• רֹנּוּ וְשַׁבְּחוּ לָאֵל יִשְׂרָאֵל עַמּוֹ – עם ישראל, שירו והללו לאל. • נָתַן לָנוּ יוֹם הַשַּׁבָּת לְזַמֵּר לִשְׁמוֹ – משום שהוא נתן לנו את השבת ובו אנו שרים לכבודו. השיבוצים הם מדברי ה' בפרשת המן (בשמות טז, כט) רְאוּ כִּי ה' נָתַן לָכֶם הַשַּׁבָּת עַל כֵּן הוּא נֹתֵן לָכֶם בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי לֶחֶם יוֹמָיִם... ומתהלים קלה, ג: הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב ה' זַמְּרוּ לִשְׁמוֹ כִּי נָעִים. • שִׁמְרוּ שַׁבָּת כְּאִישׁוֹן בַּת – שמרו את השבת היטב, כשם שאדם חס ומגן על אישון עינו. מקורו של דימוי זה בבקשתו של דוד בתהלים יז, ח שָׁמְרֵנִי כְּאִישׁוֹן בַּת עָיִן בְּצֵל כְּנָפֶיךָ תַּסְתִּירֵנִי. • וְגַם תְּחוּמוֹ – יישמר גם תחום שבת, כלומר האיסור לצאת מעבר לאלפיים אמה ממקום היישוב. • אָדָם בּוֹ לֹא יִדְאַג רַק יְעֻנַּג בָּשָׂר וְדָג לוֹ יֶעֱרַב – אין שומרי השבת צריכים לדאוג ביום זה, אלא להתענג על טעמם של בשר ודגים. נראה כי דברים אלו נשענים על דברי ר' שמעון בן פזי, המובאים בבבלי, שבת קיח ע"א: "המקיים שלוש סעודות בשבת - ניצול משלוש פורעניות: מחֶבלו של משיח ומדינה של גיהנם וממלחמת גוג ומגוג. • פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ יֶהֱגֶּה בַּתּוֹרָה יִשְׂגֶּא – בשבת קוראים בתורה, לומדים וגדלים בה. הביטוי 'פינו ולשוננו יהגה' נשען על דברי דוד בתהלים לז, ל-לא פִּי צַדִּיק יֶהְגֶּה חָכְמָה וּלְשׁוֹנוֹ תְּדַבֵּר מִשְׁפָּט. תּוֹרַת אֱלֹהָיו בְּלִבּוֹ לֹא תִמְעַד אֲשֻׁרָיו. • בְּשַׁבָּת יִנָּשֵׂא כָּל גֵיא וְהַדַּל עִמּוֹ – אף השפלים והנחותים שבעם מתעלים בשבת. הלשון נשענת על נבואת הגאולה של ישעיהו (מ, ד) כָּל גֶּיא יִנָּשֵׂא וְכָל הַר וְגִבְעָה יִשְׁפָּלוּ וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה. • טִרְחַת מַשָּׂא גַּם לֹא יִשָּׂא הוּא עֲלֵי שִׁכְמוֹ – בשבת אין לשאת מטען כבד על השכם, כאמור בירמיהו (יז, כז): וְאִם לֹא תִשְׁמְעוּ אֵלַי לְקַדֵּשׁ אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת וּלְבִלְתִּי שְׂאֵת מַשָּׂא וּבֹא בְּשַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלַם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת וְהִצַּתִּי אֵשׁ בִּשְׁעָרֶיהָ וְאָכְלָה אַרְמְנוֹת יְרוּשָׁלַם... • בִּלְבוּשִׁים יְכַבְּדֵהוּ – כפי שנדרש הפסוק מישעיהו נח, יג המדבר בשבת: וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ - "שלא יהא מלבושך של שבת כמלבושך של חול". • שַבָּת לַה' אֱלֹהֵינוּ רֹאשׁ לַמִּצְווֹת נָתַן בָּנוּ – ייתכן שהפייטן מכוון לכך ששבתו של האל, המתוארת כבר בסוף מעשה בראשית (בראשית ב, א-ג), היא גרעינה וראשיתה של מצוות השבת, ואף שאין בה ביטוי למצווה, היא התשתית הראשונה למצווה הייחודית לישראל בתורה (שכן 'פרו ורבו', שקדמה