דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי

אדום וצח - אמנות השיר

איתי מרינברג

16/11/2015

תקציר המאמר

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט 'אדום וצח'

לתקציר המלא

אל הפיוט – מלים, לחן וביצוע

סימן:                אני משה צבאח (אותיות 'משה' ו'צבאח' עולות מראשי האותיות בשני הטורים האחרונים, בניגוד לאותיות 'אני' העולות מראשי שלושת הטורים הראשונים)

מבנה וחריזה:      כל טורי הפיוט הקצר חורזים זה בזה בשתי חריזות קבועות, ב'דלת' [=הצלע הפותחת כל טור] וב'סוגר' [=הצלע החותמת כל טור]. סכמת החריזה, לפיכך, פשוטה ביותר: אב-אב-אב-אב, וכן הלאה (ואמנם החריזה לעתים אינה מדוקדקת, שכן הפייטן חורז '-מַיִם'/'-מִים'/'-רִים'/'-מֵם' בסוגר).

משקל:            משקל הברתי-פונטי [=משקל המבוסס על מניית שוואים-נעים וחטפים במניין ההברות, כתנועות לכל דבר. רווח מאוד בשירה העברית בארצות המזרח במאות השנים האחרונות]. בפיוט שלפנינו, ב'דלת' – 4 הברות; ב'סוגר' – 5 הברות. כך:

-   -  -  - -   -  -   -   -

אָ-דֹם וְ-צַח יוֹ-שֵׁב שָׁ-מַ-יִם

-   -  -  - -  -   -  -   -

נוֹ-רָא נֶ-צַח בַּ-שֵּׂר עֲ-גוּ-מִים

-   -    -   - -   -   -     -    -

יִזְ-רַח אוֹר צַח עַל עַם מִשְׁ-תּוֹ-מֵם