דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

פעילות מוסיקלית סביב פיוט או שיר

רנה כלף, רשת מורשה

16/11/2015

תקציר המאמר

לתקציר המלא

 

הפעילות הבאה מוצעת לכל מורה באשר הוא לאו דווקא מורה למוסיקה, ומאפשרת פעילות בינתחומית השוואתית מבנית ויצירתית סביב הקשר בין הספרות והמוסיקה.

מוגשת בזו הצעה להשוואה בין השתיים (ספרות ומוסיקה) על ידי בחינת הקשר בין המבנה הספרותי והמוסיקלי, בחינת הקשר בין הצלילים להברות ועל ידי בחינת הקשר בין ההבעה הספרותית והמוסיקלית.

 

הקשר בין המבנה הספרותי והמוסיקלי  

בפעילות זו:

  •  ינותח מבנה השיר מבחינה ספרותית
  • ינותח מבנה השיר מבחינה מוסיקלית
  • תבוצע השוואה בין המבנים ויוסקו מסקנות לגבי חפיפה במבנים או סתירה בינהם. לרוב תמצא חפיפה בין המבנה המוסיקלי והספרותי כאשר בית בספרות חופף לחלק ראשון במוסיקה (A) ופזמון חופף לחלק שני במוסיקה (B). בהרבה מקרים בעיקר במנגינת הפיוט נמצא כי לכל הבתים מנגינה זהה כלומר שמנגינת הפיוט מורכבת מיחידה מוסיקלית אחת החוזרת על עצמה בכל בתי הפיוט.
  • כדאי לנסות ולבדוק מה קורה בחלוקה הפנימית של כל חלק. בחלק מן המקרים נמצא כי המוסיקה מכפילה מילים. במקרה כזה בחלוקה הפנימית נגלה כי המלחין מרשה לעצמו להכפיל מילים לטובת שלמות מוסיקלית מבנית או אולי לטובת רעיון חוץ-מוסיקלי הבא להדגיש רעיון ספרותי באמצעות הכפלת הטקסט (קשור לסעיף שידון בהמשך העוסק בהבעת הטקסט באמצעות המוסיקה)

 

הקשר בין הצלילים וההברות

כאשר מולחן שיר, במודע או שלא במודע, מקדיש המלחין לכל הברה צליל או יותר מצליל אחד. לרוב אופי הלחנת הטקסט קשור בתרבות שבו הוא מולחן. במוסיקה המערבית בדרך כלל תקבל כל הברה צליל אחד בלבד ולפעמים שניים עד שלושה צלילים. במוסיקה הערבית מקובלת מאוד תופעת ה"אלתור" וה"סלסול" שבה מוקדשים להברה אחת צלילים רבים.

היחס בין צליל להברה יכול להיות אחת משלושת האפשרויות הבאות:

  • יחס סילבי – יחס של צליל אחד להברה אחת
  • יחס נוימטי – יחס של בין שניים עד שלושה צלילים להברה אחת
  • יחס מליסמטי – יחס של כמה צלילים להברה אחת

בדיקת הקשר בין הברה וצליל היא פעילות קלילה ופשוטה שמתאפשרת על סמך האזנה בלבד.  ההחלטה בדבר אופיה (סילבי, נוימטי או מליסמטי) תתקבל על סמך רוב ההברות בשיר. בשירה ישראלית-מערבית לרוב היחס בין ההברה לצליל הוא סילבי ולעיתים תופעה של יחס נוימטי מופיעה במקומות אסטרטגיים כגון: סיומי משפטים מוסיקליים.

 

הקשר בין ההבעה בספרות ובמוסיקה:

בחלק זה נבחן כיצד מעשירה המוסיקה את הטקסט או במילים ציוריות יותר כיצד מתבצע "ציור מילים ו/או אווירה" באמצעות המוסיקה

משימה כזו היא משימה מאוד יצירתית המזמינה כל תלמיד להביע את דעתו.

