audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

מרנא דבשמיא

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • פיוט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים ראובן בן ציון בטאט
  • 2.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו נתנאל חן
  • 3.
    תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) אהרן עמרם
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר מרנא דבשמיא
מעגל השנה סליחות
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש
  • מָרַנָא דְבִשְׁמַיָּא - אדוננו שבשמים.
    לָךְ מִתְחַנְּנַן כְּעַבְדָּא דְּמִתְחַנֵּן לְמָרֵהּ - אנו מתחננים אליך כעבד המתחנן לאדונו.
    הַב לָן לִבָּא לִתְיוּבְתָּא - תן לנו לב לחזור בתשובה, ע"פ יחזקאל יא, יט: "וַהֲסִרֹתִי לֵב הָאֶבֶן מִבְּשָׂרָם וְנָתַתִּי לָהֶם לֵב בָּשָׂר". המפרשים ביארו שמדובר בלב רך ונוח להיכנע לעומת "לב אבן" שהוא חזק כאבן מלקבל תוכחות מוסר (רש"י ורד"ק, שם).
    וְלָא נֶהְדַּר רֵיקָם מִן קַמָּךְ - לא נשוב ריקם מלפניך. בקשתנו לא תיוותר ללא מענה.
    לָךְ מִתְחַנְּנַן כְּבַר־שִׁבְיָא דְּמִתְחַנֵּן לְמָרֵהּ - אנו מתחננים אליך כשבוי המתחנן לאדונו.
    כֻּלְּהוֹן בְּנֵי־שִׁבְיָא בְּכַסְפָּא מִתְפַּרְקִין - כל השבויים נפדים בכסף.
    וְעַמָּךְ בֵּית־יִשְׂרָאֵל בִּצְלוֹתִין וּבְתַחֲנוּנִין - לעומת זאת, עמך בית ישראל נפדים בתפלות ובתחנונים.
    אֲרֵים יְמִינָךְ וְאַצְמַח פֻּרְקָנָךְ - הרם ימינך והצמח ישועתך.
    סִבְרָא דְחַיַּיָּא וּמֵתַיָּא - שאתה הוא תקוותם של החיים והמתים, ע"פ בראשית מט, יח: "לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה'", ושם תרגם אונקלוס "לפורקנך סברית ה'".
    מִתְרַצֶּה בְרַחֲמִים, וּמִתְפַּיֵּס בְּתַחֲנוּנִים - הקב"ה מתרצה בבקשת רחמים, כמו שאמרו חז"ל "רחמנא ליבא בעי" - הקב"ה חפץ בליבו הכן של האדם. כאן יש כבר פניה ישירה לקב"ה ללא תיאור מצבו הנפשי-פסיכולוגי של המבקש, אלא דרישה במפגיע:
    הִתְרַצֵּה וְהִתְפַּיֵּס לְעַם עָנִי וּמְדֻלְדָּל - "עם עני" הוא כינוי לעם ישראל. לעיתים הוראתו בלשון עניות חומרית ולעיתים הכוונה לעניות ממצוות ומעשים טובים. כאן הכינוי יכול להתפרש בכל אחד מהאופנים ואף בשניהם. בעל מחזור 'אהלי יעקב' פירש: "וּמְדֻלְדָּל" במשמעות של מנותק, גדוע, והכוונה שעם ישראל מנותק מהשפע האלוהי.
    פְּרוֹקַנָא דְמֵעַלְמָא, מְשֵׁיזְבַנָא דְמִלְּקַדְמִין - הקב"ה, שהוא פודנו שמעולם ומצילנו שמקדם. כמו שאומרים בתפילת שחרית בכל יום בברכת 'אמת ויציב' - "פודנו ומצילנו מעולם הוא שמך".
    פְּרֹק יַעֲקֹב מֵאַרְעָא רְחִיקָא - פדה את יעקב מארץ רחוקה, דהיינו הגלויות השונות אשר נפוצו ישראל שם, ע"פ נבואת ירמיה (לא, י): "כִּי פָדָה ה' אֶת יַעֲקֹב וּגְאָלוֹ מִיַּד חָזָק מִמֶּנּוּ".
    וְאַסֵּיק זַרְעֵהּ מֵאַרְעָא דְשִׁבְיָא - והעלה זרעו מארץ שביה - הלשון "ארעא דשביה" ע"פ נחמיה ג, לו: "שְׁמַע אֱלֹהֵינוּ כִּי הָיִינוּ בוּזָה וְהָשֵׁב חֶרְפָּתָם אֶל רֹאשָׁם וּתְנֵם לְבִזָּה בְּאֶרֶץ שִׁבְיָה".



יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?