audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

אשיר שירים

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים צפון אפריקה - לוב כלימו דוס
  • 2.
    עכשווי - ישראל חיים פרחי
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר אשיר שירים
מעגל השנה לכל עת
מעגל החיים בר מצווה;חתונה
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • אָשִׁיר שִׁירִים לָאֵל בְּבִיאַת הַגּוֹאֵל – כשיבוא המשיח לגאול אותנו, אזמר לכבוד הקדוש ברוך הוא. הכרזה מעין זו רווחת הרבה בפייטנות המאוחרת.
    • אֲיֻמָּה תְּמִימָה בַּת נְעִימָה – כינויים לישראל. 'אֲיֻמָּה' – על פי שיר השירים (ו, ד): יָפָה אַתְּ רַעְיָתִי כְּתִרְצָה נָאוָה כִּירוּשָׁלִָם אֲיֻמָּה כַּנִּדְגָּלוֹת; 'תְּמִימָה' – בהשראת שיר השירים (ו, ט): אַחַת הִיא יוֹנָתִי תַמָּתִי אַחַת הִיא לְאִמָּהּ בָּרָה הִיא לְיוֹלַדְתָּהּ...; 'בַּת נְעִימָה' – בהשראת שיר השירים (ז, ב): מַה יָּפוּ פְעָמַיִךְ בַּנְּעָלִים בַּת נָדִיב חַמּוּקֵי יְרֵכַיִךְ כְּמוֹ חֲלָאִים מַעֲשֵׂה יְדֵי אָמָּן.
    • חִישׁ גְּאַל אֵל נָא יָהּ גְּאַל – אנא מהר לגאול אותה, את ישראל שנזכרה בכינוייה בטור הקודם.
    • אֵלִיָהוּ יָבוֹא יָהּ גְּאַל אֶת יִשְׂרָאֵל – שלח נא לנו את אליהו, מבשר הגאולה, ככתוב במלאכי (ג, כג): הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא; ואנא גאל את עמך.
    • בְּשִׁירִים וּרְנָנִים בְּשִׂמְחַת חֲתָנִים – כעת, שעה שאנחנו שרים ושמחים בשמחת החתן, אנא גאל את ישראל.
    • רֹאשׁ שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אֵלִיָהוּ הַגּוֹאֵל – אליהו הנביא גואלנו, הוא לנו כראש השבטים וכמנהיג האומה. הביטוי 'רֹאשׁ שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל' מיוסד על דברי שמואל הנביא לשאול, ככתוב בשמואל א (טו, יז): וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל הֲלוֹא אִם קָטֹן אַתָּה בְּעֵינֶיךָ רֹאשׁ שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אָתָּה וַיִּמְשָׁחֲךָ ה' לְמֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל.
    • הוּא מֹשֶׁה בְּחִירוֹ אֵל יַעֲקֹב בְּעֶזְרוֹ – גם את משה רבנו זוכרים אנו לטובה, כנביא שנבחר על ידי הקדוש ברוך הוא להוליך עמו במדבר ונסתייע על ידו; הצירוף 'מֹשֶׁה בְּחִירוֹ' מקורו בתהלים (קו, כג): וַיֹּאמֶר לְהַשְׁמִידָם לוּלֵי מֹשֶׁה בְחִירוֹ עָמַד בַּפֶּרֶץ לְפָנָיו לְהָשִׁיב חֲמָתוֹ מֵהַשְׁחִית. הצירוף 'אל יעקב בעזרו' מיוסד על תהלים (קמו, ה): אַשְׁרֵי שֶׁאֵל יַעֲקֹב בְּעֶזְרוֹ שִׂבְרוֹ עַל ה' אֱלֹהָיו.
    • מַה יָפְיוּ וּמַה טוֹבוּ כְּהַמֶּלֶךְ בִּמְסִבּוֹ – כמה נאים וטובים הם חתני השמחה, כמלך המסב בין רעיו; הביטוי מיוסד על שיר השירים (א, יב): עַד שֶׁהַמֶּלֶךְ בִּמְסִבּוֹ נִרְדִּי נָתַן רֵיחוֹ; ושמא ברקע הדברים עומדת דרשת חז"ל במדרש שיר השירים רבה (פרשה א, א): "עד שהמלך במסבו – עד שהמלך מלכי המלכים הקב"ה במסבו ברקיע, נתנו ישראל ריח טוב לפני הר סיני ואמרו 'כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע'".
    • חָתָן אוֹר הַחַמָּה וְכַלָּתוֹ (וְתוֹרָתוֹ) נְעִימָה – החתן משול ביופיו לאור השמש, וכלתו אף היא נאה ביותר. בטור זה נראה לכאורה כי במקורו שימש הפיוט כפיוט לחתונה, ורק לאחר מכן הוסב לשמש כפיוט לבר-מצוה. כדי לאפשר מעתק זה, נשתנה נוסחו מ'כַלָּתוֹ' ל'תוֹרָתוֹ'.
    • זָרַח אוֹר לַיְשָׁרִים נְדִיבֵי עַמִּים וְשָׂרִים – שמחתנו היא כאור לנו, ולמכובדים שבקהילה. הפייטן כורך בלשונו שני פסוקים מתהלים – (קיב, ד): זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק, וכן – (מז, י): נְדִיבֵי עַמִּים נֶאֱסָפוּ עַם אֱלֹהֵי אַבְרָהָם כִּי לֵאלֹהִים מָגִנֵּי אֶרֶץ מְאֹד נַעֲלָה.
    • קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתָנִים עִם כַּלּוֹת (מִצְווֹת) – בחתימת השיר מעלה הפייטן על נס את שמחת החתונה – או בר-המצווה – על ידי שיבוץ לשון הברכה האחרונה ב'שבע הברכות' הנאמרת בשבעת ימי המשתה של החתן והכלה: "ברוך אתה... אשר ברא ששון ושמחה, חתן וכלה, גילה, רינה, דיצה, חדוה, אהבה ואחוה ושלום וריעות, מהרה ה' אלהינו ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים קול ששון וקול שמחה, קול חתן וקול כלה, קול מצהלות חתנים מחופתם ונערים ממשתה נגינתם, ברוך אתה ה', משמח חתן עם הכלה".


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?