audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

יהלומה

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
playerSongImg
כותר יהלומה
מעגל השנה יום הזיכרון ויום העצמאות;שבת
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • יַהֲלוֹמָה – הפייטן חידש את המילה 'יַהֲלוֹמָה' על בסיס המילה המקראית 'יָהֲלֹם' (מאבני החושן – ראו שמות כח, יח), כנראה כדי ליצור זיקה צלילית בין שירו לשיר הערבי שעל מנגינתו מיוסד פיוטנו.
    • אַרְצֵנוּ הַנֶּחֱמֶדֶת אַרְצֵנו הַקְּדוּמָה – ארץ ישראל. נשען על לשון נבואת ירמיהו (ג, יט): וְאָנֹכִי אָמַרְתִּי אֵיךְ אֲשִׁיתֵךְ בַּבָּנִים וְאֶתֶּן לָךְ אֶרֶץ חֶמְדָּה נַחֲלַת צְבִי...
    • אֱלֹהֵי דָר מְרוֹמִים בְּנֵה בֵיתָךְ בָּרָמִים – הפייטן פונה אל הקדוש ברוך הוא, דָר מְרוֹמִים (על פי תהלים קמח, א: הַלְלוּ יָהּ הַלְלוּ אֶת ה' מִן הַשָּׁמַיִם הַלְלוּהוּ בַּמְּרוֹמִים, ועוד), ומבקש ממנו לשוב ולבנות את בית מקדשו 'בָּרָמִים' - בירושלים – כינוי שחידש הפייטן, תוך הקבלת מרום השמים ומרום הארץ.
    • מָתַי בוֹ לְךָ אַקְרִיב קָרְבַּן רֵאשִׁית תְּרוּמָה – מתי אזכה לשוב ולחדש את עבודת בית המקדש בירושלים, ולהקריב לך בו קרבנות? הפייטן מציין דווקא 'קָרְבַּן רֵאשִׁית תְּרוּמָה' כדי לבטא את הראשוניות המרגשת הצפויה לו שעה שמשאלתו תתגשם; הצירוף כשלעצמו יכול לרמוז להבאת ביכורים (שמות כג, יט), להרמת תרומה בכלל (במדבר טו, כ) או לקרבן מנחה (ויקרא ב, יב).
    • יָחִיד וְאֵין לָךְ שֵׁנִי– הקדוש ברוך הוא, יחידו של עולם ומלך מלכי המלכים. הכינוי 'יָחִיד וְאֵין שֵׁנִי' רווח במקורות רבים, ראו למשל מדרש אגדה לדברים ג, כו: "אני יחיד בעולמי, ואין שני לי".
    • דְּלֵנִי וְשָׁמְרֵנִי - אנא שמור עלי והצל אותי. 'דְּלֵנִי' – משורש ד.ל.ה, הרמה. ברוח דברי משורר התהלים (ל, ב-ג): אֲרוֹמִמְךָ ה' כִּי דִלִּיתָנִי וְלֹא שִׂמַּחְתָּ אֹיְבַי לִי ה' אֱלֹהָי שִׁוַּעְתִּי אֵלֶיךָ וַתִּרְפָּאֵנִי.
    • בַּדֶּשֶׁא תַרְבִּיצֵנִי – תרעה אותי בשלווה ובנחת כצאן הרועה באחו, על פי תהלים (כג, ב): בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי עַל מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי – הלקוח מתוך מזמור המושר במנהג חלק מעדות ישראל בשבת.
    • יוֹדֵעַ תַּעֲלוּמָה – כינוי לאל, שהנסתרות ידועות מלפניו. מיוסד על תהלים (מד, כב): הֲלֹא אֱלֹהִים יַחֲקָר זֹאת כִּי הוּא יֹדֵעַ תַּעֲלֻמוֹת לֵב, ורומז אולי גם לפיוט הנודע לשבת, המיוחס לר' נחוניא בן הקנה, 'אנא בכח': "שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ יוֹדֵעַ תַּעֲלוּמוֹת".
    • יָהּ רְצֵה לִתְפִלָּתִי בְּשַׁבַּת מְנוּחָתִי – אלוהי, אנא הקשב וקבל את תפילתי בשבת המנוחה. שורש ר.צ.ה כביטוי לקבלת התפילה רווח בלשון חז"ל ובפיוט, ועולה גם בתפילה עצמה, בברכת 'רצה' שבתפילת עמידה.
    • וְהַקְשֵׁב לְשַׁוְעָתִי בִּזְכוּת תּוֹרָה תְמִימָה – האזן לתחנוניי בזכות התורה הטובה, השלמה והקדושה (על פי תהלים יט, ח: תּוֹרַת ה' תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ עֵדוּת ה' נֶאֱמָנָה מַחְכִּימַת פֶּתִי) אותה אני שומר. מיוסד על תהלים (ה, ג): הַקְשִׁיבָה לְקוֹל שַׁוְעִי מַלְכִּי וֵאלֹהָי כִּי אֵלֶיךָ אֶתְפַּלָּל.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?