דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

בקשות גשמים בשיר ובפיוט - מערך שיעור למורה

צוות הזמנה לפיוט וצוות תרבות.IL

16/11/2015

תקציר המאמר

לתקציר המלא

כללי:

נושא הפעילות

משמעות הגשם כמקור חיים ומכאן כיצד מבקשים עליו.

צוות פיתוח

צוות הזמנה לפיוט בשיתוף עם צוות תרבות.IL

שכבות גיל מומלצות

ה – ו (בהתאם להחלטת המורה, לגבי החומרים והחלקים שיילמדו)

מיקום בתכנית הלימודים

נושא נלמד בתכנית הלימודים / שיעור חינוך

משך הפעילות

2 שיעורים

מטרות הפעילות

  1. לעורר שיח בנושא גשם בחברה שאינה חקלאית.
  2. להבין את משמעות הגשם כצורך קיומי ראשוני.
  3. היכרות עם שיר ופיוט בנושא גשם, תוך התייחסות לרב תרבותיות
  4. לעודד שירת רבים בכיתה.
  5. להשמיע קולות חדשים, אחרים, בכיתה, תוך פתיחת האוזן והלב לקולות הללו.
  6. ליצור פס קול תרבותי יהודי-ישראלי.

הפניה לספרי לימוד בכותר

 

 

מהלך הפעילות:

  1. פתיח

נחלק לתלמידים שאלון (להורדת השאלון לחץ כאן). נבקש מהם לענות לשאלה הראשונה.

נראה לתלמידים את הסרטון הבא:

 

 http://www.youtube.com/watch?v=JIYhMQM0bio שכונת חיים - גשמים

 

ונבקש מהם לענות על השאלות הנוספות בדף.

 

  1. דיון בעקבות הפתיח:

בעקבות השאלון נעורר דיון עם התלמידים שבו נברר את החשיבות של הגשם.

מהם הבדלים בין חברה מודרנית לחברה מסורתית ביחסה לגשם?

מה ההבדל בין מי שמתפרנס מחקלאות למי שמתפרנס ממקורות אחרים ביחסו לגשם?

ממה נובעים ההבדלים? איפה נפגש מי שגר בעיר ואינו מתפרנס מחקלאות בבעיות הבצורת?

האם התפלת מים פותרת את הצורך בגשם?

 

  1. תפילת גשם / לוין קיפניס:

נחלק לתלמידים דף עם מילות השיר "תפילת הגשם" מאת לוין קיפניס (להורדת הדף לחץ כאן).

נבקש מהתלמידים לקרוא את המלים, להקשיב ללחן, ולענות על השאלות שבדף.

קישור לשיר בזמרשת http://www.zemereshet.co.il/song.asp?id=399

ניתן להראות את הסרטון המצורף:

 http://youtu.be/78yfWHfjNvg

 

נסכם עם התלמידים את העבודה על השאלות שבדף.

נאיר את השיר כתפילה לגשם שבאה מצד הטבע והאדם ומופנית כדרכן של תפילות לאלוהים. הגשם כמקור חיים וצמיחה בפרדס ובגן.

נבחן את מבנה השיר, בכל בית תבנית קבועה ורק מבקשי הגשם משתנים – שדה, גן, כרם וכו'

נעלה שאלה בייחס לקשר שבין הלחן לשיר, כיצד יש בו כדי לבטא את תוכן השיר.

 

  1. שפעת רביבים / שלמה אבן גבירול:

נחלק לתלמידים דף עם הפיוט "שפעת רביבים" שחובר על ידי שלמה אבן גבירול ופותח את תיקון הגשם שנעשה בשמיני עצרת (להורדת הדף לחץ כאן).

נשמיע לתלמידים את הלחן של פיוט http://www.piyut.org.il/textual/421.html

 

  1. סיכום:

נשווה בין השיר לבין הפיוט. מה דומה ומה שונה בין השניים?

מה קרוב יותר לליבם של התלמידים מבחינת התוכן ומבחינת הלחן. מדוע?

מה בפיוט מחדש / מוסיף / מאתגר מבחינת התלמידים?

על איזה צורך עונים השיר והפיוט.

 

  1. הצעות להמשך פעילות:

א.      לשיר עם התלמידים את השיר / הפיוט / שניהם מאחרי סוכות ועד בוא הגשמים.

ב.      לעשות פעילות חווייתית עם התלמידים בדומה לזו המתוארת בסרטון המצורף.

http://www.youtube.com/watch?v=PeKC3x6VDdI

ג.       התלמידים ייכתבו בקשות לגשם פרי עטם.

 

 

נספחים:

דף שאלון פתיחה

דף  "תפילת גשם" / לוין קיפניס

דף "שפעת רביבים"

 

 

שאלון פתיחה:

האם את/ה מצפה לגשם? מה התייחסותך לעונת החורף ולגשמים?

______________________________________________________________

 

בעקבות הצפייה בסרטון,

מה החשיבות המרכזית של הגשם?

______________________________________________________________

______________________________________________________________

האם הגשם חשוב לכלל האוכלוסייה או בעיקר לחקלאים? נמק/י תשובתך.

______________________________________________________________

______________________________________________________________

איך מחסור בגשמים משפיע עליך באופן אישי? היכן את/ה נתקל/ת בחסר הזה?

______________________________________________________________

______________________________________________________________

כתב/י דבר אחד שהתחדש לכם במהלך הצפייה בסרטון.

