audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

ידעתני בטרם תצרני

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    תימן - כלל תימן אורי מלמד
  • 2.
    תימן - כלל תימן אורי מלמד
  • 3.
    תימן - כלל תימן בנימין נחום
  • 4.
    תימן - כלל תימן דורון מהדי
  • 5.
    תימן - כלל תימן יעקב מועלם, עמי שאער
  • 6.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי
  • 7.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי
  • 8.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי
  • 9.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי
  • 10.
    תימן - כלל תימן שלום צדוק
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר ידעתני בטרם תצרני
מעגל השנה לכל עת
מעגל החיים חתונה
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • יְדַעְתַּנִי בְּטֶרֶם תִּצְּרֵנִי – הפייטן פונה לקדוש ברוך הוא ש'ידע' אותו עוד טרם יצירתו, ושהכל גלוי מלפניו. מיוסד על הקדשת הנביא ירמיהו מבטן (ירמיהו א, ד-ה): וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי לֵאמֹר בְּטֶרֶם אֶצָּרְךָ בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ וּבְטֶרֶם תֵּצֵא מֵרֶחֶם הִקְדַּשְׁתִּיךָ נָבִיא לַגּוֹיִם נְתַתִּיךָ.
    • וְכָל עוֹד רוּחֲךָ בִי תִּצְּרֵנִי – כל עוד רוח השם בי, כל עוד אני חי – אתה (האל) תשמור עלי. המשורר חורז את שתי צלעיות הטור ב'צימוד', כלומר, במילה זהה בצליליה ושונה במשמעותה: 'תִּצְּרֵנִי'. הטור כולו מדגיש את תלותו המוחלטת של האדם באל, מן הזמן שקודם ללידתו ('בְּטֶרֶם תִּצְּרֵנִי') ועד יום מותו ('וְכָל עוֹד רוּחֲךָ בִי'). תלות זו היא נושאו של הפיוט.
    • הֲיֶשׁ לִי מַעֲמָד אִם תֶּהְדְּפֵנִי – אין לי יכולת עמידה אם חלילה תהדוף ותפיל אותי. על פי ירמיהו (מו, טו): מַדּוּעַ נִסְחַף אַבִּירֶיךָ לֹא עָמַד כִּי ה' הֲדָפוֹ.
    • וְאִם לִי מַהֲלָךְ אִם תַּעְצְרֵנִי – 'וְאִם' כמו 'וְהַאִם', כשאלה רטורית. לא רק עמידתי תלויה בחסדיך, אלא אף יכולתי ללכת, אם חלילה תעצור בעדי. המשורר יוצר הקבלה על דרך הניגוד בין 'מַעֲמָד' (עמידה) ו'מַהֲלָךְ' (הליכה).
    • וּמָה אֹמַר וּמַחְשָׁבִי בְיָדְךָ – מה אוכל לומר, הרי ממילא כל מחשבותיי ידועות לך. ריה"ל מבטא רעיון זה במקומות נוספים, למשל בפיוט ליום הכיפורים 'ימינך נושא עווני': "אֲבָל בְּיָדְךָ רַעְיוֹנָי/וּבְמֶה עֲצָתִי חֲשׁוּבָה" (וראו גם בספר הכוזרי, מאמר חמישי, כ).
    • וּמָה אוּכַל עֲשֹׂה עַד תַּעְזְרֵנִי – ומה אוכל לעשות ללא עזרתך. כשם שבטור הקודם הקביל המשורר על דרך הניגוד עמידה והליכה, כך הוא מקביל בטור זה אמירה ועשייה.
    • דְּרַשְׁתִּיךָ בְּעֵת רָצוֹן עֲנֵנִי – אני דורש קרבתך כאשר עת רצון היא מלפניך, ענה לי; כבקשת משורר התהלים (סט, יד): וַאֲנִי תְפִלָּתִי לְךָ ה' עֵת רָצוֹן אֱלֹהִים בְּרָב חַסְדֶּךָ עֲנֵנִי בֶּאֱמֶת יִשְׁעֶךָ.
    • וְכַצִּנָּה רְצוֹנְךָ תַּעְטְרֵנִי – וכמו צינה, שהיא סוג של מגן העוטף את האדם מכל צדדיו, תעטוף אותי ב'רצונך' - ברכתך. מיוסד על תהלים (ה, יג): כִּי אַתָּה תְּבָרֵךְ צַדִּיק ה' כַּצִּנָּה רָצוֹן תַּעְטְרֶנּוּ.
    • הֲקִימֵנִי לְשַׁחֵר אֶת דְבִירְךָ – הקם אותי ועזור לי לקום עם שחר ('לְשַׁחֵר' – על פי משלי ז, טו) ולבוא לבית קדשך, אשר בפיוט זה נראה שהוא בית התפילה, ולא בית המקדש (המכונה במקרא 'דביר' – מלכים א, ו, ה, ועוד).
    • וְאֶת שִׁמְךָ לְבָרֵךְ עוֹרֲרֵנִי – עורר אותי לברך את שמך. חתימת הפיוט מעידה על ייעודו כ'רשות' (=פיוט הקדמה) ל'ברכו', היינו לאמירת 'ברכו את השם המבורך' הקודמת לברכות קריאת שמע של שחרית.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?