• (א) מִזְמוֹר לְדָוִד בְּבָרְחוֹ מִפְּנֵי אַבְשָׁלוֹם בְּנוֹ. זהו מזמור המבטא בעיקר את תחינתו של דוד בהיותו במצוקה גדולה. (ב) ה', מָה רַבּוּ צָרָי, אויבי, רַבִּים קָמִים עָלָי להילחם בי. אין הם רק אויבים חיצוניים אלא בעיקר מתקוממים, מורדים. (ג) נוסף עליהם יש עוד רַבִּים האֹמְרִים לְנַפְשִׁי, עלי: "אֵין יְשׁוּעָתָה, ישועה לּוֹ בֵאלֹֹהִים". מלבד אויבו הישיר של דוד - צבא אבשלום, גם מי שלא היו פעילים בסכסוך הרגישו שתקופת דוד נגמרה, שכן לא נותרה לו תקווה. סֶלָה, סימן מוסיקלי, או: אכן. (ד) וְאַתָּה, ה', מָגֵן בַּעֲדִי, אתה הוא כְּבוֹדִי. או: אתה זה שנותן לי את הכבוד, ואתה מֵרִים רֹאשִׁי, שלא אהיה מוטל מובס. (ה) קוֹלִי אֶל ה', אליו אֶקְרָא, וַיַּעֲנֵנִי מֵהַר קָדְשׁוֹ, אני יכול לשמוע, כביכול, את מענה ה' המדבר אלי מהר הקודש בירושלים. סֶלָה. (ו) אֲנִי שָׁכַבְתִּי וָאִישָׁנָה, לפעמים ללא תקוות וציפיות למחר, אך הֱקִיצוֹתִי, התעוררתי משנתי ולא המשכתי לישון שנת עולמים, כִּי ה' יִסְמְכֵנִי. הוא נותן לי את הכוח להמשיך. (ז) ובגלל עזרתו לֹא אִירָא, אפחד מֵרִבְבוֹת עָם, מעם רב ביותר אֲשֶׁר סָבִיב שָׁתוּ, חנו וצרו עָלָי. בקשה: (ח) קוּמָה, התגלה במציאות, ה', והוֹשִׁיעֵנִי, אֱלֹֹהַי, כִּי הִכִּיתָ אֶת כָּל אֹיְבַי בלֶחִי, ובהמשך לסטירת הלחי המבזה, שִׁנֵּי רְשָׁעִים שִׁבַּרְתָּ. בסיכומו של דבר: (ט) לַה' הַיְשׁוּעָה, גם כאשר אין היא נראית קרובה, ועַל עַמְּךָ בכלל תבוא בִרְכָתֶךָ. סֶּלָה. פירוש הרב אבן ישראל שטיינזלץ לקוח מתוך התנ"ך המבואר בהוצאת שפע וקורן ירושלים.
|