מה בספרייה > בלוג הספרייה > 50 שנה ל"ותיקן 2"
15
10.2012
50 שנה ל"ותיקן 2"
נערך על ידי: Ioram Melcer
15.10.2012 04:18

בימים אלו מלאו 50 שנה לכינוס ועידת "ותיקן 2", הוועידה הכנסייתית הגדולה ביותר בהיסטוריה. יש המשווים את חשיבותה לוועידות הגדולות שהתקיימו החל במאה הרביעית ואשר קבעו את עיקרי האמונה הנוצרית, את מהות השילוש הקדוש ומבנהו הפנימי, את מהות קהילת המאמינים ואת תפקיד הכנסייה בעולם.


לכאורה, מה לנו, היהודים, ולכל זה? בשנת 1959, הודיע האפיפיור יוחנן ה-23 על כינוס הוועידה סמוך לעלייתו לכס האפיפיורות. הוועידה התכנסה בשנת 1962 ופעלה במשך שלוש שנים בסדרה ארוכה ומורכבת של דיונים, כשהיא מנסחת טיוטות, עקרונות, ניירות עמדה ולבסוף גם החלטות וסדרה של הצהרות בנושאים שונים.

במבט מעיניהם של היהודים בעולם, אפשר היה לטעון כי בכך מסדירה הנצרות הקתולית את מקומה בעולם כפי שהיא רואה אותו. ואכן, ועידת "ותיקן 2" עסקה בשורה ארוכה של נושאים פנים-נוצריים, בניסיון להביא להתחדשות בתוך הכנסייה ובקרב המאמינים שהם גופה בעולם הזה. המאמץ לקירוב הקתולים לארגון הענק המייצג לשיטתם את האל עלי אדמות נעשה בדרכים שונות, שהעיקרית שבהן הייתה ההיתר לערוך את המיסה בשפות המדוברות ולא רק בלטינית. הכנסייה גם הגדירה את תפקיד המאמינים שאינם נושאים בתפקידי כמורה כך שצאן מרעיתה של הכמורה נתפס גם הוא כחלק מפעולת הכנסייה בעולם. בנוסף לכך, הושם דגש על חזרה לכתבי הקודש, לתנ"ך ולברית החדשה, כאמצעי ראשוני ונגיש להרחבה ולהעמקה בחיי הרוח והאמונה של הנוצרים. שידוד מערכות אמוני זה לווה גם בשינויים ארגוניים בפירמידה הכנסייתית, כדי לקרב בין הכמורה ובין ציבור המאמינים באמצעות חיזוק מעמדם של הבישופים והרחבת השתתפותם במוסדות הכנסייה.


ואכן, מה לכל זה וליהודים? חשוב לדעת שהיבט מרכזי ביותר ב"ותיקן 2" היה שאלת היחסים בין הכנסייה הקתולית ובין דתות אחרות, בפרט היהדות, הבודהיזם והאסלאם. הכנסייה הקתולית אינה רק ארגון המנהל ציבור ענק של מאמינים. עוד בימי הרנסנס פעל הוותיקן, לבו התיאולוגי, הדתי והמדיני של העולם הקתולי, כמדינה לכל דבר. יתרה מכך, בשנת 1929 השיג הוותיקן עצמאות מדינית במושגים מודרניים, לאחר הסכם עם מוסוליני, שליט איטליה. שאלת היחסים בין הנצרות הקתולית ובין דתות אחרות אינה רק שאלה דתית או בין-דתית. מזה מאות שנים, ובוודאי החל במאה העשרים, מדובר בשאלה פוליטית, מדינית, מעשית ביותר. וכאשר גוף עצום כמו הכנסייה הקתולית עוסק ביחסיו עם היהדות והיהודים, יש לדבר משמעויות שאינן מוגבלות לספירות של עקרונות תיאולוגיים או פילוסופיים.

כל יהודי שחי בקרב קתולים נחשף להאשמה קשה: "היהודים רצחו את ישו". יתרה מכך, מדובר בהאשמה עתיקה, המוטחת באורח גורף ואישי מאוד: "אתם רצחתם את ישו". את העניין הזה, אבן נגף עיקרית ומכשול אפל ביחסים היומיומיים הבסיסיים בין יהודים ונוצרים, מתוקן במידה חשובה כתוצאה מהחלטות "ותיקן 2".


