audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

נכון לבו

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל דוד חבה, שלמה מועלם
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל דוד מנחם
  • 3.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל דוד מנחם, ישי מנחם
  • 4.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל חגולי שומל דרזי
  • 5.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל יהודה עובדיה-פתיה
  • 6.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 7.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל שלמה מועלם
  • 8.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל שלמה מועלם
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר נכון לבו
מעגל השנה פסח
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש
  • • נָכוֹן לִבּוֹ - לבו של האיש ירא ה' הוא נאמן לה' ובטוח בו, על פי האמור בתהילים קיב: מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּייָ. • אִישׁ הוּא יָרֵא - האיש אשר הוא ירא אלוהים. • נְתִיבוֹ מִצְוַת בּוֹרֵא - דרכו. כל דרכו היא לפי רצון האל.ומצוותיו. • נֶאֱמַר בּוֹ - באיש הירא. • כָתוּב אַשְׁרֵי - נאמר עליו בפרק קיב בתהילים: אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יְיָ בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד. • כָּל חוֹסֵי בוֹ אַשְׁרֵי שׁוֹמְרֵי - אשרי כל החוסים בצילו של האל, על פי מטבע הלשון בתהלים קו, ג: אַשְׁרֵי שׁמְרֵי מִשְׁפָּט עשֵׂה צְדָקָה בְכָל עֵת. ותהלים ב, יב: אַשְׁרֵי כָּל חוֹסֵי בוֹ. • הַרְאֵה נִסָּן - פניה לקב"ה להראות את הנס של עם ישראל, לעשות להם נסים ולגאלם. • בְּיֶרַח נִיסָן - בחודש ניסן, הוא חודש גאולת מצרים, שהוא חודש מסוגל לגאולה ועליו דרשו חז"ל כי: בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל. • הָרֵם נִסָּן - נס במובן של דגל, לרומם ולנשא את דגלם של עם ישראל. המשורר משתמש בצורה מתוחכמת בלשון על לשון ומשחק עם המילה ניסן בשלוש משמעויות - הוא מבקש מהקב"ה שיגאל את עמו (הַרְאֵה נִסָּן) בחודש הגאולה (בְּיֶרַח נִיסָן) וירומם את דגל עם ישראל (הָרֵם נִסָּן). • דָּר מְעוֹנִי - כינוי לאל,שפירושו: שוכן שמיים. מעון הוא שמו של אחד משבעת הרקיעים ע"פ כמה מדרשים וביניהם מדרש תהילים קיד: שנאמר השמים ושמי השמים (מ"א ח כז), ר' אלעזר אומר שבעה הן וילון רקיע שחק זבול מעון מכון ערבות וכבודו של הקב"ה בערבות. • עַם קְדוֹשִׁים נֶאֱמָן - עם ישראל, הנאמן לקב"ה. • אוֹרָן הַזְרַח - הזרח את אורם של ישראל, גאל אותם. • קוֹנִי - כינוי לאל, מלשון קניין, אנו קניינו של האל. על פי בראשית יד, יט: אֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ. • סַלְעִי אַתָּה וּמְצוּדָתִי - אתה, הקב"ה, המשען שלי, ע"פ תהילים לא, ד: כִּי סַלְעִי וּמְצוּדָתִי אָתָּה וּלְמַעַן שִׁמְךָ תַּנְחֵנִי וּתְנַהֲלֵנִי. • אָז הָיִיתָ לְעֶזְרָתִי - בגאולת מצרים. • עַתָּה - בזמן הגלות הנוכחי, גאל אותנו כשם שגאלת את אבותינו. • יָדְךָ שְׁלַח - היד היא סמל לפעולה ולאקטיביות. את הביטוי יד ה' ניתן למצוא במיוחד בהקשר לגאולת מצרים כמו למשל בשמות יג, יד: וְהָיָה כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר מַה זֹּאת וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ יְיָ מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים. • וְהַצְלַח - הצלח את דרכם של ישראל, גאל אותם. • טוֹב וְסַלַּח - כינוי לאל. • גּוֹאֵל - המשיח. • וָאֵל - מלשון כוח. • מַלְכֵי אֶרֶץ כָּל לְאֻמִּים - מלכי כל הארצות שבזמן הגאולה האחרונה עתידים אף הם להאמין בקב"ה. על פי תהלים קמא, יא: מַלְכֵי אֶרֶץ וְכָל לְּאֻמִּים שָׂרִים וְכָל שׁפְטֵי אָרֶץ...יְהַלְלוּ אֶת שֵׁם יְיָ. • נִין פֶּרֶץ מַהֵר - בקשה לזרז את בואו של משיח בן דוד. פרץ הוא אבי שושלת דוד, על פי רות ד, יח-כא: פֶּרֶץ הוֹלִיד אֶת חֶצְרוֹן... וְיִשַׁי הוֹלִיד אֶת דָּוִד. • תָּמִים - כינוי לאל, תמים מלשון שלם. • יִגְדֹּר פֶּרֶץ - המשיח, צאצאו של פרץ, יקבץ את ישראל מבין העמים ויסגור את הפרצה שנוצרה בגדר. הפייטן הופך את דברי הנביא במשל הכרם בישעיהו ה, ה: וְעַתָּה אוֹדִיעָה נָּא אֶתְכֶם אֵת אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה לְכַרְמִי הָסֵר מְשׂוּכָּתוֹ וְהָיָה לְבָעֵר פָּרֹץ גְּדֵרוֹ וְהָיָה לְמִרְמָס. שם מתוארת פורענות בו ייפרץ פרץ בגדר וישראל ייפגעו, ואילו כאן בפיוט - פרץ - המשיח, יגדור את הפרצה ויגאל את העם. • יִקְבֹּץ עַמִּים - כל העמים יתקבצו אל ירושלים ויעלו לרגל לבית המקדש כמתואר בחזון אחרית הימים של ישעיהו הנביא: וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית יְיָ בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם.

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?