דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

מערך פיוטים לגני הילדים בואו לגני - דרור יקרא

צוות בואו לגני ומשרד החינוך

24/05/2016

תקציר המאמר

"דרור יקרא" אחד משירי השבת הידועים והנפוצים ביותר בכל קהילות ישראל לאורך הדורות. הפיוט עוסק בתחושת הדרור, החירות והחופש אשר השבת מעניקה לאדם. במערך הפעילות בחרנו להתמקד באווירת השבת. בחרנו לחן המבוסס על מנגינה עממית – ספרדית רכה, נינוחה ונעימה העוטפת ומכניסה אותנו לאווירת השבת.

לתקציר המלא

​​​מילים: דונש בן לברט

לחן: עממי - ספרדי

עיבוד: יאיר הראל, ניצן פרי.

כלים: בוזוקי, גיטרה ספרדית.




 




הפיוט כפי שמופיע בדיסק 'בואו לגני'
 
דרור יקרא  דונש בן לברט  פאס-בגדד-ספרד  מאה 10​

לחן: עממי – ספרדי
 
דְּרוֹר יִקְרָא לְבֵן עִם בַּת   וְיִנְצָרְכֶם כְּמוֹ בָבַת
נְעִים שִׁמְכֶם וְלֹא יֻשְׁבַּת    שְׁבוּ נוּחוּ בְּיוֹם שַׁבָּת
 
דְּרֹשׁ נָוִי וְאוּלָמִי             וְאוֹת יֶשַׁע עֲשֵׂה עִמִּי
נְטַע שׂוֹרֵק בְּתוֹךְ כַּרְמִי     שְׁעֵה שַׁוְעַת בְּנֵי עַמִּי
[...]
אֱלֹהִים תֵּן בַּמִּדְבָּר הַר     הֲדַס שִׁטָּה בְּרוֹשׁ תִּדְהָר
וְלַמַּזְהִיר וְלַנִּזְהָר            שְׁלוֹמִים תֵּן כְּמֵי נָהָר
[...]
דְעֶה חָכְמָה לְנַפְשֶׁךָ          וְהִיא כֶתֶר לְרֹאשֶׁךָ
נְצֹר מִצְוַת קְדֹשֶׁךָ            שְׁמֹר שַׁבַּת קְדֹשֶׁךָ


סיפורו של פיוט 
"דרור יקרא" אחד משירי השבת הידועים והנפוצים ביותר בכל קהילות ישראל לאורך הדורות. הפיוט עוסק בתחושת הדרור, החירות והחופש אשר מעניקה השבת לאדם, לטבע ולעולם כולו לאחר ששת ימי המעשה. הפייטן מבטא את תחושת הדרור אשר מעניקה השבת לכל בן ולכל בת. בבתי הפיוט מבקש הפייטן מהאל כי יתן דרור לעמו וישיב אותו לארצו. כמו-כן עולה הבקשה מהאל שיפריח את שממת המדבר ויתן בו הר, הדס, שיטה ותדהר. לסיום מתייחס הפייטן אל לשבת כאל כתר המעטר את הראש.
בגן אנו עורכות עם הילדים את טקס קבלת השבת, באמצעותו אנו מאפשרות את המעבר משישה ימים של יצירה ולמידה אל יום בו כל אחד מאיתנו יבלה את השבת בחיק המשפחה. זה הטקס בו כמהים כל בן ובת להיות אבא ואמא של שבת.
בסוד המנגינה
הלחן התפרסם בביצוע של להקת צלילי הכרם בשנות ה60-70. מקורו לא ברור וכפי הנראה הוא מבוסס על מנגינה עממית - ספרדית . קיים קשר הדוק בין המילים למנגינה המבטאת את הדרור, יש בו שילוב של רכות, עונג ושמחה.
 
בצלצלי שמע
השירה רכה, נינוחה ונעימה עוטפת ומכניסה אותנו לאווירת השבת. השיר תוזמר באווירה מזרח תיכונית – יוונית כאשר הכלי המוביל הוא הבוזוקי. בביצוע שלפנינו השיר מתחיל בקצב חופשי כמעין פתיחה של הסולן אשר מטרתו העיקרית ליצור הקשבה ולהכניס אותנו לאווירה – "דרור יקרא לבן עם בת ....שבו נוחו ביום שבת".


לאחר הפתיחה השיר נכנס למהלך קצבי, הולך ותופס תאוצה, לפני המשפט האחרון עוצרים ושרים אותו בקצב חופשי על-מנת להעצים את שתי המילים האחרונות.
 
בואו לגני - בין המילים
נקרא את הפיוט ונספר על תוכנו.
נבקש מהילדים לשתף אותנו כיצד באה לידי ביטוי תחושת הדרור ביום השבת בחיק משפחתם.
 
