דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

פתיח ראש השנה

empty

16/11/2015

תקציר המאמר

לתקציר המלא

ריבונו של עולם ברא הכל כמו שצריך לתקן (מתוך וידוי על פתק שנמצא מתגולל ברחובות ירושלים)

 

מחזור

תפילה

אישית

 

תנועה, מעגל, ניסיון מחודש, לפלל, לקוות, להידבק בטוב, להקשיב, לזעוק, להאמין שאפשר לתקן.

מאז ומעולם עסקו חכמי התפילה והאדם המתפלל בשאלה - איך ניתן לגשת אל התפילה מתוך כוונה מחודשת, הקשבה, פתיחות ונוכחות,  שילוב של ענווה ותעוזה, זעקה ושתיקה.

בבית הכנסת הקדום, ארץ ישראל של האלף הראשון לספירה, תפס הפיוט מקום נכבד מאד בתפילה. אל מול תפילת הקבע, שורות מתומצתות המכילות בתוכן יסודות על זמניים, שצלחו כבר 2000 שנה לפחות, ניצב הפיוט המתחדש, המשתנה, המתכתב עם מטבעות הקבע ומאיר אותן באור חדש.

הפייטן הקדמוני, שהיה בעצם החזן, היה מגיע לבית הכנסת ובאמתחתו פיוט חדש, אותו היה משמיע לראשונה.

כך ביקשו להם מסדרי התפילה לשמור על האיזון בין היסוד הקבוע למשתנה – ובכך לסייע לשערי התפילה, שערי הרצון, להיפתח.

מאז אותם ימים קדומים זרמו הרבה מילים, מנגינות, תובנות ומהפכות בנהר הפיוט והתפילה. הפיוט כבר אינו יסוד מתחדש בתוך התפילה, הסידור נחתם מזה מאות בשנים ועל פי רוב מקומו של הפיוט נדחק מתוך לבה של התפילה אל מחוזות אחרים.

אולם במחזורי התפילה לימים הנוראים, הן במזרח והן במערב, התמונה שונה. אמנם לא מצטרפים שירים חדשים, אך דפדוף מהיר יפגיש אותנו עם עשרות רבות של פיוטים המשובצים לכל אורך התפילה, מולחנים באין סוף מנגינות, מערכת יחסים המשמרת את מקומו המרכזי של הפיוט בתוך התפילה.

בימים אלו, של אלול ותשרי, סגירת ופתיחת מעגלים, אנו באים אל השירים שיפתחו לנו שערים.

במקרים רבים, חותם הפייטן את שמו באקרוסטיכון בראש בתי שירו. בכך הוא אומר, עם כל הענווה וההתבטלות - אני כאן - לא מצד גאווה ולא מצד זכויות יוצרים, אלא על אף שאני שפל רוח וניצב לפניך כתולעת קטנה באדמה, תוהה על כוחה של תפילתי לשנות משהו בעולם - בכל זאת אין לי אלא קולי זה, הכי פרטי, אישי, אמיתי, כדי לנסות ולפעול בעולמות.

           הנה לך תיטב זמרת אנוש, על כן אודך בעוד נשמת אלוה בי (מתוך "שחר אבקשך" לרשב"ג).

 

תקיעת שופר בבה"כ החורבה, ירושלים. באידובת מוזיאון חצר הישוב הישן, ע"ש קפלן

השנה ביקשנו גם אנחנו להוסיף מימד אישי אל תפילות הימים הנוראים.

ביוזמה משותפת של בית אבי חי ואתר הזמנה לפיוט, פנינו ליוצרים ומשוררים בבקשה להציג שיר ותפילה משלהם, במטרה ליצור פסיפס תפילות אישי מגוון הכולל קטעי שירה, התכתבות עם התפילות המסורתיות, התייחסויות לתפילות הימים הנוראים וקטעי תפילה אישיים או אלטרנטיביים. את התוצאה תוכלו לראות במדור פיוט השבוע החגיגי לכבוד ראש השנה ובמגזין האינטרנט של בית אבי חי.

מניין יוצרים. תשעה משוררים מציגים שיר / תפילה משלהם – יוסי שריד, אורציון ברתנא, הרצל חקק, קובי אוז, בכל אולמן (סרלואי), דורי מנור, חוה פנחס-כהן, יורם ניסינוביץ' ורבקה מרים.

היצירה העשירית היא יצירה מתחום האמנות הפלסטית. האמנית טל בר מציגה עבודה מתוך הסדרה 'כתוב בחומר' , המשלבת צילום כתבי יד עתיקים עם עבודה בחומר.

בהמשך לכך, ביום שני ז' בתשרי (6 באוקטובר), יתקיים במסגרת אירועי "אור צח ופשוט" בבית אבי חי, ערב העונה לשם "עננו":

החזן ר' יהודה ע. פתיה יחד עם נגן הניי איתמר שחר, הזמרת ארנה זכאי, המתמחה בזמרה עתיקה, יחד עם נגן העוּד והקאנון אלעד גבאי, והמוזיקאי והיוצר ערן צור יחד עם הצ'לן יובל מסנר, יגישו את מחזור התפילה האישי שלהם הכולל פיוטים ותפילות הימים הנוראים לצד שירים ישראליים עכשוויים.

תהליך העבודה על השירים ובחירתם תועד בסרטון קצר. אתם מוזמנים לצפות בו. היוצרים המשתתפים באירוע – ר' יהודה ע. פתיה, איתמר שחר, ארנה זכאי וערן צור, הוסיפו דברים משלהם על התהליך שעברו בבחירת השירים וגיבושם לכדי מחזור תפילה אישי.

 

בברכת שנה טובה ומתוקה

שנה של התחדשות ותקווה

אהבה ואחווה

שלום ורעות

 

חנה פתיה – עורכת מדור פיוט השבוע באתר הפיוט

יטבת פייראיזן-וייל – עורכת אתר האינטרנט של בית אבי חי

יאיר הראל – מנהל אתר הזמנה לפיוט ועורך סדרת אור צח ופשוט