audio items
snunit
קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

חזרה לתוצאות החיפוש

אשיר לאל אשר שבת

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל דוד חלבי
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל דוד חלבי
  • 3.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל הולין איתמר, יצחק נהרי, תום פוגל
  • 4.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל שלמה מועלם
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר אשיר לאל אשר שבת
מעגל השנה לכל עת;שבת;שירת הבקשות
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • לָאֵל אֲשֶׁר שָׁבַת מִמְּלַאכְתּוֹ בְּיוֹם שַׁבָּת – כפי שנאמר בבראשית ב, ג: וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת.
    • נְתָנוֹ לְעַם – ה' נתן את השבת לעם ישראל, כפי שנאמר בשמות טז, כט: רְאוּ כִּי ה' נָתַן לָכֶם הַשַּׁבָּת...
    • כְּבָבַת עַיִן יִנְצְרֶנְהוּ – עם ישראל הוא כבבת עינו של הקב"ה, כאישון בת עין, כפי שנאמר בדברים לב, י על יחסי הקב"ה ועם ישראל במדבר: יִמְצָאֵהוּ בְּאֶרֶץ מִדְבָּר וּבְתֹהוּ יְלֵל יְשִׁמֹן יְסֹבֲבֶנְהוּ יְבוֹנֲנֵהוּ יִצְּרֶנְהוּ כְּאִישׁוֹן עֵינוֹ. כפל משמעויות כאן - האל שומר את עמו כבבת עינו וכן העם שומר את השבת כבת עין.
    • שִׁמְרוּ יִשְׂרָאֵל שַׁבָּת כִּי אוֹת בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם – השבת היא אות, סימן, לברית הכרותה בין עם ישראל לקב"ה. לפי שמות לא, יג: אַךְ אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ כִּי אוֹת הִוא בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם לְדֹרֹתֵיכֶם לָדַעַת כִּי אֲנִי ה' מְקַדִּשְׁכֶם. וראו גם שם, שם יז.
    • מְכֻבָּד הוּא מִכָּל יָמִים – השבת מכובדת יותר מימות החול, כפי שנאמר בישעיהו נח, יג: וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג לִקְדוֹשׁ ה' מְכֻבָּד וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ וְדַבֵּר דָּבָר.
    • כִּי בוֹ שָׁבַת – לפי האמור בבראשית ב, ג: וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת.
    • צוּר עוֹלָמִים – כינוי לאל המדומה לסלע, שניתן לבטוח בו לנצח, כפי שנאמר בישעיהו כו, ד: בִּטְחוּ בַה' עֲדֵי עַד כִּי בְּיָהּ ה' צוּר עוֹלָמִים.
    • יָנוּחַ בּוֹ לֵב עֲגוּמִים – לבם של הדואגים והעצובים יירגע בשבת.
    • יוֹם מְנוּחָה – כפי שנאמר על השבת בעשרת הדברות בשמות כ, יא: כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי. וכן בשמות כג, יב: לְמַעַן יָנוּחַ שׁוֹרְךָ וַחֲמֹרֶךָ וְיִנָּפֵשׁ בֶּן אֲמָתְךָ וְהַגֵּר.
    • בּוֹ נָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה – ביום השבת אין מקום לעצב ולצער. זהו שיבוץ מפסוקי הגאולה ישעיהו לה, י וּפְדוּיֵי ה' יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה... שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה. ובדומה לכך שם נא, יא.
    • עַם אֵל – עם ישראל, שהוא עמו של הקב"ה, בדומה לכינויו של העם בדברי הגויים המובאים בנבואת יחזקאל לו, כ: בֶּאֱמֹר לָהֶם עַם ה' אֵלֶּה וּמֵאַרְצוֹ יָצָאוּ.
    • בְּהַשְׁקֵט וּבְבִטְחָה – בשקט ובביטחון, לפי תיאור הגאולה בישעיהו ל, טו: ...בְּשׁוּבָה וָנַחַת תִּוָּשֵׁעוּן בְּהַשְׁקֵט וּבְבִטְחָה תִּהְיֶה גְּבוּרַתְכֶם.
    • שַׁבָּת עֹנֶג יִקְרָאוּהוּ – לפי האמור בישעיהו נח, יג וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג לִקְדוֹשׁ ה' מְכֻבָּד...
    • הָאֵל אֲשֶׁר בָּחַר בָּנוּ... מִן הָעַמִּים הִבְדִּילָנוּ – הקב"ה בחר בעם ישראל ובכך ייחד והבדיל אותו משאר האומות, כפי שאומרים בקידוש ליל השבת: כִּי בָנוּ בָחַרְתָּ וְאוֹתָנוּ קִדַּשְׁתָּ מִכָּל הָעַמִּים וְשַׁבַּת קָדְשְׁךָ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחַלְתָּנוּ.
    • שַׁבַּת קָדְשׁוֹ הִנְחִילָנוּ – נתן לנו את השבת. לפי ברכת הקידוש: ...אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְרָצָה בָנוּ, וְשַׁבַּת קָדְשׁוֹ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחִילָנוּ, זִכָּרוֹן לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית.
    • לִהְיוֹת לָנוּ לֵאלֹהִים הוּא – בבחירתו בנו הוא יהיה לנו לאלוהים, כמו שמבטיח הקב"ה לגבי ההוצאה ממצרים בשמות ו, ו-ז ...וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם ... וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים...
    • הַלְוִיִּם רִנָּה יִפְצְחוּ – הלויים, המשוררים במקדש, ישירו בשמחה.
    • שִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם הוּא – יום השבת יהיה שמחה נצחית עבורם, לפי תיאור הגאולה של ישעיה לה, י ושם נא, י: וּפְדוּיֵי ה' יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם.
    • חָזָק – כינוי לאל.
    • וְיָשִׁיב אֶת שְׁבִיתֵנוּ – יגאל אותנו ויחזירנו לארץ, כפי שהובטח בדברים ל, ג: וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה, וכמו שמבוקש בתהלים קכו, ד: שׁוּבָה ה' אֶת שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב.
    • וְאָז נִשְׁבּוֹת שַׁבַּתֵּנוּ עוֹלָם שֶׁכֻּלּוֹ שַׁבָּת – הגאולה היא כמו שבת גדולה ומועצמת, כמובא במשנה תמיד ז, ד "מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת" - מִזְמוֹר שִׁיר לֶעָתִיד לָבוֹא לְיוֹם שֶׁכֻּלּוֹ שַׁבָּת מְנוּחָה לְחַיֵּי הָעוֹלָמִים.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?