לה, היא ברכה לאנושות כולה). • אוֹדֶה שִׁמְךָ אֲרוֹמִמְךָ אַב הָרַחֲמִים – לפי ישעיהו כה, א: ה' אֱלֹהַי אַתָּה אֲרוֹמִמְךָ אוֹדֶה שִׁמְךָ כִּי עָשִׂיתָ פֶּלֶא עֵצוֹת מֵרָחוֹק אֱמוּנָה אֹמֶן. כינויו של ה' במלים 'אב הרחמים' מופיע בלשון התפילה, כמו למשל בתוספת לעשרת ימי תשובה שבברכת 'גבורות': מִי כָמוֹךָ אָב הָרַחֲמִים, זוֹכֵר יְצוּרָיו בְּרַחֲמִים לְחַיִּים. • יוֹצֵר הָרִים בּוֹרֵא רוּחַ – ה' מכונה כך בעמוס ד, יג: כִּי הִנֵּה יוֹצֵר הָרִים וּבֹרֵא רוּחַ וּמַגִּיד לְאָדָם מַה שֵּׂחוֹ. • רוֹכֵב שָׁמַיִם – ה' היושב בשמים, לפי האמור בסוף ברכת משה לישראל (דברים לג, כו): אֵין כָּאֵל יְשֻׁרוּן רֹכֵב שָׁמַיִם בְּעֶזְרֶךָ וּבְגַאֲוָתוֹ שְׁחָקִים. • בְּשֵׁשֶׁת יָמִים כִּלִּיתָ מְלֶאכֶת עוֹלָמִים – סיימת את מעשה בריאת העולם בששה ימים, כפי שנאמר בבראשית ב, א וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם. לפי דרשות חז"ל, למשל בבראשית רבה ט, ג, נברא באותו עת לא רק העולם הזה אלא גם העולם הבא, ועל כן נוקט הפיטן לשון 'עולמים'. • יוֹם הַשְּׁבִיעִי מְנוּחָה – לפי האמור בשמות כג, יב שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲשֶׂה מַעֲשֶׂיךָ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת לְמַעַן יָנוּחַ שׁוֹרְךָ וַחֲמֹרֶךָ וְיִנָּפֵשׁ בֶּן אֲמָתְךָ וְהַגֵּר. • אֵין אֲנָחָה – כפי שמבקשים בתפילת 'רצה והחליצנו' הנוספת בשבת לברכת המזון: ...שֶׁלֹּא תְּהֵא צָרָה וְיָגוֹן וַאֲנָחָה בְּיוֹם מְנוּחָתֵנוּ... • בְּיוֹם זֶה שַׁבָּת קָדְשֵׁנוּ נְשָׁמָה יְתֵרָה בָּנוּ – בשבת זוכה כל אדם מישראל לנשמה נוספת, מעבר לנשמתו הרגילה. כך נאמר במסכת סופרים טז: "בין השמשות בערב שבת ניתוספת נשמה יתירה לישראל, ולאחר השבת נוטלין אותה הימנו." • לִכְבוֹד שִׁמְךָ תְּמַהֵר אֶת גְּאֻלָּתֵנוּ – גאל אותנו למען כבודו של שמך, כפי שאומר יחזקאל הנביא (לו, כב) ...כֹּה אָמַר ה' אלקים לֹא לְמַעַנְכֶם אֲנִי עֹשֶׂה בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי אִם לְשֵׁם קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בַּגּוֹיִם... וְקִדַּשְׁתִּי אֶת שְׁמִי הַגָּדוֹל הַמְחֻלָּל בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בְּתוֹכָם וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי אֲנִי ה'... • כִּי אָרְכוּ לָנוּ הַיָּמִים בְּגָלוּתֵנוּ – זרז את הגאולה, כי הגלות נמשכה זמן רב. • וְהַעֲלֵנוּ אֶל עִיר קֹדֶשׁ הַחֲמוּדָה – והעלנו לירושלים, אליה אנו מתאווים. • נַקְרִיב תּוֹדָה כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה – ובמקדש יקריב כל עם ישראל קרבן תודה. • חַזְּקֵנוּ אַמְּצֵנוּ בְּבִנְיַן בֵּית מִקְדָשֵׁנוּ – ותחזק אותנו בכך שתבנה את בית המקדש. הביטוי 'חזק ואמץ' מופיע מספר פעמים בספרי דברים ויהושע, למשל בדברים לא, ז.
|