דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

שפל רוח - אמנות השיר

איתי מרינברג

16/11/2015

תקציר המאמר

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט 'שפל רוח'

לתקציר המלא

אל הפיוט: מלים, לחן וביצוע

ייעוד מקורי:      רשות ל'נשמת כל חי' (כפי שעולה מראשית הטור האחרון: "הֱטִיבוֹתָ וְהִגְדַּלְתָּ חֲסָדִים / לְךָ תַּגְדִּיל לְהוֹדוֹת כֹּל נְשָׁמָה") – תפילה הנאמרת בחתימת פסוקי דזמרא של שחרית בשבתות ובימים טובים.

סימן:                  שלמה.

מבנה וחריזה:  שיר 'קלאסי' שווה-חרוז. החרוז '-מָה' מבריח את כל טורי השיר, ונוסף גם ב'דלת' [=הצלע הראשונה] של הטור הראשון לשם 'תפארת הפתיחה'.

משקל:            משקל כמותי [=שיטת משקל שאומצה על ידי משוררי ספרד העברית בהשפעת השירה הערבית בת הזמן. הוא מבוסס בעיקרו על אבחנה בין תנועות באורכים שונים: לתנועה ארוכה תיחשב כל הברה הפותחת בשווא-נע או חטף, שלאחריו תנועה 'רגילה' כלשהי; תנועה ארוכה מכונה 'יתד', וסימנה: U–. לתנועה קצרה תיחשב כל הברה הכוללת תנועה 'רגילה' שאין לפניה שווא-נע או חטף; זו תכונה, בפשטות, 'תנועה', וסימנה: –. צירופים מוסכמים מראש של 'יתדות' ו'תנועות' יוצרים 'עמודים' המכונים בשמות הגזורים מהטיית השורש פ.ע.ל, וצירופים מוסכמים של 'עמודים' יוצרים כמה דגמי משקל עיקריים. לדגמים אלו ישנם כינויים שונים]. במקרה שלפנינו מכונה דגם המשקל 'המרובה', והוא אחד מדגמי המשקלים הנפוצים ביותר בשירת ספרד; הוא מורכב משני עמודי 'מְפֹעָלִים' [=יתד ושתי תנועות] ועמוד 'פְּעוּלִים' [=יתד ותנועה] בכל צלע, כך:

U- -   -/ U-   -   - /  U-  - U-   -   - / U-  -   - / U-   -

לְפָ-נֶי-ךָ   אֲנִי נֶחְ-שָׁב בְּעֵי-נַי כְּתוֹ-לַ-עַת קְטַ-נָּה בָּ-  אֲדָ-מָה

U-     -   -/ U-     -   - / U -   - U -  -   -/ U- -   -/U-  -

מְלֹא עוֹ-לָם אֲשֶׁר אֵין קֵץ  לְגָדְ-לוֹ הֲכָ-מֹ-נִי יְהַ-לֶּלְ-ךָ וּבַ-מָּה