• שִׁירָה פָצוּ שְׂפָתַי לָאֵל הַנֶּהְדָּר – אפתח את שפתי בשירה לאל, בדומה למה שמבקש המשורר בתהלים (נא, יז): אֲדֹנָי, שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ . הביטוי 'פצו שפתי', נזכר אף הוא בתהילים תהלים (סו, יד): אֲשֶׁר פָּצוּ שְׂפָתָי וְדִבֶּר פִּי בַּצַּר לִי. • בַּמְּרוֹמִים דָּר – גר בשמים, לפי לשון הפיוט לראש השנה – מֶלֶךְ עֶלְיוֹן, אֵל דָּר בַּמָּרוֹם. מושבו הנשגב של האל מתואר בפסוקים רבים, ראו למשל ישעיהו (לג, ה): נִשְׂגָּב ה' כִּי שֹׁכֵן מָרוֹם מִלֵּא צִיּוֹן מִשְׁפָּט וּצְדָקָה. • שִׁירָתִי רִנָּתִי זִמְרָתִי – מלים נרדפות לתיאור שירת הדובר, כאמצעי סגנוני להדגשת הרעיון ולהגברת מקצב השיר. • לְפָנֶיךָ יִיטָבוּ מִנֹּפֶת מָן יֶעְרָבוּ – לוואי ששירתי תנעם לך יותר מטעמו המתוק של המן. המשורר שאב את דימוי הנופת לדברי השיר ממזמור יט, יא בתהלים המתייחס בדימוי דומה למשפטי ה' - הַנֶּחֱמָדִים מִזָּהָב וּמִפַּז רָב וּמְתוּקִים מִדְּבַשׁ וְנֹפֶת צוּפִים. • כְּקָרְבָּן יֵחָשֵׁבוּ – לוואי שדברי השיר והתפילה יחשבו כקרבן (בקשה מצויה במסורת הפיוט), כפי שנאמר בהושע יד, ג ...וּנְשַׁלְּמָה פָרִים שְׂפָתֵינוּ. וכה גם נוסח תפילת המוסף למועדים: וְתֵעָרֵב לְפָנֶיךָ עֲתִירָתֵנוּ כְּעוֹלָה וּכְקָרְבָּן. • מַלְכִּי עֵינְךָ אַל תַּעְלִים – אלוהי, אל תמנע עצמך מלראות את מצוקת עמך. • שְׁמַע קוֹל דַּלִּים לָךְ מְיַחֲלִים – הקשב לקולות התחינה הבוקעים אליך מפיהם של המסכנים והמעונים. מיוסד על איכה (ג, נו): קוֹלִי שָׁמָעְתָּ אַל תַּעְלֵם אָזְנְךָ לְרַוְחָתִי לְשַׁוְעָתִי. • נוֹאֲקִים צוֹעֲקִים עֲשׁוּקִים – הם צועקים לפניך, מדוכאים מסבלם. 'נוֹאֲקִים' – משורש נ.א.ק, ראו לדוגמא שמות (ב, כד): וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶת נַאֲקָתָם וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת בְּרִיתוֹ אֶת אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק וְאֶת יַעֲקֹב. גם המילה 'עֲשׁוּקִים' מזכירה פסוקים המדגישים את ישועת ה'; ראו למשל תהלים (קמו, ז): עֹשֶׂה מִשְׁפָּט לָעֲשׁוּקִים נֹתֵן לֶחֶם לָרְעֵבִים ה' מַתִּיר אֲסוּרִים. • בְּבוֹר גָּלוּת דְּחוּקִים – בניך נתונים בכלא הגלות, ללא רווחה. • עַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים יְשׁוּעָתְךָ יִתְאָבוּ – כולם ישרים וצדיקים ומשתוקקים שתגאל אותם. זהו שיבוץ מדברי ישעיהו (ס, כא): וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ... יִתְאָבוּ' מיוסד על תהלים קיט, קעד: