• וְיֶאֱתָיוּ כֹל לְעָבְדֶךָ – ויבואו הכול לעבוד אותך, ה'. פועל זה מופיע בפסוק מישעיהו (מא, ה) המדבר אף הוא בעמים רחוקים: רָאוּ אִיִּים וְיִירָאוּ קְצוֹת הָאָרֶץ יֶחֱרָדוּ קָרְבוּ וַיֶּאֱתָיוּן. • וִיבָרְכוּ שֵׁם כְּבוֹדֶךָ – שיבוץ הוא מנחמיה ט, ה ...וִיבָרְכוּ שֵׁם כְּבוֹדֶךָ וּמְרוֹמַם עַל כָּל בְּרָכָה וּתְהִלָּה. • וְיַגִּידוּ בָאִיִּים צִדְקֶךָ – יספרו את מעשיך הצודקים באיי הים, לפי ישעיהו (מב, יב): יָשִׂימוּ לַה' כָּבוֹד וּתְהִלָּתוֹ בָּאִיִּים יַגִּידוּ. • וְיִדְרְשׁוּךָ עַמִּים לֹא יְדָעוּךָ – יחפשו ויבקשו אותך עמים שלא הכירו אותך, כדברי ישעיהו (נה, ה): הֵן גּוֹי לֹא תֵדַע תִּקְרָא וְגוֹי לֹא יְדָעוּךָ אֵלֶיךָ יָרוּצוּ לְמַעַן ה' אֱלֹהֶיךָ וְלִקְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל כִּי פֵאֲרָךְ. • וִיהַלְלוּךָ כָּל אַפְסֵי אָרֶץ – האנשים החיים בכל קצות הארץ יהללו אותך, כאמור בתהלים (סז, ח): יְבָרְכֵנוּ אֱלֹהִים וְיִירְאוּ אוֹתוֹ כָּל אַפְסֵי אָרֶץ. • וְיוֹמְרוּ תָמִיד יִגְדַּל ה' – לפי תהלים (לה, כז): יָרֹנּוּ וְיִשְׂמְחוּ חֲפֵצֵי צִדְקִי וְיֹאמְרוּ תָמִיד יִגְדַּל ה' הֶחָפֵץ שְׁלוֹם עַבְדּוֹ. הכתיב החריג של הפועל 'ויומרו' לצורך האקרוסטיכון, והוא נשען על הצורה 'לומר' שבלשון חכמים. • וְיִזְבְּחוּ לְךָ אֶת זִבְחֵיהֶם – כאמור בתהלים (קז, כב): וְיִזְבְּחוּ זִבְחֵי תוֹדָה וִיסַפְּרוּ מַעֲשָׂיו בְּרִנָּה. הנוסח השני, וְיִזְנְחוּ אֶת עֲצַבֵּיהֶם, משמעו – ויעזבו את אליליהם, לפי האמור בפלישתים בשמואל ב (ה, כא): וַיַּעַזְבוּ שָׁם אֶת עֲצַבֵּיהֶם וַיִּשָּׂאֵם דָּוִד וַאֲנָשָׁיו. • וְיַחְפְּרוּ עִם עֲצַבֵּיהֶם – ויתביישו יחד עם אליליהם, כאמור בתהלים (צז, ז): יֵבֹשׁוּ כָּל עֹבְדֵי פֶסֶל הַמִּתְהַלְלִים בָּאֱלִילִים. • וְיַטּוּ שְׁכֶם אֶחָד לְעָבְדֶךָ – כל האומות יתאחדו לקראת עבודת ה', כדברי צפניה (ג, ט): כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם ה' לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד. • וְיִירָאוּךָ [עִם שֶׁמֶשׁ] מְבַקְשֵׁי פָנֶיךָ – לפי תהלים עב, ה: יִירָאוּךָ עִם שָׁמֶשׁ וְלִפְנֵי יָרֵחַ דּוֹר דּוֹרִים. • וִילַמְּדוּ תוֹעִים בִּינָה – והם יִלמדו, או ילמדו ויסבירו למי שאינם יודעים. הלשון לפי ישעיהו (כט, כד): וְיָדְעוּ תֹעֵי רוּחַ בִּינָה וְרוֹגְנִים יִלְמְדוּ לֶקַח. • וִימַלְלוּ אֶת גְּבוּרָתֶךָ – ויספרו את גבורתך. הביטוי לפי תהלים (קו, ב): מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת ה' יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ. • וִינַשְּׂאוּךָ מִתְנַשֵּׂא לְכֹל לְרֹאשׁ – וירוממוך, אתה המורם על כל, כפי שאומר דוד בדברי הימים א (כט, יא): ...לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה וְהַמִּתְנַשֵּׂא לְכֹל לְרֹאשׁ. • וִיסַלְּדוּ בְחִילָה פָּנֶיךָ – ויירתעו בחלחלה מפניך, כדברי איוב (ו, י): וּתְהִי עוֹד נֶחָמָתִי וַאֲסַלְּדָה בְחִילָה לֹא יַחְמוֹל כִּי לֹא כִחַדְתִּי אִמְרֵי קָדוֹשׁ. • וִיעַטְּרוּךָ נֵזֶר תִּפְאָרָה – יכתירו אותך בכתר מפואר, לפי ישעיהו (סב, ג): וְהָיִית עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת בְּיַד ה' וּצְנִיף מְלוּכָה בְּכַף אֱלֹהָיִךְ. • וְיִפְצְחוּ הָרִים רִנָּה – ההרים יפתחו בשירה, כדברי בישעיהו (מד, כג): רָנּוּ שָׁמַיִם כִּי עָשָׂה ה' הָרִיעוּ תַּחְתִּיּוֹת אָרֶץ פִּצְחוּ הָרִים רִנָּה יַעַר וְכָל עֵץ בּוֹ כִּי גָאַל ה' יַעֲקֹב... • וְיִפְצְחוּ... וְיִצְהֲלוּ אִיִּים בְּמָלְכֶךָ – האיים ישמחו כשתמלוך, לפי ישעיהו (נד, א): ...פִּצְחִי רִנָּה וְצַהֲלִי לֹא חָלָה. • וִיקַבְּלוּ עֹל מַלְכוּתֶךָ (עֲלֵיהֶם) – הביטוי שֶׁיְּקַבֵּל עָלָיו עֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם מופיע במשנה ברכות ב, ב ובתפילות קדומות. • וִירוֹמְמוּךָ בִּקְהַל עָם – יהללו את ה' בציבור גדול, כאמור בתהלים (קז, לב): וִירוֹמְמוּהוּ בִּקְהַל עָם וּבְמוֹשַׁב זְקֵנִים יְהַלְלוּהוּ. • וְיִשְׁמְעוּ רְחוֹקִים וְיָבוֹאוּ – הלשון לפי ישעיהו (לג, יג): שִׁמְעוּ רְחוֹקִים אֲשֶׁר עָשִׂיתִי וּדְעוּ קְרוֹבִים גְּבֻרָתִי. • וְיִתְּנוּ לְךָ כֶּתֶר מְלוּכָה – לפי סיום ספר עובדיה (א, כא) וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה.
|