דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

עמך לשחרך - אמנות השיר

איתי מרינברג

16/11/2015

תקציר המאמר

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט 'עמך לשחרך'

לתקציר המלא

אל הפיוט – מלים, לחן וביצוע

סימן:   עמאני. חתימה זו מסייעת אמנם לשייך את הפיוט בוודאות לר' אהרן אלעמאני או לבנו ר' צדוק, אך אינה מאפשרת הכרעה בין שתי האפשרויות (וראו דיוננו על כך במדור 'על הפיוט').

מבנה וחריזה:   שיר סטרופי [=שיר העשוי מחרוזות מחרוזות] במבנה מעין-אזור [=מבנה הכולל בתוכו מערכת חריזה כפולה: חריזה קבועה בסופי המחרוזות, וחריזה פנימית מתחלפת ממחרוזת למחרוזת]. כל מחרוזת נחתמת בשיבוץ מקראי שהברתו האחרונה היא '-הֶם', וזהו החרוז הקבוע בפיוט. במחרוזת הראשונה מתלכד החרוז בסוף הטורים עם החרוז הקבוע של השיבוצים המקראיים. סכמת החריזה בפיוט: את-את-את / את // בג-בג-בג / גת // דה-דה-דה-הת // וכן הלאה. כך למשל במחרוזת השנייה:

מְעוֹן קָדְשְׁךָ תְּקוֹמֵם אֲשֶׁר הָיָה לְעִיִּים

עַד אָן יְהִי מְשׁוֹמֵם לְעִי מִדְבָּר וְצִיִּים

חֲשׂוֹף זְרוֹעַ לְרוֹמֵם וְיִקָּבְצוּ זְרוּיִם

לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִים אַיֵּה אֱלֹהֵיהֶם

משקל:   משקל הברתי-דקדוקי [=צורת משקל המבליעה שוואים-נעים וחטפים בתנועות הסמוכות להם, ואינה מונה אותם כהברה לעצמם; שיטה זו, בצד השיטה הכמותית, מאפיינת את שירת הקודש בספרד, ונוכחת גם במרכזי שירה אחרים המושפעים משירת ספרד – כמרכז המצרי שבתוכו נכתב פיוטנו]. בכל טור 10 הברות, המתחלקות בדרך כלל (אך לא תמיד) באופן סימטרי, ל- 5 הברות בכל צלע. שקילת הסיומות המקראיות אינה סדורה, ומצויות בה 9, 10, ואף 12 הברות.