דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

אהיה אשר אהיה - אמנות השיר

איתי מרינברג

16/11/2015

תקציר המאמר

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט 'אהיה אשר אהיה'

לתקציר המלא

סימן:                  אהרן.

מבנה וחריזה:       שיר שווה-חרוז; החרוז '-ךָ' חותם את כל טורי השיר.

משקל:             משקל כמותי [=שיטת משקל שאומצה על ידי משוררי ספרד העברית בהשפעת השירה הערבית בת הזמן, ומשוררי תימן המשיכו לדבוק בה מאות בשנים, גם כאשר נדחקה לשוליים מפני שיטות משקל אחרות ברוב מרכזי השירה העברית. המשקל הכמותי מבוסס בעיקרו על אבחנה בין תנועות באורכים שונים: לתנועה ארוכה תיחשב כל הברה הפותחת בשווא-נע או חטף, שלאחריו תנועה 'רגילה' כלשהי; תנועה ארוכה מכונה 'יתד', וסימנה: U–. לתנועה קצרה תיחשב כל הברה הכוללת תנועה 'רגילה' שאין לפניה שווא-נע או חטף; זו תכונה, בפשטות, 'תנועה', וסימנה: –. צירופים מוסכמים מראש של 'יתדות' ו'תנועות' יוצרים 'עמודים' המכונים בשמות הגזורים מהטיית השורש פ.ע.ל, וצירופים מוסכמים של 'עמודים' יוצרים כמה דגמי משקל עיקריים. לדגמים אלו ישנם כינויים שונים]. דגם המשקל בפיוטנו מכונה 'השלם', והוא מורכב מ-3 עמודי 'מִתְפַּעֲלִים' [=צירוף קבוע מראש של שתי תנועות ויתד, וסימנו: - - U-] בכל טור. כך:

 

-  -   U- / -   -   U- /  -    -   U-

הִ-נֵּה אֲנִי  כוֹ-סֵף לְבֵית מִקְ-דָּ-שְׁךָ

 

-     -    U- /-  -  U- /   -  -   U-

לִרְ-אוֹת גְּאוֹן עֻ-זָּךְ וְהוֹד הַדְ-רָ-תְךָ