דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

טמפו

דפנה דורי

16/11/2015

תקציר המאמר

לתקציר המלא

מהירות הביצוע. ניתן לשיר או לנגן כל קטע מוסיקלי בטמפו אִטי, מהיר או מה שביניהם. המבצֵע בוחר – במודע או שלא במודע – בטמפו מסוים, בהתאם לאופן שבו הוא מפרש את הקטע. הטמפו עשוי, למשל, להיקבע מתוך תפיסת הלחן כנוגה, נלהב, חגיגי או מופנם.

הטמפו מושפע גם מהנסיבות שבהן מבוצע הקטע, למשל – אם מדובר בסולן או בקהל השר ביחד, אם הפיוט מבוצע בראשיתו או בסופו של האירוע ובאופיו של הארוע– תפילה, בקשות, קונצרט או חגיגה.

בהקלטות של פיוטים משנות העשרים עד שנות הששים של המאה שעברה ניתן להבחין פעמים רבות כי הטמפו אִטי. זאת ביחס להקלטותיהם של אותם פיוטים שנעשו משנות השמונים והלאה, המבוצעים על ידי פייטנים מן הדור החדש. תופעה זו מתגלה גם בתחום מוסיקת החוּלין. כך עולה מהשוואת הקלטות של שירים ישנים עם ביצועים עכשויים שלהם. ייתכן אפוא שהטמפו המוסיקלי משקף את קצב החיים של הדור.

מקור המִלה: "זמן" באיטלקית. ברבים: טֵמְפּי.

 

(דפנה דורי)