audio items
snunit
קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

חזרה לתוצאות החיפוש

יחיד בארבע

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
playerSongImg
כותר יחיד בארבע
מעגל השנה לכל עת;פסח;שירת הבקשות
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • יָחִיד בְּאַרְבַּע – הקדוש ברוך הוא יחיד, והוא מושל בארבע רוחות העולם, וזו הכוונה שיש המייחדים אותה בשעה שהוגים את האות ד' המסיימת את המלה 'אחד' בקריאת שמע.
    • נָשׂוּי עַל אַרְבַּע – הקדוש ברוך הוא נישא מעל ארבע חיות הקודש, המתוארות בחזון המרכבה של יחזקאל (א, ד-כח, וראו גם יחזקאל י). גם ארון העדות ובו לוחות הברית היה נשוי בארבע, ארבע טבעות שבהם השחילו את הבדים – כפי שנאמר בשמות כה, י-טו ושם לז, א-ה.

    • סָבִיב בְּאַרְבַּע דִּגְלֵי חֲיָלוֹ – במדבר סיני חנו ישראל בארבע הרוחות סביב ארון העדות, שבין הכרובים שביניהם שרתה השכינה. וכך נאמר בבמדבר ב, ב אִישׁ עַל דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִנֶּגֶד סָבִיב לְאֹהֶל מוֹעֵד יַחֲנוּ. ובהמשך הפרק מתואר כיצד כל דגל מחנה, שכלל שלושה שבטים, חנה בצד אחר מארבעת צדי המשכן.
    • הֵן פִּנּוֹת אַרְבַּע בָּם הוֹצִיא נִטְבָּע – אפשרות אחת: ארבע לשונות גאולה בהן הוציא הקב"ה את עם ישראל, הטבוע בחותמו (ואלי גם הטבוע ושקוע בטיט, בצרות) ממצרים. אפשרות שניה: ארבע היסודות - אש, רוח, מים ועפר, בהם ברא הקב"ה כל נברא.
    • וּתְקוּפוֹת אַרְבַּע מָשׁ עֵת חָרָה לוֹ – אפשרות אחת: לאחר המבול הקב"ה קבע את סדרי עונות השנה, וכך נאמר בבראשית ח, כב עֹד כָּל יְמֵי הָאָרֶץ זֶרַע וְקָצִיר וְקֹר וָחֹם וְקַיִץ וָחֹרֶף וְיוֹם וָלַיְלָה לֹא יִשְׁבֹּתוּ. לפי ביאורו של האבן עזרא לפסוק זה מדובר בחלוקת השנה לארבע עונות, שהם קור, חום קיץ וחורף, ואילו העונות החקלאיות זרע וקציר הן חלוקה רחבה יותר, לשתים, של העונות כולן. אפשרות שניה: הקב"ה גזר על עמו להשתעבד בארבע תקופות ועידנים שונים לארבע מלכויות, כפי שחזה דניאל וכפי שמתואר בפרק ז בספרו.
    • עֵת חָרָה לוֹ – כאשר כעס (בזמן המבול, או על פרעה).
    • וּבְזָכְרוֹ רֹבַע – כשהקדוש ברוך הוא זכר את זרע ישראל. לפי ברכת בלעם שבירך את ישראל בבמדבר כג, י מִי מָנָה עֲפַר יַעֲקֹב וּמִסְפָּר אֶת רֹבַע יִשְׂרָאֵל...
    • אוֹתִיּוֹת אַרְבַּע – מן ההקשר נראה שכאן, באופן יוצא דופן הכוונה ליעקב (ולא לשם ה'). זאת על סמך מדרש ילמדנו תולדות נח: "....אבל יעקב - הקדוש ברוך הוא קרא לו שם, שנאמר 'ויקרא שמו יעקב' - ארבע אותיות בו כנגד ארבע עטרות שבניו מעטרים להקדוש ברוך הוא: י' כנגד עשרת הדברות, ע' כנגד שבעים זקנים, ק' כנגד מאה אמה שבהיכל שבנו לבוראן... ב' כנגד שני לוחות."
    • פַּרְעֹה נִטְבַּע הוּא וְכָל חֵילוֹ – כפי שנאמר בשירת הים בשמות טו, ד: מַרְכְּבֹת פַּרְעֹה וְחֵילוֹ יָרָה בַיָּם וּמִבְחַר שָׁלִשָׁיו טֻבְּעוּ בְיַם סוּף.
    • דְּגָלִים אַרְבַּע הֶעֱמִיד נִקְבַּע - הקב"ה העמיד את מחנה ישראל לפי ארבעה דגלים במדבר. ואת שמו הוא קבע בשמנו, כפי שאומר מדרש במדבר רבה ב, ב: "'נרננה בישועתך ובשם אלהינו נדגול' וגו', אמרו ישראל להקב"ה: הרי אנו מרננים בישועתך מה שעשית לנו בשמך 'נרננה בישועתך' - (שמות יד) 'ויושע ה' ביום ההוא את ישראל' – 'וישע' כתיב, כביכול ישראל נגאלים וכאלו הוא נגאל. 'ובשם אלהינו נדגול' - שקבע הקב"ה שמו בשמנו ועשה אותנו דגלים שנאמר (במדבר ב) 'איש על דגלו'.
    • וּבְכוֹסוֹת אַרְבַּע צִוָּה לְהַלְּלוֹ – ה' ציווה להלל אותו בליל הסדר תוך שתיית ארבע כוסות.
    • הַלְּלוּ שֵׁם יָהּ – לפי הפסוק הפותח את מה שמכונה בתלמוד הבבלי ברכות נו, ע"א הלל המצרי (הללא מצראה), מתהלים קיג, א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי ה' הַלְלוּ אֶת שֵׁם ה'.
    • נִקְרָאִים בְּיָהּ – בני ישראל נקראים בשם ה', לפי דברים כח, י וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם ה' נִקְרָא עָלֶיךָ וְיָרְאוּ מִמֶּךָּ.
    • וּבְתוֹךְ עֲדַת יָהּ – ובתוך עם ה', עם ישראל.
    • שְׁמוֹ גַּדְּלוּ – הודיעו ושבחו את שמו, לפי תהלים לד, ד גַּדְּלוּ לַה' אִתִּי וּנְרוֹמְמָה שְׁמוֹ יַחְדָּו.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?