• קַמְתִי לְהַלֵּל - פתיחה הרומזת ליקיצה המוקדמת לצורך שירת הבקשות. • לְשֵׁם הָאֵל הַנִּכְבָּד -הצירוף מיוסד על הפסוק בדברים כח, נח: 'לְיִרְאָה אֶת הַשֵּׁם הַנִּכְבָּד וְהַנּוֹרָא הַזֶּה'. • שֶׁיָּצַר כֹּל וּבַיֹּום הַשְּׁבִיעִי שָׁבַת - ככתוב בבראשית ב, ג: 'וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ'. • שֶׁיָּצַר כֹּל - תואר לקב"ה, שדוגמתו בפסוק בירמיהו י, טז: 'כִּי יוֹצֵר הַכֹּל הוּא'. • וַאֲזַמֵּר לוֹ בְּעוֹד בִּי הִלּוֹ מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת - אשבח את האל על יום השבת כל עוד אני חי. בְּעוֹד בִּי הִלּוֹ - שילוב של שני פסוקים באיוב: 'כִּי כָל עוֹד נִשְׁמָתִי בִי וְרוּחַ אֱלוֹהַּ בְּאַפִּי' (כז, ג), וכן 'בְּהִלּוֹ נֵרוֹ עֲלֵי רֹאשִׁי' (כט, ג), שכוונתו לאור ה' הזורח עליו ומחייה אותו. • בְּרֵאשִׁית כֹּל בָּרָא אֶת הַשָּׁמַיִם - מבוסס על הפסוק הראשון בבראשית 'בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ', וכן על הפירוש האלטרנטיבי שהביא רש"י בפירושו למילה 'בראשית', שיש להשלימה במילה 'הכול': 'ופירושו בראשית הכול ברא אלו'. • אֵשׁ וַאֲוִיר הָאָרֶץ וְהַמַּיִם - מבוסס על התפיסה הקדמונית, לפיה העולם נברא על ארבעה יסודות: אש, מים, עפר ואוויר. תפיסה זו שימשה את הרמב"ן בפירושו לפסוק הנ"ל, שהבריאה הראשונה, בָּראשית, היא של ארבעת היסודות האלה. • וְאָמַר יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר, בֹּקֶר וְצָהֳרָיִם - במאמר ה' נברא האור לשמש בשעות היום. מבוסס על הפסוק בבראשית א, ג: 'וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר'. בֹּקֶר וְצָהֳרָיִם - צירוף השאול כצורתו מהפסוק בתהילים נה, יח. • שַׁבָּת וְדִינִין נָתַן לָנוּ בְּמָרָה - מצוות השבת והחובה להעמיד מערכת משפט הן מצווֹת שניתנו לעם ישראל כשחנה במרה, קודם מתן תורה, וכך מובא בתלמוד הבבלי, במסכת סנהדרין (נו עמוד ב): 'עשר מצות נצטוו ישראל במרה, שבע שקיבלו עליהן בני נח והוסיפו עליהן דינין ושבת וכיבוד אב ואם'. • וְשַׁבָּת לִשְׁמוֹר זָכוֹר וְשָׁמוֹר אָמַר לְאֻמָּה טְהוֹרָה - אמר לעם ישראל לשמור את השבת באמצעות המילים 'זכור' ו'שמור'. המילים האלה פותחות את ציווי השבת בעשרת הדיברות (שמות כ ודברים ה), ועליהן נאמר בתלמוד (בבלי שבועות כ ע"ב) 'זכור ושמור בדיבור אחד נאמרו'. • וּבִזְכוּתָהּ תִּנְצְרֵנוּ כְּבָבַת - בהשראת הפיוט הידוע של דונש בן לברט, דרור יקרא, ושם: 'וינצרכם כמו בבת, שבו נוחו ביום שבת'. בבת הוא כינוי לאישון העין, כמשתקף בפסוק בזכריה ב, יב 'הַנֹּגֵעַ בָּכֶם נֹגֵעַ בְּבָבַת עֵינוֹ'. • וְאַחַר מָוֶָת תַּצִּילֵנוּ מִלַּבַּת - המשורר מתפלל להצלה מאש הגיהנם בזכות שמירת השבת, וברוח הדברים המובאים במדרש תהילים צב: 'ובשביל השבת ניצול אדם מדינה של גיהנם'. • לְהִתְעַדֵּן בְּגַן עֵדֶן, עוֹלָם שֶׁכֻּלוֹ שַׁבָּת - המשורר מייחל לזכות בשכר העולם הבא, המכונה 'יום שכולו שבת' (משנה תמיד ז, ד).
|