מפיחים צבע בפיוט
נציג בפני הילדים מספר תמונות אומנים המתארים את אווירת השבת,
נשוחח עם הילדים ונבקש מהם לתאר את ההתרחשות בתמונה.  
נציע לילדים בהשראת האומנים לצייר ציור לכבוד שבת / ציור המתאר את אווירת השבת בביתם.  


תבלין של שבת
רַבֵּנוּ עָשָׂה סְעֻדָּה לְאַנְטוֹנִינוֹס בְּשַׁבָּת,
הֵבִיא לְפָנָיו תַּבְשִׁילִין שֶׁל צוֹנֵן,
אָכַל מֵהֶם וְעָרַב לוֹ,
עָשָׂה לוֹ סְעֻדָּה בְּחֹל,
הֵבִיא לְפָנָיו תַּבְשִׁילִין רוֹתְחִין.
אָמַר אַנְטוֹנִינוֹס: אוֹתָם עָרְבוּ לִי יוֹתֵר מֵאֵלּוּ.
אָמַר לוֹ רַבִּי: תֶּבֶל אֶחָד הֵם חֲסֵרִים.
אָמַר לוֹ: וְכִי יֵשׁ קִלָּרִין שֶׁל מֶלֶךְ חָסֵר כְּלוּם?
אָמַר לוֹ: שַׁבָּת הֵם חֲסֵרִים – יֵשׁ לְךָ שַׁבָּת?
(מדרש רבה לבראשית פרשה י"א, ד'). 
 
טעם של שבת
בהשראת הסיפור המדגיש את טעמה המיוחד של השבת,  
נקשט עם הילדים צנצנות זכוכית בצבעי זכוכית. בצנצנת זו יוכלו ההורים לשמור הפתעה מיוחדת המחולקת  לכבוד השבת.
נכתוב על הצנצנות את יעודה של הצנצנת.
 
בשירה ובזמרה
נשב במעגל ונבקש מהילדים להדגים צלילים מיוחדים שהם יכולים להפיק בעזרת הקשה ושימוש בחלקי הגוף השונים
 
נתנסה בהפקות שונות:
א.      "דום" – נקמר את כף היד הדומיננטית , נקיש עם היד המקומרת על עצם בית החזה. ננחה  את הילדים לחזור על הצליל דום מיד לאחר ספירת הגננת: 1...2...3...דום 1...2...3..."דום"
 
ב.      "טאק" – נקיש עם היד הדומיננטית על הירך הדומיננטית.  ננחה את הילדים לחזור ולנגן  את הצליל "טאק" מיד לאחר שהגננת סופרת 1...2...3...טאק. 1...2...3..."טאק"
 
ג.       "אס" – נקיש עם כף היד הלא דומיננטית על הירך הלא דומיננטית. נספור 1...2...3...נקיש אס. נדגים את ההקשה על גופנו, ננחה את הילדים לחזור ולנגן את הצליל אס מיד לאחר שהגננת סופרת 1....2...3....אס. 1...2...3...."אס"
 
ד.      "כף" – נמחא כף. נספור 1..2..3...נמחא כף. ננחה את הילדים לחזור ולמחוא כף מיד לאחר הספירה 1...2...3...כף. 1...2....3...כף.
 
ננגן רצף של הקשות שונות ונקפיד לשמור על הסימן # המסמל הפסקה של פעמה.
א.      הגננת תנגן - דום דום דום # והילדים יחזרו אחריה – דום דום דום #
ב.      הגננת תנגן דום דום טאק # והילדים יחזרו אחריה-  דום דום טאק #
ג.       הגננת תנגן טאק אס כף # והילדים יחזרו אחריה טאק אס כף #
 
נלווה את  הפיוט בתיפוף על הגוף לפי התבנית הבאה:
טאק אס טאק אס / דום דום דום דום  - דרור יקרא לבן עם בת
            כף כף כף  - בת בת בת
נחלק את ילדי הגן לשתי קבוצות: קבוצה א' תלווה את שירת המילים  בתיפוף   טאק אס טאק אס/ דום דום דום דום . קבוצה ב' תשיב בהברה החוזרת בליווי ההקשה כף כף כף.

רגע של פיוט בחיק המשפחה
נזמין את ההורים/ הסבים והסבתות לשלוח עם "אבא ואמא של שבת" את מילות הפיוט / השיר אותו הם אוהבים לשיר בשבת. בטקס "קבלת השבת"
נשתף את כל ילדי הגן בבחירה.
נאצור את אוסף הפיוטים והשירים במשך השנה בקלסר מיוחד וחגיגי.



​​