______________________________________________________________

______________________________________________________________

 

 

תפילת הגשם

מילים: לוין קיפניס
לחן: יצחק אדל
שנת כתיבה: תרצ"ו

גֶּשֶׁם, גֶּשֶׁם, נֶאֱנָח שָׂדֶה מֵחֹם
גֶּשֶׁם, גֶּשֶׁם, מִתְחַנֵּן הַגַּן בְּלִי דֹּם*                    * דם – דממה, שקט.
שְׁמַע קוֹלֵנוּ אֵל שָׁמַיִם
וְרֵד לָאָרֶץ, גֶּשֶׁם מַיִם!

גֶּשֶׁם, גֶּשֶׁם, מִתְנוֹעֵעַ כֶּרֶם אַט
גֶּשֶׁם, גֶּשֶׁם, בַּפַּרְדֵס יִלְחַשׁ כָּל בַּד*                    *בד - ענף
שְׁמַע קוֹלֵנוּ אֵל שָׁמַיִם
וְרֵד לָאָרֶץ, גֶּשֶׁם מַיִם!

גֶּשֶׁם, גֶּשֶׁם, מִתְפַּלֵּל גַּם יֶלֶד חֵן*                      * ילד חן – ילד חינני, נחמד.
גֶּשֶׁם, גֶּשֶׁם, אֵל שָׁמַיִם לָנוּ תֵּן
שְׁמַע קוֹלֵנוּ אֵל שָׁמַיִם
וְרֵד לָאָרֶץ, גֶּשֶׁם מַיִם!

 

מי הם הדוברים בשיר המבקשים גשם?

______________________________________________________________

______________________________________________________________

מי הוא הנמען בשיר אליו פונים בבקשה לגשם?

______________________________________________________________

סמנו את המלה גשם לאורך השיר. מדוע לדעתכם היא חוזרת פעמים רבות?

______________________________________________________________

______________________________________________________________

מה תפקידו של הגשם על פי השיר?

______________________________________________________________

______________________________________________________________

מה משמעות הכותרת "תפילת גשם"?

______________________________________________________________

______________________________________________________________

שִׁפְעַת רְבִיבִים יוֹרִיד מִזְּבוּלָיו 

לְחַיּוֹת זֶרַע וְלָתֵת פְּרִי יְבוּלָיו 

מְטַר יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ יוֹרִיד עִם אֲגָלָיו 

הֱיוֹת דָּשֵׁן וְשָׁמֵן כָּל פְּרִי עֵץ וְעָלָיו

חִישׁ וּשְׁלַח עֹפֶר טֶרֶם יְנוּסוּן צְלָלָיו

זָכֹר יִזְכֹּר לִי נוֹטֵעַ אֲשָׁלָיו

קוֹמֵם גַּן נָעוּל וּפַרְדֵּס רִמּוֹן שְׁתִילָיו

קִרְיַת חָנָה דָוִד וּמִגְדַּל עֹז חֲיָלָיו

שׁוֹבֵב לְצַוַּאר הַשֵּׁן מְלוּאֵי הוֹד כְּלִילָיו

בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת וְנָהְרוּ כָל הַגּוֹיִם אֵלָיו

אֶלֶף הַמָּגֵן תָּלוּי עָלָיו

 

שפעת רביבים   ר' שלמה אבן גבירול
ספרד / מאה 11

פירוש מלים –

שִׁפְעַת – שפע, רוב רְבִיבִים -  טיפות מים, טל ומטר זְּבוּלָיו– שמיו, זבול=שמים אֲגָלָיו – טיפותיו הֱיוֹת – כדי שיהיה.

הפיוט בלשון קלה

שפע גשמים יוריד משמיו

שיחיו את הזרעים כדי שיגדלו ויתנו שפע פירות

מטר יורה ומלקוש ירדו עם טיפות המים

כדי שיהיו דשנים ושמנים כל פירות העץ ועליו

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מהו פיוט? הפיוט הוא שירת הקודש העברית.

על הפיוט שפעת רביבים – פיוט זה פותח את 'תיקון הגשם' = תפילה לגשם, הנאמרת בשמיני עצרת הוא חג שמחת תורה. מיד לאחר תפילת הגשם מתחילים לומר בברכה השנייה של תפילת העמידה 'ותן טל ומטר לברכה' עד לסוף החורף.

הפייטן – ר' שלמה אבן גבירול (1021 - 1058) משורר ופילוסוף, הספיק לכתוב בחייו הקצרים ספרי הגות ואלפי שירים ולהפוך למכוננה הגדול של שירת ספרד, ולאחד המשוררים המשפיעים ביותר על דורות של אוהבי שירה, כותבים ויוצרים אחריו עד ימינו אלה. בערים רבות בישראל יש רחוב על שמו.

 

מי הוא הנמען בשיר והאם הוא מוזכר בשמו?

____________________________________________________________________________________________________________________________

השוו לשיר תפילת גשם, מה ההבדל ביניהם?

____________________________________________________________________________________________________________________________

מהן  מלות הבקשה בשורות המודגשות?

____________________________________________________________________________________________________________________________

 

מדוע הפייטן מבקש שִׁפְעַת רְבִיבִים  ולא מבקש רק גשם?

____________________________________________________________________________________________________________________________

מה הקשר בין ירידת הגשמים, לזרעים, לפירות וליבולים?

____________________________________________________________________________________________________________________________