דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

על היכלי - אמנות השיר

איתי מרינברג

16/11/2015

תקציר המאמר

המבנה, המשקל והחריזה בקינה 'על היכלי'

לתקציר המלא

אל הפיוט: מלים לחן וביצוע

סימן:              בנוסח שלפנינו – עבבס חזק. אולם שד"ל (ר' שמואל דוד לוצאטו, מחכמי איטליה במאה ה-19. סלל נתיבות במחקר שירת הקודש העברית) סבר כי יש להגיה את תחילת המחרוזת השנייה ולתקנה מ'בֵּית תִּפְאַרְתִּי' ל'אֵת בֵּית תִּפְאַרְתִּי', ואז תהא החתימה 'עבאס חזק', ומסתבר כדבריו (גם על פי המשקל, החסר ללא התיקון הברה אחת).

מבנה וחריזה:     שיר סטרופי [=שיר העשוי מחרוזות מחרוזות] במבנה מעין-אזור [=מבנה הכולל בתוכו מערכת חריזה כפולה: חריזה קבועה בסופי המחרוזות, וחריזה פנימית מתחלפת ממחרוזת למחרוזת]. לפיוט 'מדריך' [=טורי פתיחה] הקובע את חרוז הקבע שבסופי המחרוזות: '-לָה'. סכמת החריזה בפיוט: תת / אא-ת / ת // בב-ת / ת // גג-ת / ת // וכן הלאה.

משקל:           משקל הברתי-פונטי [=משקל המבוסס על מניית שוואים-נעים וחטפים במניין ההברות, כתנועות לכל דבר. רווח מאוד בשירה העברית בארצות המזרח במאות השנים האחרונות]. בכל צלע 11 הברות. נדגים את המשקל בטורי המחרוזת הראשונה:

-  -  -    -   -   -    -   -  -  -  -

בְּ-כִי נַפְ-שִׁי עַל חָרְ-בַּן פַּ-עֲ-מַ-יִם

-   -   -  -  -  -  -  -  -  -  -

אֶ-רֶץ צְ-בִי צְ-בִי יְ-רוּ-שָׁ-לַ-יִם

- -   -  -     -  -   -   -   -  -  -

וְ-עַל עַ-מָּהּ אֲ-שֶׁר הָ-לַךְ בַּ-גּוֹ-לָה