אוספים וארכיונים > ארכיונים > גרמניה, היהודים וישראל > מלחמת העולם הראשונה > בעדשת המצלמה, ממעוף הציפור: פריץ גרול וטייסת "פאשה" בארץ ישראל

בעדשת המצלמה, ממעוף הציפור: פריץ גרול וטייסת "פאשה" בארץ ישראל

​מאת גיל וייסבלאי


 

אחד מתצלומי האוויר המקצועיים, המציג את יבנה והסביבה מדרום ומזרח

בקיץ 1925 קיבלה האוניברסיטה העברית בירושלים מתנה יוצאת דופן מן הקהילה היהודית של מינכן. היה זה אוסף של יותר מ-1,300 הדפסי כסף שנעשו מתצלומי אוויר של ארץ ישראל וסביבותיה. התצלומים יקרי הערך הודבקו על גבי לוחות עבים והושמו במגירות עץ מיוחדות, שהוזמנו במיוחד לצורך כך על ידי נגר-אומן. עורך הדין אליהו שטראוס, מראשי הקהילה היהודית במינכן, שכנע את עמיתיו לממן את הדפסתם של התצלומים ושליחתם לירושלים. היוזמה להדפסת התצלומים מתשלילי הזכוכית המקוריים הייתה של הגיאוגרף והחוקר אברהם יעקב ברוור, אשר איתר אותם בארכיון המלחמה הבווארי במינכן ובארכיון הצבא הפרוסי בפוטסדם.

 


הכרטסת המקורית של אוסף תצלומים יפהפה זה עדיין שמורה באולם הקריאה של מחלקת הארכיונים, ובזכות עבודתו הקפדנית והדקדקנית של ברוור, אשר עמל על הכנתה "במשך חורף שלם", כדבריו, דורות של גיאוגרפים, חוקרים והיסטוריונים עשו בה שימוש נרחב והעשירו את ידיעותינו על ארץ ישראל. מי בעצם, צילם את אותם תצלומי אוויר, ומדוע?


 

כיפת הסלע בירושליםמפגש עם בדואים, חיים במחנה


בחודש יוני 1916 הגיע שיתוף הפעולה בין הצבא התורכי לצבא הגרמני באזור המזרח לאחד משיאיו. הלחץ שהגנרל קרס פון קרסנשטיין, המפקד הגרמני בחזית ארץ ישראל, הפעיל על גורמים שונים בצבאו נשא סוף-סוף את פירותיו וטייסת גרמנית ראשונה הגיעה ארצה. הצבא התורכי המתפורר שהלך והתמוטט מול צבא בריטניה, נזקק נואשות לסיוע הגרמני. השימוש במטוסים, כלי התעבורה החדיש, יחסית, במלחמה זו, היה מהפכני ממש ועורר תקוות בליבו של פון קרסנשטיין לשינוי המצב. מפקדי הצבא הגרמני השכילו לפתח את השימוש בכלי זה, שעדיין היה בלתי בטוח ובעייתי מבחינות רבות, ולעשותו כלי מלחמה של ממש. על הטייסת הרעננה, שהגיעה ישירות מגרמניה לארץ ישראל, פיקד הלמוט פלמי (Hellmuth Felmy), מי שהמשיך בקריירה צבאית עד לימי מלחמת העולם השנייה, ולבסוף הורשע כפושע מלחמה במשפטי נירנברג. תחתיו, כמפקד הטייסת, שירת קצין מבוגר ממנו אשר פיקד על יחידה חדשה בצבא הגרמני: יחידת צילום אווירי. פריץ גרול, איש צבא מנוסה כבן ארבעים, היה למעשה האיש שבידיו הופקדה המשימה, לראשונה בהיסטוריה – לתעד את ארץ ישראל מן האוויר לצרכים צבאיים.

 


 

המפקד העליון הטורקי ג'מל פאשה והגנרל קרס פון קרסנשטיין ליד המטוסים הגרמניים בבאר שבע;
מסגד בבאר שבע


גרול, כחבריו לטייסת, התייחס לכל אותו מסע אל המזרח באופן מעט הרפתקני. התלבושת הקולוניאלית הלבנה, שהוא וְיֵתר הטייסים רכשו באופן פרטי בגרמניה טרם צאתם, השרתה על כל אותו מסע נופך יותר תיירותי מאשר צבאי. תחושה זו מתגברת תוך כדי עיון באלבום התצלומים הפרטי של גרול, שנראה יותר כאלבום מזכרת של צליין או תייר שהגיע בדרך האוויר לארץ ישראל, מאשר של קצין צבא ששהה כאן בעת אחת מן המלחמות הגדולות שידע האזור מעודו. הצלם-הלוחם-הטייס התעכב במצלמתו בעיקר על אתרים קדושים ומוכרים מן התנ"ך ומן הברית החדשה, ומילא את דפיו של האלבום בתיאורים מלאי התרגשות סביב תצלומי הר הבית, הר הזיתים ואתרים אחרים בירושלים וסביבותיה. אלבומו הפרטי של גרול הוא אפוא עדות נדירה להלך הרוח של אחד מחלוצי צילום האוויר, והוא מאפיין, במידה רבה, את הלך הרוח של לוחמים אירופים שהגיעו לארץ הקודש במהלך אותה מלחמה. אלבום נדיר זה נתרם לספרייה הלאומית בשנת 1992 על ידי גב' רות של (Ruth Schell) מלונדון, באמצעות פרופ' בנימין זאב קידר, אשר חקר את תצלומיו של גרול. שפע התצלומים הנדירים באלבום זה, מן האוויר ומן הקרקע, מספק לנו הצצה נדירה למראות ארץ ישראל, כפי שהייתה בימים האחרונים של שלטון האימפריה העות'מאנית, רגע לפני פתיחתה של תקופה חדשה.


 

תצלום אווירי של יפו ותצלום של יישוב ליד הכִּנרתהכִּנרת וטבריה