דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

כי הנה כחומר - אמנות השיר

איתי מרינברג

16/11/2015

תקציר המאמר

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט 'כי הנה כחומר'

לתקציר המלא

אל הפיוט – מלים, לחן וביצוע

סימן:   אקרוסטיכון אלף-בית, למן המחרוזת השנייה ואילך (מגיע עד האות מ"ם בלבד, ובשל חילופי נוסח פחות ניכר בימינו). בכל מחרוזת שתי אותיות – הראשונה לאחר נוסח הקבע "כִּי הִנֵּה כַּ...", והשנייה לאחר נוסח הקבע "בְּיַד הַ...".

מבנה וחריזה: שיר סטרופי [=שיר העשוי מחרוזות מחרוזות] במבנה מעין-אזור [=מבנה הכולל בתוכו מערכת חריזה כפולה: חריזה קבועה בסופי המחרוזות, וחריזה פנימית מתחלפת ממחרוזת למחרוזת]. לכל מחרוזת מבנה קבוע ונוסחאי, ורק מלים בודדות מתחלפות בו מדי מחרוזת (מסומנות להלן בשלוש נקודות):

כִּי הִנֵּה כַּ... בְּיַד הַ...

בִּרְצוֹתוֹ ... וּבִרְצוֹתוֹ ...

כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ ...

לַבְּרִית הַבֵּ וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר

למרות המבנה הקבוע, הפיוט מעמיד מערכת תמונות עשירה ומגוונת ביותר. חילופי המלים ממחרוזת למחרוזת שומרים על תבנית חריזה שניתן לסמנה כך: אאא-ת / בבב-ת / וכן הלאה; מרכיב החריזה הקבוע לכל אורך הפיוט (סומן לעיל באות תי"ו) נוצר על ידי מילת-הקבע החותמת את כל המחרוזות – 'יֵצֶר' (לשם תפארת הפתיחה משמש החרוז '-צֵר' לאורך כל המחרוזת הראשונה).

משקל:   הפיוט אינו שקול.