audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

למענך אדיר באדירים

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
playerSongImg
כותר למענך אדיר באדירים
מעגל השנה סוכות
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • אַדִּיר בָּאַדִּירִים – חזק שבחזקים.
    • בּוֹרֵא רוּחַ וְיוֹצֵר הָרִים – לפי האמור בעמוס ד, יג כִּי הִנֵּה יוֹצֵר הָרִים וּבֹרֵא רוּחַ וּמַגִּיד לְאָדָם מַה שֵּׂחוֹ...ה' אֱלֹהֵי צְבָאוֹת שְׁמוֹ.
    • גְּדוֹל הָעֵצָה – הגדול בתכניותיו ומעשיו, לפי ירמיהו לב, יט גְּדֹל הָעֵצָה וְרַב הָעֲלִילִיָּה אֲשֶׁר עֵינֶיךָ פְקֻחוֹת עַל כָּל דַּרְכֵי בְּנֵי אָדָם לָתֵת לְאִישׁ כִּדְרָכָיו וְכִפְרִי מַעֲלָלָיו.
    • מַשְׁפִּיל וּמֵרִים – מנמיך ומעלה, לפי תפילת חנה בשמואל א ב, ז ה' מוֹרִישׁ וּמַעֲשִׁיר מַשְׁפִּיל אַף מְרוֹמֵם.
    • דּוֹבֵר צֶדֶק וּמַגִּיד מֵישָׁרִים – שדבריו ומצוותיו צודקים וישרים, כאמור בישעיהו מה, יט ...אֲנִי ה' דֹּבֵר צֶדֶק מַגִּיד מֵישָׁרִים.
    • הַיּוֹדֵעַ וָעֵד – הוא יודע כל ומעיד על הכל, כפי שנאמר בירמיהו כט, כג ...וְאָנֹכִי הַיּוֹדֵעַ וָעֵד נְאֻם ה'.
    • אִם יִסָּתֵר אִישׁ בַּמִּסְתָּרִים – כפי שנאמר בירמיהו כג, כד אִם יִסָּתֵר אִישׁ בַּמִּסְתָּרִים וַאֲנִי לֹא אֶרְאֶנּוּ נְאֻם ה' הֲלוֹא אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֲנִי מָלֵא...
    • וְהוּא בְאֶחָד וּמִי יְשִׁיבֶנּוּ אֲמָרִים – כיון שה' אחד, מי יוכל להשיב ולהקשות על דבריו? לפי איוב כג, יג וְהוּא בְאֶחָד וּמִי יְשִׁיבֶנּוּ וְנַפְשׁוֹ אִוְּתָה וַיָּעַשׂ.
    • זוֹכֵר הַבְּרִית – זוכר את בריתו עם עַם ישראל. לפי הפסוק מתהלים קיא, ה: טֶרֶף נָתַן לִירֵאָיו יִזְכֹּר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ, ורבים נוספים.
    • וּמִתְבָּרֵר עם בָּרִים – בהיר וטהור לנקיים, הטהורים.
    • חוֹקֵר לְבָבוֹת – לפי הפסוק מירמיהו יז, י: אֲנִי ה' חֹקֵר לֵב בֹּחֵן כְּלָיוֹת וְלָתֵת לְאִישׁ כִּדְרָכָיו כִּפְרִי מַעֲלָלָיו.
    • חוֹפֵשׂ כָּל חֲדָרִים – מוצא ומגלה את מה שנסתר במסתרים, לפי משלי כ, כז: נֵר ה' נִשְׁמַת אָדָם חֹפֵשׂ כָּל חַדְרֵי בָטֶן.
    • טִפְּחָה יְמִינוֹ שָׁמַיִם יָסַד אֶרֶץ – ביד ימינו מתח ופרש את השמים, כאוהל על פני הארץ, וברא וכונן את הארץ על יסודותיה, לפי האמור בישעיהו מח, יג אַף יָדִי יָסְדָה אֶרֶץ וִימִינִי טִפְּחָה שָׁמָיִם קֹרֵא אֲנִי אֲלֵיהֶם יַעַמְדוּ יַחְדָּו.
    • וְעָשָׂה אוֹרִים – ברא את השמש, הירח והכוכבים.
    • בַּצּוּרוֹת בִּקַּע יְאוֹרִים – ה' מוציא מים מתוך הסלעים, הצורים (בַּצּוּרוֹת=בסלעים). זהו שיבוץ מאיוב כח, י: בַּצּוּרוֹת יְאֹרִים בִּקֵּעַ וְכָל יְקָר רָאֲתָה עֵינוֹ.
    • כַּבִּיר כֹּחַ – גדול כח, לפי איוב לו, ה: הֶן אֵל כַּבִּיר וְלֹא יִמְאָס כַּבִּיר כֹּחַ לֵב.
    • מְכֻבָּד בָּאוּרִים – לפי הפסוק מישעיהו כד, טו עַל כֵּן בָּאֻרִים כַּבְּדוּ ה' בְּאִיֵּי הַיָּם שֵׁם ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, המתפרש באופנים שונים: ה' מכובד על ידי המאורות שברא או כבודו מגיע אף למאוּרות החבויות.