  • כדאי לשאול את התלמידים האם לדעתכם מתאימה המוסיקה לשיר לתוכנו?
  • אפשר לבקש מהתלמידים, תוך כדי האזנה, לסמן מילים ומשפטים שהמוסיקה לשיר "מציירת" אותם.
  • בשלב הבא יתארו התלמידים כיצד "מציירת" המוסיקה את הטקסט. שימו לב, תשובה כגון "המוסיקה עצובה או זועקת" אינה מספקת. אלא יש לנסות להגדיר מה במוסיקה גורם לה להיות עצובה או זועקת.

 

להלן אלמנטים מוסיקליים (במנגינת השיר ובדרך ביצועו) שבאמצעותם ניתן "לצייר" את הטקסט:

  • גובה
  • מהירות
  • דינמיקה (עוצמה)
  • משך צליל
  • גוון קולי של מבצע/ת השיר
  • הליווי של כלי הנגינה המשתתפים בביצוע השיר
  • קשר בין טקסט ומוסיקה: הכפלת מילים באמצעות המוסיקה, אונומטופיאה ועוד

 

בטבלה המצ"ב יציג כל תלמיד את רעיונותיו:

אופן ה"ציור" באמצעות הפרמטר

פרמטר מוסיקלי "מצייר"

מיקום בטקסט

מילה/משפט/אוירה

 

בעמודה זו יתאר התלמיד כיצד "מצייר" הפרמטר את הטקסט.

 

בעמודה זו יציין התלמיד את הפרמטר המוסיקלי שבאמצעותו "מצוייר" הטקסט.

(גובה/ מהירות/ דינמיקה או כל אחד מהאלמנטים המוסיקליים שפורטו למעלה)

בעמודה זו יציין התלמיד היכן מופיעות המילים בטקסט הספרותי (בית ראשון, פזמון וכו')

בעמודה זו יכתוב התלמיד את המילים/המשפט/ האווירה שהמוסיקה "מציירת"

 

המלצה למורים:

הקשיבו לשיר ובצעו את המשימה בעצמכם. תופתעו לגלות איזה עושר הבעתי מוסיפה המוסיקה לתוכנו של השיר.

 

מומלץ לערוך השוואה בין שני ביצועים שונים לאותו שיר:

פעילות מסוג זה מחדדת את חוש הביקורת של התלמידים, מביאה לידי ביטוי את הטעם האישי של כל אחד מהם ומאפשרת להם הזדמנות להגדיר במילים הבדלים מוסיקליים בולטים בין ביצועים שונים לאותו טקסט ספרותי.

 

ניתן לערוך השוואה בין מספר ביצועים שונים באמצעות הטבלה הבאה:

ביצוע ב'

(יצויין שם המבצע)

ביצוע ב'

(יצויין שם המבצע)

ביצוע א'

(יצויין שם המבצע)

נושא להשוואה

 

 

 

מי שר?

(גבר/אשה/קבוצה)

 

 

 

כיצד שר?

(סולו/ שירת מענה/שירה משותפת,

תיאור הגוון הקולי)

 

 

 

מתי הוא שר? (תקופה)

 

 

 

תזמור (אילו כלים מלווים)

 

  • אפשר להוסיף נושאים נוספים להשוואה בהתאם לאופי הביצועים ורעיונות התלמידים.
  • ניתן לשאול בסיומה של פעילות זו איזה ביצוע מצא חן בעיניהם ומדוע?

 

משימה המחברת  בין תכני הגיליון לפיוטים שנבחרו:

  • נסו להתאים בין אחד מן הלחנים לאחד מן הטקסטים סביב הפיוט. הסבירו מה הקשר שמצאתם בין השניים?

 

משימות רב-כישוריות המחברות בין תכני הגיליון לעולמו האישי של כל תלמיד ותלמיד

משימות לדוגמא עבור מדרשיר בנושא שבת:

  • נסו לאלתר מנגינה המעבירה את אווירת השבת...
  • המציאו שיר משלכם (עם מנגינה או ללא מנגינה) על אווירת השבת
  • ציירו את השבת שלכם