בשיחה עם ד"ר יצחק מינרבי, מומחה ליחסים בין היהודים והכנסייה הקתולית, עולה הצורך בהבנה מדויקת באשר להחלטה. "האשמת היהודים במותו של ישו לא בוטלה", הוא מדגיש. "אך היא צומצמה בהחלט." בעקבות "ותיקן 2" ההאשמה המסורתית בצליבתו ובמותו של ישו הנוצרי אינו מוטלת על כל היהודים באשר הם אי-פעם, אלא רק על אותם יהודים שחיו בימיו של ישו ושהתנגדו לו ולדרכו. כלומר, אפילו לא כל היהודים שחיו בימי ישו נחשבים למי שנושאים באחריות למותו. "זהו צעד גדול קדימה", אומר ד"ר מינרבי, "אבל אין מדובר בביטול ההאשמה".

בעיני ד"ר מינרבי, החלטות "ותיקן 2" מקדמות את הכנסייה "100 שנה קדימה", כלשונו, בעיקר מבחינת השתלבותה במציאות המודרנית. הוותיקן, כשחקן בזירה העולמית, ביקש להשתלב בעולם שלאחר מלחמת העולם השנייה. "ותיקן 2" היא ניסיון של הנצרות הקתולית לאתר אזורים של הסכמה והבנה עם כנסיות נוצריות אחרות (בעיקר עם הנצרות המזרחית) וגם להדגיש עקרונות כלל-אנושיים ברוח של פיוס והבנה בין-דתית. במסגרת הגישה הזאת מציינים בסיפוק המסמכים שנובעים מהוועידה את העובדה שהמוסלמים מכבדים את ישו ואת מרים אמו.
 

ועידת "ותיקן 2" פתחה את הדלת לעידן של שיח בין-דתי רחב ומגוון. יש השמים את יהבם על המסגרות המשותפות המכנסות מנהיגי דת וראשי ציבור בני עדות, עמים ודתות שונות, ויש המטילים ספק ביכולת לשנות את המציאות העולמית הקשה באמצעות מפגשים מהסוג הזה. גם שאלת היחסים עם האסלאם רחוקה מלהיות פתורה. "ותיקן 2" הוא נקודת ציון בתהליך שבו הכנסייה הקתולית מפנה מבט מזרחה, אל מקורותיה ההיסטוריים והטקסטואליים הנטועים במזרח הקרוב ובארץ-ישראל. כיצד מיתרגמים הדברים למציאות מדינית מעשית, קשה לומר. ד"ר מינרבי סבור שכיום הוותיקן מגלה גישה חיובית מאוד כלפי האסלאם, על אף עמדות ביקורתיות מאוד שהשמיע האפיפיור הנוכחי, בנדיקטוס ה-16.

מבחינתם של היהודים, "ותיקן 2" הסירה במידה חשובה חלק מנטל היסטורי מעיק: ההאשמה ברצח ישו. במשך מאות שנים נאלצו יהודים לספוג את ההאשמה הבוטה, הפראית הזאת, לא פעם כהקדמה לאלימות פיזית. כעת, צומצמה ההאשמה הזאת מאוד. יחד עם זאת, בחמישים השנה שחלפו מאז פתיחת "ותיקן 2" קמו בתוך הכנסייה הקתולית תנועות חזקות המתנגדות למסקנות הוועידה ולקביעותיה. תנועות אלו אף הצליחו לקנות לעצמן מקום ולצבור כוח והשפעה בקרב ראשי הכנסייה. לנו, היהודים, זאת תזכורת לכך שהכנסייה הקתולית היא גם ארגון אנושי, פוליטי ומדיני, ושהחלטותיו נתונות לרצונותיהם של בני-אדם בשר ודם. כך או אחרת, יש לנו סיבה טובה להתעניין בנעשה בכנסייה הקתולית מאז "ותיקן 2".

לכל המעוניין, מציעה הספרייה הלאומית מאות פריטים העוסקים בנושא בשורה ארוכה של שפות פרט לעברית. ספרים, כתבי עת, מאמרים ומסמכים ראשוניים. הכול נגיש ופתוח, ניתן לאיתור במערכת החיפוש והגילוי החדשה של הספרייה, "מרחב", וזמין לכל הציבור בארץ ובעולם.

תגובות למאמר (0)
הוספת תגובה