אוספים וארכיונים > יהדות > כּתוּבּות > תערוכות > ירושלים, ארץ ישראל, 1920

ירושלים, ארץ ישראל, 1920

 

ירושלים, ארץ ישראל, 1920

 
 

 

למרות פשטותה של כתובה זו היא נושאת חותם ברור של ירושלים בה נוצרה. 

 

בחלק העליון של הכתובה מופיעות שתי תמונות חותם קטנות: מימין, התיאור הקונבנציונלי של ירושלים מבט אל הר הבית מכיוון הר הזיתים תיאור של הכותל המערבי ומעליו מסגד אל-אקצה וכיפת הסלע וביניהם שורת ברושים, מתחת לתמונת החותם מופיע הכיתוב: "כותל מערבי". משמאל, תמונה של מבנים מהעיר העתיקה בירושלים וכיתוב מזהה: "העיר הק' [הקדושה] ציון וקברי מלכי בית דוד". במרכז בין שתי התמונות חותמת "חותם כוללות ועד הספרדים, בעה"ק [בעיר הקודש] ירושלם תוב"א [תבנה ותכונן במהרה אמן]" (בעברית, צרפתית וערבית). ומתחת בכתב גדול ומודגש מופיעה נבואת הנביא חגי על גדולתו ותפארתו של בית המקדש העתיד להבנות בימות המשיח: "גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון" (חגי ב:9).


למעלה, בצורת קשת, מופיעה ברכה ממגילת רות "יתן ה' את האשה הבאה אל ביתך כרחל ולאה אשר בנו שתיהן [שתיהם] את בית ישראל" (רות ד:11), המופנית כאן לזוג הטרי. הברכה נאמרה במקור בטקס הנישואין של אחד הזוגות החשובים ביותר במסורת היהודית: רות ובועז, המוצגים במקורות באור אידיאלי, כסמל ומופת לחיי נישואין מבורכים, שהרי מזיווג זה יצא דוד המלך. כמו כן מוזכרות בפסוק שתי האמהות רחל ולאה אשר בנו את "בית ישראל".

 

על ידי שילוב של כתובות תמונות מירושלים וקברי מלכי בית דוד קושרים בין טקס הנישואין הפרטי עם הכמיהה הלאומית להקמת בית המקדש המשיחי ולתחיית עם ישראל כולו.

 

 
  

ירושלים, ארץ ישראל, 1920

  ירושלים, ארץ ישראל, 1920  

 

ירושלים, ארץ ישראל, 1920

 
 

למרות פשטותה של כתובה זו היא נושאת חותם ברור של ירושלים בה נוצרה.

 

בחלק העליון של הכתובה מופיעות שתי תמונות חותם קטנות: מימין, התיאור הקונבנציונלי של ירושלים מבט אל הר הבית מכיוון הר הזיתים תיאור של הכותל המערבי ומעליו מסגד אל-אקצה וכיפת הסלע וביניהם שורת ברושים, מתחת לתמונת החותם מופיע הכיתוב: "כותל מערבי". משמאל, תמונה של מבנים מהעיר העתיקה בירושלים וכיתוב מזהה: "העיר הק' [הקדושה] ציון וקברי מלכי בית דוד". במרכז בין שתי התמונות חותמת "חותם כוללות ועד הספרדים, בעה"ק [בעיר הקודש] ירושלם תוב"א [תבנה ותכונן במהרה אמן]" (בעברית, צרפתית וערבית). ומתחת בכתב גדול ומודגש מופיעה נבואת הנביא חגי על גדולתו ותפארתו של בית המקדש העתיד להבנות בימות המשיח: "גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון" (חגי ב:9).


למעלה, בצורת קשת, מופיעה ברכה ממגילת רות "יתן ה' את האשה הבאה אל ביתך כרחל ולאה אשר בנו שתיהן [שתיהם] את בית ישראל" (רות ד:11), המופנית כאן לזוג הטרי. הברכה נאמרה במקור בטקס הנישואין של אחד הזוגות החשובים ביותר במסורת היהודית: רות ובועז, המוצגים במקורות באור אידיאלי, כסמל ומופת לחיי נישואין מבורכים, שהרי מזיווג זה יצא דוד המלך. כמו כן מוזכרות בפסוק שתי האמהות רחל ולאה אשר בנו את "בית ישראל".

 

על ידי שילוב של כתובות תמונות מירושלים וקברי מלכי בית דוד קושרים בין טקס הנישואין הפרטי עם הכמיהה הלאומית להקמת בית המקדש המשיחי ולתחיית עם ישראל כולו.

 

  

ירושלים, ארץ ישראל, 1920

 חזרה לתערוכה ונציה, איטליה, 1750  

 

 דפדפו בין פרטי התערוכה