דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

יהלל ניב - אמנות השיר

איתי מרינברג

16/11/2015

תקציר המאמר

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט 'יהלל ניב'

לתקציר המלא

אל הפיוט – מלים, לחן וביצוע

סימן:   ישראל

מבנה וחריזה:   שיר סטרופי [=שיר העשוי מחרוזות מחרוזות] במבנה מעין-אזור [=מבנה הכולל בתוכו מערכת חריזה כפולה: חריזה קבועה בסופי המחרוזות, וחריזה פנימית מתחלפת ממחרוזת למחרוזת]. הצלע הראשונה בכל טור אינה נחרזת עם הצלע השנייה באותו טור או עם צלעות אחרות במחרוזת (תופעה זו אופיינית כשלעצמה דווקא לשירים במבנה קלאסי שווה-חרוז), למעט בטור הפותח את השיר (מטעמי 'תפארת הפתיחה'). הטור החותם את מחרוזת הפתיחה – "וְשַׁבָּת שָׂם בְּרִית עוֹלָם / לְאוֹת בֵּינוֹ וּבֵינֵינוּ" – משמש לאורך השיר כרפרין  =פזמון חוזר] בין המחרוזות. סכמת החריזה בפיוט: תת-ת-ת-ת // ב-ב-ב-ת / ת // ג-ג-ג-ת / ת // וכן הלאה.

משקל:           משקל הברתי-פונטי [=משקל המבוסס על מניית שוואים-נעים וחטפים במניין ההברות, כתנועות לכל דבר. נפוץ מאוד בשירת ר' ישראל נג'ארה, ונעשה לצורת המשקל הרווחת ביותר בשירה העברית בארצות המזרח במאות השנים האחרונות]. בכל צלע 7-8 הברות.