דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

שלום לך (לבן) דודי - אמנות השיר

איתי מרינברג

16/11/2015

תקציר המאמר

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט 'שלום לך (לבן) דודי'

לתקציר המלא

אל הפיוט: מלים, לחן וביצוע

סימן:                  שלמה.

מבנה וחריזה:    שיר 'קלאסי' שווה-חרוז. החרוז '-מוֹן' מבריח את סופי כל טורי השיר, ונוסף גם ב'דלת' [=הצלע הראשונה מתוך שתיים בכל טור] של הטור הראשון, ל'תפארת הפתיחה'.

משקל:          משקל כמותי [=שיטת משקל שאומצה על ידי משוררי ספרד העברית בהשפעת השירה הערבית בת הזמן. הוא מבוסס בעיקרו על אבחנה בין תנועות באורכים שונים: לתנועה ארוכה תיחשב כל הברה הפותחת בשווא-נע או חטף, שלאחריו תנועה 'רגילה' כלשהי; תנועה ארוכה מכונה 'יתד', וסימנה: U–. לתנועה קצרה תיחשב כל הברה הכוללת תנועה 'רגילה' שאין לפניה שווא-נע או חטף; זו תכונה, בפשטות, 'תנועה', וסימנה: –. צירופים מוסכמים מראש של 'יתדות' ו'תנועות' יוצרים 'עמודים' המכונים בשמות הגזורים מהטיית השורש פ.ע.ל, וצירופים מוסכמים של 'עמודים' יוצרים כמה דגמי משקל עיקריים. לדגמים אלו ישנם כינויים שונים]. במקרה שלפנינו מכונה דגם המשקל 'המתפשט', והוא מורכב רצף של יתדות ותנועות בסדר הבא: שתי תנועות, יתד, ארבעה תנועות, יתד ושתי תנועות. רצף זה יוצר שני עמודי 'מִתְפַּעֲלִים' [=שתי תנועות ויתד] ושני עמודי 'נִפְעָל' [=שתי תנועות] לסירוגין בכל טור. כך:

-    -      U- /  -   - / -    -   U- /-   - -   -   U-/ - -/  -  -   U-/ -  -

לִקְ-רַאת אֲחוֹתְ-ךָ רוּץ צֵא נָא לְהוֹ-שִׁי-עָהּ וּצְ-לַח כְּבֶן יִ-שָׁי רַ-בַּת בְּנֵי עַ-מּוֹן