    • לֹא יִתַּמּוּ שְׁנוֹתָיו לְדוֹר דּוֹרִים – ה' נצחי, לפי תהלים קב, כח: וְאַתָּה הוּא וּשְׁנוֹתֶיךָ לֹא יִתָּמּוּ.
    • מַשְׁבִּיחַ שְׁאוֹן יַמִּים – משקיט את המית הימים, כאמור בתהלים סה, ח: מַשְׁבִּיחַ שְׁאוֹן יַמִּים שְׁאוֹן גַּלֵּיהֶם וַהֲמוֹן לְאֻמִּים.
    • חָרָה בִנְהָרִים – כועס (שולט) על נהרות, לפי חבקוק ג, ח: הֲבִנְהָרִים חָרָה ה' אִם בַּנְּהָרִים אַפֶּךָ אִם בַּיָּם עֶבְרָתֶךָ כִּי תִרְכַּב עַל סוּסֶיךָ מַרְכְּבֹתֶיךָ יְשׁוּעָה.
    • נוֹתֵן רוֹזְנִים לְאָיִן וּמְלָכִים וְשָׂרִים – מוריד מחשיבותם את כל מי שנתפס כחשוב, כאמור בישעיהו מ, כג: הַנּוֹתֵן רוֹזְנִים לְאָיִן שֹׁפְטֵי אֶרֶץ כַּתֹּהוּ עָשָׂה.
    • סוֹעֵד בַּחֶסֶד כִּסְאוֹ – תומך את כסא מלכותו במידת החסד, לפי משלי כ, כח: חֶסֶד וֶאֱמֶת יִצְּרוּ מֶלֶךְ וְסָעַד בַּחֶסֶד כִּסְאוֹ.
    • וּבַהֲדָרִים – תומך את כסאו גם בהדר.
    • עָנָן וַעֲרָפֶל סְבִיבָיו – לפי תהלים צז, ב: עָנָן וַעֲרָפֶל סְבִיבָיו צֶדֶק וּמִשְׁפָּט מְכוֹן כִּסְאוֹ.
    • וְנוֹגַהּ וִיקָרִים – ואור וכבוד.
    • עָנָן... וְנוֹגַהּ וִיקָרִים – כמתואר בחזונו של יחזקאל (י, ד): ...וַיִּמָּלֵא הַבַּיִת אֶת הֶעָנָן וְהֶחָצֵר מָלְאָה אֶת נֹגַהּ כְּבוֹד ה'.
    • פּוֹקֵחַ עִוְרִים וּמַתִּיר אֲסוּרִים – ה' משיב לעיוורים את ראייתם, ומשחרר את מי שכלוא, לפי תהלים קמו, ז-ח ...ה' מַתִּיר אֲסוּרִים. ה' פֹּקֵחַ עִוְרִים ה' זֹקֵף כְּפוּפִים ה' אֹהֵב צַדִּיקִים.
    • צוֹפֶה עֲתִידוֹת מַה יְּהִי בְּסוֹף דּוֹרִים – רואה עד סוף כל הדורות מה שעתיד להיות לסוף הימים.
    • קָרוֹב לְנִשְׁבָּרִים דַּכְּאֵי רוּח – ה' קרוב לאלו שרוחם שבורה ומדוכאת, לפי תהלים לד, יט קָרוֹב ה' לְנִשְׁבְּרֵי לֵב וְאֶת דַּכְּאֵי רוּחַ יוֹשִׁיעַ.
    • רָם וְנִשָּׂא – לפי ישעיהו נז, טו: כִּי כֹה אָמַר רָם וְנִשָּׂא שֹׁכֵן עַד וְקָדוֹשׁ שְׁמוֹ מָרוֹם וְקָדוֹשׁ אֶשְׁכּוֹן וְאֶת דַּכָּא וּשְׁפַל רוּחַ לְהַחֲיוֹת רוּחַ שְׁפָלִים וּלְהַחֲיוֹת לֵב נִדְכָּאִים.
    • הִשְׁכִּין צְחִיחָה הַסּוֹרְרִים – מושיב את מי שממרה את דברו במקום יבש ושומם, לפי תהלים סח, ז: אֱלֹהִים מוֹשִׁיב יְחִידִים בַּיְתָה מוֹצִיא אֲסִירִים בַּכּוֹשָׁרוֹת אַךְ סוֹרְרִים שָׁכְנוּ צְחִיחָה.
    • שִׁמְךָ אֶחָד – לפי האמור בזכריה יד, ט: וְהָיָה ה' לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד.
    • שִׁמְךָ אֶחָד לֹא תִתֵּן כְּבוֹדְךָ לַאֲחֵרִים – לפי ישעיהו מב, ח אֲנִי ה' הוּא שְׁמִי וּכְבוֹדִי לְאַחֵר לֹא אֶתֵּן וּתְהִלָּתִי לַפְּסִילִים, וראו גם ישעיהו מח, יא.
    • תּוֹכֵן יְשׁוּעוֹת נִבְחָרִים – מתכנן ובונה את ישועתם של ישראל, הנבחרים.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?