audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

את בין עצי עדן

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    דרום תימן (שרעב וסביבותיה) - עדן ללא מבצע
  • 2.
    מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) - צנעא ללא מבצע
  • 3.
    עכשווי - ישראל חיים פרחי
  • 4.
    עכשווי - ישראל ראומה נחום (עבאס)
  • 5.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי
  • 6.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי, שלום צדוק
  • 7.
    תימן - כלל תימן מתניה בדיחי, שלום בן חיים
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר את בין עצי עדן
מעגל השנה ט"ו בשבט;לכל עת
מעגל החיים חתונה
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • אַתְּ בֵּין עֲצֵי עֵדֶן הֲדָס פּוֹרֵחַ – אתה החתן משול להדס הפורח בין עצי גן עדן. הצירוף 'עצי עדן' מצוי ארבע פעמים ביחזקאל לא, כגון בפסוק ט: ...כָּל עֲצֵי עֵדֶן אֲשֶׁר בְּגַן הָאֱלֹהִים.
    • וּכְכוֹכְבֵי שַׁחַק כְּסִיל זוֹרֵחַ – דומה החתן לכוכב זורח בין כוכבי השמים. הכסיל הוא שמו המקראי של קבוצת הכוכבים אוריון, והוא נזכר בעמוס ה, ח יחד עם הכימה: עֹשֵׂה כִימָה וּכְסִיל וְהֹפֵךְ לַבֹּקֶר צַלְמָוֶת וְיוֹם לַיְלָה הֶחְשִׁיך...ְ
    • שָׁלַח לְךָ הָאֵל צְרוֹר מִמָּר-דְּרוֹר מִמַּעֲשָׂיו לֹא מַעֲשֵׂה רוֹקֵחַ – שבחה של הכלה ביום חופתה שהיא נדמית לבושם, מור-דרור, שרקח הקב"ה בעצמו, ולא כאותו מור-דרור ששימש במקדש למעשה הקטורת ואינו אלא מעשה אדם, ככתוב בשמות לג, כג–כה: וְאַתָּה קַח לְךָ בְּשָׂמִים רֹאשׁ מָר-דְּרוֹר... וְעָשִׂיתָ אֹתוֹ שֶׁמֶן מִשְׁחַת-קֹדֶשׁ רֹקַח מִרְקַחַת מַעֲשֵׂה רֹקֵחַ...
    • יוֹנָה אֲשֶׁר יוֹם קִנְּנָה בֵּין הַהֲדָס גָּנַב הֲדָס רֵיחָהּ וְנָתַן רֵיחַ – הכלה, המשולה ליונה, מקושטת ביום חופתה, והחתן, שנמשל קודם לכן להדס, מושפע ומתבשם מהודה ומריחה של כלתו. משל היונה על הכלה האהובה נזכר כבר בשיר השירים (ב, יד ועוד). 'נתן ריח' הוא צירוף מקראי (ראו למשל שיר השירים א, יב) שפירושו הפיץ ריח.
    • אַל תִּשְׁאֲלָה מִמָּהּ עֲלוֹת שֶׁמֶשׁ, כְּמוֹ לֹא שָׁאֲלָה מִמָּךְ עֲלוֹת יָרֵחַ – אל תבקש ממנה בקשות מופלאות וקשות להשגה, למשל, שתזריח בעבורך את השמש, כפי שהיא אינה מבקשת ממך בקשות כאלה. כלומר, השיתוף בחיי הנישואין מבוסס על מידת היכולות והאפשרויות של החתן והכלה, והשאיפות ההדדיות צריכות להתאים את עצמן לכוחותיהם של בני הזוג. 'מִמָּהּ' היא צורה פיוטית מקוצרת של 'ממנה', והיא נוצרה לשם המשקל. בנוסחים אחרים של השיר (שאינם תימנים על פי רוב): 'עִמָּהּ', ובהמשך הטור 'עִמָּךְ'. וכוונת הדברים: הכלה בתפארתה מייתרת את הצורך באור השמש, כמו שהחתן מייתר את זריחת הירח. הרעיון שאוב מן הפסוק בישעיהו ס, יט: לֹא יִהְיֶה לָּךְ עוֹד הַשֶּׁמֶשׁ לְאוֹר יוֹמָם וּלְנֹגַהּ הַיָּרֵחַ לֹא יָאִיר לָךְ וְהָיָה לָךְ ה' לְאוֹר עוֹלָם וֵאלֹהַיִךְ לְתִפְאַרְתֵּךְ. עד כאן שירו של ר' יהודה הלוי.
    • מכאן ואילך התוספת שנתחברה בתימן: צוּרִי יְהֶא עֶזְרָךְ וְעֵזֶר אִשְׁתְּךָ – הברכה הראויה לחתן ולכלה, שהקב"ה יהיה בעזרם. ורמז יש כאן לפסוק בבראשית ב, יח המספר בבריאת האישה: ...אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ.
    • בֵּין הַהֲדַסִּים תַּעֲמֹד שָׂמֵחַ – אפשר שכוונת המשורר כאן לבנים העתידים להיוולד, שגם הם משולים להדסים, ואפשר שכוונתו לתקווה לשמוח ביחד עם כלל ישראל. מקור הדברים בזכריה א, ט: ...וְהוּא עֹמֵד בֵּין הַהֲדַסִּים... ובתלמוד הבבלי (סנהדרין צג עמוד א) נדרש על פסוק זה 'ואין הדסים אלא צדיקים'.
    • יִתֵּן לְךָ אֵל מִשְׁאֲלוֹת לִבָּךְ, וְגַם חַיִּים אֲרוּכִים עַד בְּלִי יָרֵחַ – ה' ימלא משאלות לבך לטובה, ויאריך ימיך בלי גבול. הביטוי 'עד בלי ירח' מקורו בתהלים עב, ז, ופירושו לעולם, לנצח.
    • גַּם אִשְׁתְּךָ תִּהְיֶה כְּמוֹ גֶפֶן, אֲשֶׁר יַעְלֶה עֲנָפָיו שָׁם יְהֶא צוֹמֵחַ – הטור האחרון בשיר מבוסס על הפסוק בתהלים קכח, ג: אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה... כלומר בני הזוג מתברכים בפריה וברביה, בבנים המסמלים את צמיחתה ושגשוגה של המשפחה.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?