דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

בית מדרש הלל לזמרי ישראל

מרב ליבנה-דיל

16/11/2015

תקציר המאמר

לתקציר המלא

בית מדרש הלל לזמרי ישראל נולד בעקבות מופעי 'ידידי השכחת' שהתקיימו בבתי הלל בקמפוסים השונים והעלו על במה אחת פייטן וזמר למופע משותף. מופעי 'ידידי השכחת' הביעו את הרצון לנראוּת של הרצף התרבותי, המוסיקלי והטקסטואלי המתקיים מאות שנים וממשיך ביצירה ישראלית עכשווית. בכל אחד מהמופעים האלו למדנו והעמקנו בטקסטים המושרים, וסטודנטים העלו 'מדרשי פיוט' על הבמה לפני ביצוע הפיוטים.

בית המדרש לזמרים נולד מתוך הרצון של הזמרים להעמיק אף הם בטקסטים הקדומים, ולקבל השראה ליצירתם תוך דיאלוג עם המקורות. אם בפנייה הראשונית לאמנים מסוימים לפני 5 או 6 שנים בבקשה שיבצעו מופע עם פייטן, היינו נתקלים בהיסוס קל עד סרבנות נחרצת, מי שכבר הגיע להופיע - נשבה בקסם, הבין את גודל העניין התרבותי-זהותי הטמון בעולם הפיוט, ורצה לקבל ממנו עוד.

הדיאלוג בין זמרים ופייטנים שהחל על בימות 'ידידי השכחת', יצא את כותלי האוניברסיטאות וסחף את שני הצדדים למסעות משותפים מעניינים: מי מביניהם שהוציאו דיסק משותף, מי שהופיעו יחד על במות אחרות ומי שהגיחו להופעת אורח אצל עמיתיהם לבית המדרש. הפייטנים מצידם גם עברו מסע מלמד, גם הם נחשפו לעולם חדש וליצירה חדשה. בבית מדרש כמו בבית מדרש - גם הביצועים שלהם כבר לא יישמעו אותו הדבר כמו מאז שפגשו לראשונה האחד את השני.

אל מסתתר בביצוע דודי לוי ואילן דמרי

מפגשי בית המדרש נערכים בסופי שבוע או בימים מרוכזים, כדי לאפשר לאמנים שלרוב מופיעים בערבים, זמן פנוי ונוח שיוקדש רק ללמידה. כל מפגש מספק הזדמנות לשיח מפרה, להכרה אמיתית נטולת מסכות ונקייה מרעשי היומיום. העובדה כי בכל מפגש כזה נוכחים האמנים על בני משפחותיהם יוצרת תחושה של קהילה של ממש. ערן צור, מיכה שטרית, דין דין אביב, אתי אנקרי, דודי לוי, קובי אוז, דוד דאור, שם טוב לוי, סגיב כהן, לאה שבת ועוד רבים שמתקבצים לסדר גודל של כיתה ממוצעת בתיכון ציבורי בישראל. ובבית מדרש כמו בבית מדרש, מהר מאוד מאבדים מתוכנם תיאורי התפקיד השונים: כולם לומדים מכולם, וכולם מעשירים את כולם. זהו אינו בית מדרש בו הזמרים מגיעים ללמוד פיוטים והפייטנים מלמדים אותם את עולם הפיוט. הטקסט והמוסיקה חזקים מכל ניסיון לצמצום ההגדרה, ומהר מאוד הופכים המפגשים לחברותא. החברותא הזו היא  שמרכיבה את הרצף התרבותי היהודי, היא שמאז ומתמיד חיברה בין טקסטים קדומים ויצירה, והיא שעזרה להנכיח  את הפיוט כחלק מרצף היצירה הטבעי היהודי-ישראלי.

הרכב 'פיוט אנד רול', הכולל את ערן צור, דודי לוי וארז לב ארי נולד מתוך 'ערב הפיוט הגדול', מופע זמרי בית מדרש הלל, שהתקיים בהיכל התרבות בתל–אביב בדצמבר 2010. ההרכב הזה עומד בלב המופע המרכזי של פסטיבל 'זמן פיוט' ומארח בו אמנים שהפיוט משמש עבורם מקור השראה ויצירה: מיכה שטרית, אתי אנקרי ואפרת גוש. במופע שרים הזמרים פיוטים עתיקים בביצועים מסורתיים לצד ביצועים חדשים, וכל אחד מהם מבצע גם את השירים המוכרים שלו. הקהל פוגש על במה אחת את הפיוטים שהוא מכיר מבית סבא ואת השירים המושמעים היום ברדיו, וכך לחזות ברצף מוסיקלי של יצירה שהתחילה לפני מאות בשנים ונמשכת עד היום.

הלילה לילה לילה, שמחה גדולה הלילה

מרב ליבנה דיל היא מנהלת ארצית של פרויקט 'ידידי השכחת' ורכזת 'על הפרק' ופיתוח משאבים בהלל ירושלים

לפרטים על מופעי פסטיבל זמן פיוט בתל אביב הקליקו כאן