העלית", "רספוטין", "הצדק", "הרוצח" ו"מסתורי ההודאה".
 
הלהקות המצריות הופיעו בערים הגדולות בארץ: בירושלים, ביפו, בחיפה, בעכו, בנצרת, בעזה ובבית לחם, והן הטביעו את חותמן על חובבי התאטרון המקומיים. מכאן, הדרך להקמת תיאטרון פלסטיני הייתה קצרה. בין השחקנים הבולטים שליוו את יוסף והבה בסיבוב הופעותיו אפשר להזכיר את חוסין ריאצ', אוז אל-יוסף, זינב צדקי, אחמד עלאם, פאטמה רשדי, אמינה רזק ועזיז עיד.

ביקור קבוצת רמסיס, 1929
ביקור קבוצת רמסיס, ביקור קבוצת רמסיס, 19291929

שחקן עכואי בלהקה של יוסף והבי
 
כאשר ראיתי את הכרזה על מחזה שהועלה על ידי להקתו של יוסף והבי במהלך הופעתה בארץ, נזכרתי בסיפור ששמעתי מפי צלח אל-פחל, תושב עכו, שגילה לי כיצד הזדמן לו לשחק באחת ההצגות של להקת יוסף והבי. הדבר היה בשנת 1937, כאשר והבי הגיע להופעות בעכו, בעונת הקיץ. הלהקה התכוונה להציג שתי הצגות: "כיסא ההודאה" ו"החייל המשתמט".
 
באותה תקופה עבד אל-פחל בקולנוע "אל-אהלי" (במקום שבו ניצב היום סניף בנק לאומי בעכו). יוסף והבי היה אמור להעלות את ההצגות באולם הקולנוע. אל-פחל עסק בהכנת התאורה על הבמה, ותוך כדי עבודתו דקלם בקול רם, משחק סצנה מתוך אחד הסרטים. הוא רצה למשוך את תשומת-לבו של והבי. ואכן, מנהל הלהקה שמע את אל-פחל ושאל אותו האם הוא ירצה לשחק. אל-פחל נענה מיד. מנהל הלהקה לקח אותו למקום שבו ישב והבי, שהיה אמור לשחק את תפקיד החשמן במחזה "כיסא ההודאה".
 
אל-פחל סיפר לי שווהבי פנה אליו והציע לו לשחק, וכשאל-פחל השיב בחיוב, מיד ביקש ממנו והבי לכרוע ברך, כחלק מתפקידו כנזיר במחזה. אל-פחל נענה, ווהבי פנה למנהל ההצגה וביקש ממנו לתת לירה מצרית שלמה לשחקן העכואי, כשכר. אל-פחל לא ידע את נפשו מרוב אושר, שכן הנה הזדמן לו להופיע לצד השחקן הדגול יוסף והבי, להיות איתו על אותה הבמה. גם הקהל המקומי השתאה, מסרב להאמין למראה עיניו.
 
בערב שלאחר ההצגה, והבי ביקש מאל-פחל ליטול חלק במחזה "החייל המשתמט". בשעת ההצגה אירעה תקרית מבדחת. כחלק מתפקידו, היה אמור אל-פחל לשתות אלכוהול. כשהוא עשה זאת, הבחין בו אחד הצופים המקומיים שישב בקדמת הקהל. הלה פנה לשחקן, באמצע ההצגה: "צאלח! מה אתה עושה? אני אגיד לאבא שלך שאתה שותה אלכוהול!" צאלח אל-פחל לא התבלבל וענה לאיש מעל הבמה: "זה תה!" עם סיום ההצגה נזף והבי באל-פחל ושאל אותו מדוע חרג מתפקידו והשיב לאיש מהקהל. אל-פחל השיב לו בפשטות: "כדי שאבא לא ירביץ לי..."
 
ובכל זאת, למחרת נזף בו אביו: "שובב שכמוך, אתה לא מתבייש?" אל-פחל השיב לאביו: "אבא, זה היה יוסף והבי, והרי אביו הוא פָּשָה".

יוסוף והבי, 1930
ביקור קבוצת רמסיס, 1929יוסוף והבי, 1930
 
 
עפיף שליוט