דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

סמאעי

רוני איש-רן

16/11/2015

תקציר המאמר

לתקציר המלא

סוגה מוסיקלית כלית בעלת מבנה ומקצב ייחודיים, שמקורה במוסיקה התורכית-קלסית. היא מורכבת מארבעה בתים ופזמון חוזר ביניהם. שלושת הבתים הראשונים והפזמון החוזר מולחנים במקצב של 10/8 המכונה סמאעי תקיל, ואולי מכאן מקור השם, ואילו הבית האחרון מולחן במקצב שונה, מהיר יותר ולרוב כולל חלקים סוחפים ווירטואוזיים. שם כל סמאעי ניתן לו על שם המקאם בו הוא מולחן – סמאעי ביאת, סמאעי נהוונד וכיוצא באלה. לחן הסמאעי אמור להביא לידי ביטוי את המקאם שבו הוא מולחן, על פניו ומאפייניו השונים. בין בית לבית מתחוללת התפתחות הדרגתית, המתבטאת במנעד, במורכבות המלודית ובשימוש במודולציות. במהלך השנים נדדה סוגה זו גם אל העולם הערבי, וכיום ניתן למצוא לא מעט יצירות סמאעי, אשר הולחנו על ידי מלחינים ערביים. במסורת הפיוט החלבית-ירושלמית אף נכתבו לחלק מיצירות אלו מלים, והן הפכו לשירים המושרים בבתי הכנסת.