תָּאַבְתִּי לִישׁוּעָתְךָ ה' וְתוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי. • דַּבֵּר עַל לִבָּם – פייס ונחם אותם בדברי קרבה, כפי שנאמר בישעיהו (מ, א–ב): נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱלֹהֵיכֶם דַּבְּרוּ עַל לֵב יְרוּשָׁלִַם וְקִרְאוּ אֵלֶיהָ כִּי מָלְאָה צְבָאָהּ כִּי נִרְצָה עֲוֹנָהּ וכמובטח בנבואת הושע (ב, טז): לָכֵן הִנֵּה אָנֹכִי מְפַתֶּיהָ וְהֹלַכְתִּיהָ הַמִּדְבָּר וְדִבַּרְתִּי עַל לִבָּהּ. • רִיבָה אֶת רִיבָם – הילחם את מלחמתם באויביהם, ככתוב בתהלים (לה, א): לְדָוִד רִיבָה ה' אֶת יְרִיבַי לְחַם אֶת לֹחֲמָי. • קַבְּצָם כַּנְּסָם לְאַרְצָם – קבץ אותם מגלויותיהם לארץ ישראל. • שִׂים לְמִישׁוֹר הֶעָקֹב – ישר את הדרכים הפתלתלות, לקראת הגאולה, כמובטח בדברי ישעיהו (מ, ד) אודות הגאולה: כָּל גֶּיא יִנָּשֵׂא וְכָל הַר וְגִבְעָה יִשְׁפָּלוּ וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה. • שַׂמֵּחַ בֶּן יַעֲקֹב בְּאֹהָלָיו מַה טֹּבוּ – שמח את בני ישראל בבתיהם עם שובם לארצם. הלשון על פי במדבר (כד, ה): מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל. • הָאֵר נָא לָאֲסוּרִים הַמְּפֻזָּרִים בְּאַרְצוֹת זָרִים – שלח נא אורך לעמך, המפוזר בין העמים בגלויות, ברוח נבואת ישעיהו (מט, ט): לֵאמֹר לַאֲסוּרִים צֵאוּ לַאֲשֶׁר בַּחֹשֶׁךְ הִגָּלוּ עַל דְּרָכִים יִרְעוּ וּבְכָל שְׁפָיִים מַרְעִיתָם. • מְדֻכִּים וּמֻכִּים וּמְחַכִּים לִישׁוּעָתְךָ כָּל הַיּוֹם – הם סובלים דיכוי וכאב, ומצפים לישועתך ללא הרף. • הָחִישָׁה לָהֶם פִּדְיוֹם יִרְאוּ עַמִּים יִדְאָבוּ – אנא הזדרז לגאול אותם, עד שיראו האומות ויצטערו, ברוח דברי משורר התהלים (פו, יז): עֲשֵׂה עִמִּי אוֹת לְטוֹבָה וְיִרְאוּ שֹׂנְאַי וְיֵבֹשׁוּ כִּי אַתָּה ה' עֲזַרְתַּנִי וְנִחַמְתָּנִי. • חַנּוּן גָּדוֹל וּמְהֻלָּל לְךָ אֶתְפַּלַּל עַל עַם מְחֻלָּל – אלוהי הרחום והנישא, אתפלל לפניך על עמך המבוזה, שהוצא מן הקודש. • יִתְנַשֵּׂא גַּם יֵצֵא לַחָפְשִׁי – תפילתי היא שעמך יזכה להתרומם ממצבו השפל בהווה, וישתחרר מן השעבוד. לשון הטור מיוסדת על לשון התורה ביחס לשחרור עבדים, ככתוב בשמות (כא, ב): כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם. • בַּחֲצוֹצְרוֹת תְּרוּעָה מִמַּעְיְנֵי הַיְשׁוּעָה מֵימֵי שָׂשׂוֹן יִשְׁאָבוּ – גאולתם תהא בקול גדול ובשמחה, מעין הכתוב בתהלים (צח, ו): בַּחֲצֹצְרוֹת וְקוֹל שׁוֹפָר הָרִיעוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ ה'; השמחה