• יִתְרוֹעֲעוּ אַף יָשִׁירוּ - יריעו וישירו, לפי תיאור רינת הטבע שבתהלים סה, יד: לָבְשׁוּ כָרִים הַצֹּאן וַעֲמָקִים יַעַטְפוּ בָר יִתְרוֹעֲעוּ אַף יָשִׁירוּ. • בְּנִיב שָׂפָה - דיבור, מאמר, ביטוי שפתיים - לפי האמור בישעיהו נז, יט על אלוהים - בּוֹרֵא נִיב שְׂפָתָיִם שָׁלוֹם שָׁלוֹם לָרָחוֹק וְלַקָּרוֹב... • זַכָּה - טהורה. • אוֹמֵר שׁוּבוּ בְנֵי אָדָם - ה' קורא לאדם ואומר: חזרו בתשובה. • עַד תָּשֵׁב אֱנוֹשׁ עַד דַּכָּא - בקצה השני יש את התשובה מתוך הסבל והצרות. המשפט הזה הוא פסוק בתהלים (צ,ג) המובא פה תוך שינוי סדר הפסוק: תָּשֵׁב אֱנוֹשׁ עַד דַּכָּא וַתֹּאמֶר שׁוּבוּ בְנֵי אָדָם. • חָסִין - חזק. כינוי לאלוהים, עפ"י תהלים פט, ט: ה' אֱלֹהֵי צְבָאוֹת מִי כָמוֹךָ חֲסִין יָהּ... • רוֹפֵא חִנָּם, מַקְדִּים רְפוּאָה לְמַכָּה - אלוהים רופא לבריותיו בלא לקבל על כך גמול, והוא מכין את רפואתם וישועתם עוד קודם שהוא מביא עליהם את מחלותיהם ומצוקותיהם. • טוֹבִים שְׁנַיִם כְּאֶחָד - בשבת חנוכה יש קדושה כפולה - קדושת השבת וקדושת החג. • לֹא יִנָּתֵק חוּט הַמְּשֻׁלָּשׁ - כאשר חל ראש חודש טבת בשבת חנוכה - קיימת קדושה משולשת: שבת, חנוכה וראש חודש. • טוֹבִים שְׁנַיִם כְּאֶחָד... לֹא יִנָּתֵק חוּט הַמְּשֻׁלָּשׁ - לפי קהלת ד, ט-יב: טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן הָאֶחָד אֲשֶׁר יֵשׁ לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם. כִּי אִם יִפֹּלוּ הָאֶחָד יָקִים אֶת חֲבֵרוֹ וְאִילוֹ הָאֶחָד שֶׁיִּפּוֹל וְאֵין שֵׁנִי לַהֲקִימוֹ... וְהַחוּט הַמְשֻׁלָּשׁ לֹא בִמְהֵרָה יִנָּתֵק. • וָתִיק - כינוי לאל שהוא נאמן וישר. תואר זה מופיע בדרשת נוטריקון (=ראשי תבות) בתלמוד הבבלי במסכת שבת קה ע"א, המתייחסת לאברהם - א"ב המו"ן גויים. האות ו' במלה 'המון' נדרשת "ותיק נתתיך באומות". • עוֹנֶה בְּעֵת צָרוֹת - ה' עונה למי שזועק אליו במצוקותיו. • מִן הַמֵּצַר קָרָאתִי יָהּ - מתוך הצרות והמצוקה האדם קורא לאל. פסוק הוא מתהלים קיח, ה: מִן הַמֵּצַר קָרָאתִי יָּהּ עָנָנִי בַמֶּרְחָב יָהּ. • לֹא עָזַב חַסְדּוֹ וַאֲמִתּוֹ - לא הפסיק להשפיע עלינו מטובו - מהחסד ומהאמת שלו, כדברי עבד אברהם בבראשית כד, כז: בָּרוּךְ ה' אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם אֲשֶׁר לֹא עָזַב חַסְדּוֹ וַאֲמִתּוֹ מֵעִם אֲדֹנִי. • מִמֶּנּוּ - מאתנו. • שׁוֹכֵן עֲלִיָּה - האל, השוכן כביכול בשמים. • שָׁלַח פְּדוּת מִתּוֹךְ עַבְדוּת - שלח ישועה מתוך השעבוד. • בְּיַד יוֹחָנָן בֶּן מַתִּתְיָה - על ידי יוחנן בן מתתיהו החשמונאי. • חֶרֶב פִּיפִיּוֹת - חרב בעלת שני להבים. • עָשָׂה לוֹ חֶרֶב פִּיפִיּוֹת זֶרֶת רָחְבָּהּ כֶּפֶל אָרְכָּהּ - במגילת אנטיוכוס מסופר על יוחנן בן מתתיהו שדקר בחרב שאורכה שתי זרתות ורוחבה זרת את ניקנור, שהעמיד צלם בהיכל. • סוֹמֵךְ וְעוֹזֵר לַדַּלִּים - מסייע ותומך לסובל ולעני. • אַדִּיר בִּגְבוּרָה נֶאֱזַר - האל, שכביכול חוגר עצמו בגבורה, לפי תהלים סה, ז: מֵכִין הָרִים בְּכֹחוֹ נֶאְזָר בִּגְבוּרָה. • מִמְּכוֹן שִׁבְתּוֹ הִשְׁגִּיחַ - האל צופה ומשגיח על עמו ממקום מושבו. • בְּקוּם עָלֵינוּ הָאַכְזָר - כאשר קמו עלינו היוונים האכזרים. • נָשַׁף בָּהֶם וַיִבָשׁוּ - הנחיל להם תבוסה בקלות כאילו מתו והתייבשו מנשיפתו בהם. • לְאוֹם בּוֹ נוֹשְׁעָה - עם ישראל, הנושע בה', לפי ישעיהו מה, יז: יִשְׂרָאֵל נוֹשַׁע בַּה' תְּשׁוּעַת עוֹלָמִים. • אֲשֶׁר הִיא יוֹשְׁבָה וּמְחַכָּה - האומה הישראלית מצפה לה' ולישועתו. • פָּתַחְתִּי פִּי בְּקָהָל רָב - פצחתי בשבח והלל לפני קהל גדול. • לְהַלֵּל מֵמִית חֲזָקִים - להלל את האל, המכניע את האויבים. • גָּדוֹל עַד שָׁמַיִם חַסְדּוֹ אֱמוּנָתוֹ עַד שְׁחָקִים - חסדו ואמונתו גדולים ומגיעים עד השמים, לפי תהלים קח, ה: כִּי גָדוֹל מֵעַל שָׁמַיִם חַסְדֶּךָ וְעַד שְׁחָקִים אֲמִתֶּךָ. • יַעֲרוֹךְ שֻׁלְחָן לַצַּדִּיקִים - עתיד הקדוש ברוך הוא לערוך לצדיקים שולחן גם לעולם הבא. ראו בבלי סוטה מח ע"ב וברכות ה ע"ב. • יִמְשוֹךְ לִוְיָתָן בְּחַכָּה - ה' יעלה על שולחנם את הלויתן, שידוג למענם בחכה. לפי המסורת המובאת בבבא בתרא עד, ע"ב הקב"ה משמר את נקבת הלויתן למאכל לצדיקים לעתיד לבוא.
|