audio items
snunit
קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

חזרה לתוצאות החיפוש

בא זמן הגאולה

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים צפון אפריקה - לוב כלימו דוס
  • 2.
    ספרדים צפון אפריקה - לוב ללא מבצע
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר בא זמן הגאולה
מעגל השנה יום הזיכרון ויום העצמאות;יום ירושלים;לכל עת
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • בָּא זְמַן הַגְּאֻלָּה – אולי על דרך הכתוב בסוף הפיוט "עוקד והנעקד והמזבח" - וֶאֱמוֹר לְצִיּוֹן בָּא זְמַן הַיְשׁוּעָה. יִנּוֹן וְאֵלִיָּה אֲנִי שׁוֹלֵחַ... ואולי בהשפעת הפיוט "נגילה הללויה" (ראו באתר).
    • בְּנוּ עִיר עַל תִּלָּהּ – בנו את ירושלים על חורבותיה, על דרך שאמר ירמיהו (ל, יח): כֹּה אָמַר ה' הִנְנִי שָׁב שְׁבוּת אָהֳלֵי יַעֲקוֹב וּמִשְׁכְּנֹתָיו אֲרַחֵם וְנִבְנְתָה עִיר עַל תִּלָּהּ וְאַרְמוֹן עַל מִשְׁפָּטוֹ יֵשֵׁב.
    • יָפָה כַכַּלָּה – דימויה של ציון הנגאלת לכלה מופיע כבר בישעיהו (מט, יח): שְׂאִי סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ לָךְ חַי אָנִי נְאֻם ה' כִּי כֻלָּם כַּעֲדִי תִלְבָּשִׁי וּתְקַשְּׁרִים כַּכַּלָּה.
    • סְגֻלָּה – עם ישראל, שהוא עם בעל ייחוד ומיוחד לה', כנזכר פעמים רבות במקרא, למשל בדברים ז, ו: כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה' אֱלֹהֶיךָ בְּךָ בָּחַר ה' אֱלֹהֶיךָ, לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה.
    • עִיר שָׁלֵם – ירושלים, לפי פירוש אונקלוס לבראשית יד, יח.
    • עַל עִיר שָׁלֵם יָדוֹ – ה' נטה את ידו על ירושלים ובכך שחרר אותה. התמונה שואבת כנראה מהמסופר ביהושע ח, יח: וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ נְטֵה בַּכִּידוֹן אֲשֶׁר בְּיָדְךָ אֶל הָעַי כִּי בְיָדְךָ אֶתְּנֶנָּה וַיֵּט יְהוֹשֻׁעַ בַּכִּידוֹן אֲשֶׁר בְּיָדוֹ אֶל הָעִיר...
    • שִׁבְטֵי יָהּ בָּהּ עָמְדוּ... אֶל הָעִיר הַבְּנוּיָה – שבטי ישראל, עם ה', נתאספו בירושלים. עפ"י הלשון בתהלים קכב, ג–ד: יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו. שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם ה'.
    • זְבוּלִי – מקדשי.
    • וּשְׁכֹן תּוֹךְ הֵיכָלִי – השב את השכינה לבית המקדש.
    • עֲמָלִי – יגיעתי, עבודתי הקשה.
    • צוּרִי – סלעי, כינוי לה', על שום עוצמתו והביטחון בו.
    • צוּרִי גּוֹאֲלִי – כך מכונה ה' גם בתהלים יט, טו: יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ ה' צוּרִי וְגֹאֲלִי.
    • תַּחַת קוֹץ וְדַרְדַּר – במקום תלאות הגלות, שאותן מסמל כאן עונשו של אדם הראשון לאחר חטאו, כפי שכתוב בבראשית ג, יח: וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ וְאָכַלְתָּ אֶת עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה. דימוי זה חוזר גם בהקשר של גלות שומרון (הושע י, ח): וְנִשְׁמְדוּ בָּמוֹת אָוֶן חַטַּאת יִשְׂרָאֵל קוֹץ וְדַרְדַּר יַעֲלֶה עַל מִזְבְּחוֹתָם וְאָמְרוּ לֶהָרִים כַּסּוּנוּ וְלַגְּבָעוֹת נִפְלוּ עָלֵינוּ.
    • שַׁיִשׁ וָדַר – אבנים טובות, כנראה לבניין בית המקדש השלישי. כפי תיאור ארמונו המפואר של אחשוורוש (מגלת אסתר א, ו): חוּר כַּרְפַּס וּתְכֵלֶת אָחוּז בְּחַבְלֵי בוּץ וְאַרְגָּמָן עַל גְּלִילֵי כֶסֶף וְעַמּוּדֵי שֵׁשׁ מִטּוֹת זָהָב וָכֶסֶף עַל רִצְפַת בַּהַט וָשֵׁשׁ וְדַר וְסֹחָרֶת.
    • הוֹד וְהָדָר – כפי שנאמר בתהלים צו, ו: הוֹד וְהָדָר לְפָנָיו עֹז וְתִפְאֶרֶת בְּמִקְדָּשׁוֹ וכן שם קד, א.
    • לֹא תִקְצַר יָדְךָ – אין דבר שאין ביכולת ה' לעשות. הלשון עפ"י ישעיהו נט, א: הֵן לֹא קָצְרָה יַד ה' מֵהוֹשִׁיעַ וְלֹא כָבְדָה אָזְנוֹ מִשְּׁמוֹעַ.
    • עֲלִי – הפייטן פונה אל כנסת ישראל.
    • לְאֶרֶץ לָךְ – אל ארצך.
    • עָלְתָה בְּגוֹרָלָךְ – הארץ המיועדת לך.
    • בְּרִית עוֹלָם לָךְ – הארץ ניתנה לעם ישראל כחלק מן הברית עם אברהם, כפי שאמר לו ה' בבראשית יז, ז-ח: וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ. וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים.
    • הַסּוֹעֲרָה הָעֲנִיָּה – כך מתוארת ציון וכנסת ישראל לאחר כל שנות סבלה בגלות, בישעיהו נד, יא: עֲנִיָּה סֹעֲרָה לֹא נֻחָמָה הִנֵּה אָנֹכִי מַרְבִּיץ בַּפּוּךְ אֲבָנַיִךְ וִיסַדְתִּיךְ בַּסַּפִּירִים.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?