והישועה משולות למים הנשאבות מן הבאר, כפרפראזה על ישעיהו (יב, ג): וּשְׁאַבְתֶּם מַיִם בְּשָׂשׂוֹן מִמַּעַיְנֵי הַיְשׁוּעָה. • לָךְ קֵץ פְּדוּת אֲקָרֵב אֶבְנֶה הֶחָרֵב כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב – כעת, לאחר הפצרותיו הממושכות של הדובר, נשמע לפתע קולו של הקדוש ברוך הוא הפונה לכנסת ישראל: אחיש את גאולתך ואבנה את בית המקדש, כי קול תפילותייך ערב לאוזניי. מיוסד על שיר השירים (ב, יד): יוֹנָתִי בְּחַגְוֵי הַסֶּלַע בְּסֵתֶר הַמַּדְרֵגָה הַרְאִינִי אֶת מַרְאַיִךְ הַשְׁמִיעִינִי אֶת קוֹלֵךְ כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב וּמַרְאֵיךְ נָאוֶה. • יוֹנָתִי יָפָתִי תַּמָּתִי – כינויי חיבה לכנסת ישראל, הלקוחים כולם משיר השירים(ו, ט): אַחַת הִיא יוֹנָתִי תַמָּתִי אַחַת הִיא לְאִמָּהּ בָּרָה הִיא לְיוֹלַדְתָּהּ רָאוּהָ בָנוֹת וַיְאַשְּׁרוּהָ מְלָכוֹת וּפִילַגְשִׁים וַיְהַלְלוּהָ, וכן שם (ב, י): עָנָה דוֹדִי וְאָמַר לִי קוּמִי לָךְ רַעְיָתִי יָפָתִי וּלְכִי לָךְ. • יוֹנָה קוֹלֵךְ שָׁמַעְתִּי עָנְיֵךְ בִּתִּי רָאִיתִי בֶּן יִשַׁי לָךְ בּוֹא יָבוֹא – שמעתי את תפילותייך, וראיתי את דלותך ושפלותך; אני מבטיח לשלוח אלייך את משיח בן דוד (בנו של ישי) במהרה. • וְעַד מָתַי ה' אַפָּךְ בִּי יֶעְשַׁן – שוב חוזר הפייטן לעמדת הדובר; עד מתי, אלוהי, תכעס עלי? מיוסד על תהלים (עד, א) מַשְׂכִּיל לְאָסָף לָמָה אֱלֹהִים זָנַחְתָּ לָנֶצַח יֶעְשַׁן אַפְּךָ בְּצֹאן מַרְעִיתֶךָ; • עוּרָה לֹא יִישָׁן – חדל לישון, כביכול, אתה שמעולם לא ישן, שעה שאנו זקוקים לך. פרפראזה על תהלים (קכא, ד): הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל. • הַשְׁמֵד זָר הַנֶּעְזָר בְּאֵל זָר – הרוג ומחה את האויב המסתייע בעבודה זרה. • שִׂים אֶת אַרְצוֹ שְׁמָמָה גַּם בּוֹ עֲשֵׂה נְקָמָה – החרב את ארצו ונקום בו. • בְּקִרְבּוֹ יָשִׂים אָרְבּוֹ – האויב מסתיר בתוכו את זממו ומארבו, שיבוץ מירמיהו (ט, ז): חֵץ שוחט שָׁחוּט לְשׁוֹנָם מִרְמָה דִבֵּר בְּפִיו שָׁלוֹם אֶת רֵעֵהוּ יְדַבֵּר וּבְקִרְבּוֹ יָשִׂים אָרְבּוֹ. • אָשִׂים שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ אַרְחִיב גְּבוּלֵךְ יוֹנָה בַת מֶלֶךְ – הדובר בשיר מתחלף שוב, וכעת זהו הקדוש ברוך הוא, המבטיח להשרות שלום על ישראל, המכונה פה 'יוֹנָה בַת מֶלֶךְ', ולהרחיב גבולות ארצם. פרפראזה על תהלים (קכב, ז): יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ, וכן על שמות (לד, כד): כִּי אוֹרִישׁ גּוֹיִם מִפָּנֶיךָ וְהִרְחַבְתִּי אֶת גְּבוּלֶךָ וְלֹא יַחְמֹד אִישׁ אֶת אַרְצְךָ בַּעֲלֹתְךָ לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה. • אֶגְאָלֵךְ אַצִּילֵךְ אַעֲלֵךְ אֶרֶץ טוֹבָה וּרְחָבָה בְּאֶלֶף גַּם רְבָבָה – אגאל ואציל אותך, ואעלה אותך באלפים ורבבות לארץ ישראל, ארץ טובה ורחבת-ידיים שתספיק לכל העם, ככתוב בשמות ג, ח: וָאֵרֵד לְהַצִּילוֹ מִיַּד מִצְרַיִם וּלְהַעֲלֹתוֹ מִן הָאָרֶץ הַהִוא אֶל אֶרֶץ טוֹבָה וּרְחָבָה אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ... • עַמִּים אֶשְׁכָּר יַקְרִיבוּ – העמים יתנו לך מתנות ומנחות, לפי הפסוקים מתהלים (עב, י–יא): מַלְכֵי תַרְשִׁישׁ וְאִיִּים מִנְחָה יָשִׁיבוּ מַלְכֵי שְׁבָא וּסְבָא אֶשְׁכָּר יַקְרִיבוּ. וְיִשְׁתַּחֲווּ לוֹ כָל מְלָכִים כָּל גּוֹיִם יַעַבְדוּהוּ. • הָרֵם דִּגְלִי צוּר חֵילִי בְּנֵה הֵיכָלִי מִשְׁכַּן זְבוּלִי – זהות הדובר מתחלפת בפעם האחרונה בפיוט, במחרוזת החותמת אותו. המשורר מבקש מן האל לנשא את שבטי ישראל, ולבנות את בית המקדש – 'מִשְׁכַּן זְבוּלִי' – על פי מלכים א (ח, יג): בָּנֹה בָנִיתִי בֵּית זְבֻל לָךְ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ עוֹלָמִים. כינוי האל על פי חבקוק (ג, יט): ה' אֲ-דֹנָי חֵילִי וַיָּשֶׂם רַגְלַי כָּאַיָּלוֹת וְעַל בָּמוֹתַי יַדְרִכֵנִי לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹתָי. • סֻכָּתִי תְּקוֹמֵם תְּרוֹמֵם אֲשֶׁר שָׁחָה לֶעָפָר – הקם ורומם מחדש את מלכות דוד המשולה כעת לסוכה נפולה, כמובטח בנבואת עמוס (ט, יא): בַּיּוֹם הַהוּא אָקִים אֶת סֻכַּת דָּוִיד הַנֹּפֶלֶת וְגָדַרְתִּי אֶת פִּרְצֵיהֶן וַהֲרִסֹתָיו אָקִים וּבְנִיתִיהָ כִּימֵי עוֹלָם. • יוֹם יִתָּקַע בְּשׁוֹפָר נָגִילָה נִשְׂמְחָה בוֹ – ביום בו ישמע קול שופר הגאולה, נשמח ונעלוז. מיוסד על ישעיהו (כז, יג): וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יִתָּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל וּבָאוּ הָאֹבְדִים בְּאֶרֶץ אַשּׁוּר וְהַנִּדָּחִים בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְהִשְׁתַּחֲווּ לַה' בְּהַר הַקֹּדֶשׁ בִּירוּשָׁלִָם, וכן על תהלים (קיח, כד): זֶה הַיּוֹם עָשָׂה ה' נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בוֹ. • חִישׁ יִשְׂמַח צַדִּיק בַּה' וְחָסָה בוֹ – במהרה ישמח כל צדיק בקדוש ברוך הוא, וימצא בו מגן ומקום מחסה. שיבוץ פסוק מתהלים (סד, יא): יִשְׂמַח צַדִּיק בַּה' וְחָסָה בוֹ וְיִתְהַלְלוּ כָּל יִשְׁרֵי לֵב.
|