אמנות השיר: שמע קולי
אתר הפיוט והתפילה

אמנות השיר: שמע קולי

איתי מרינברג

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט "שמע קולי".

שמע קולי – מילים וביצועים

סימן:
ללא סימן.

מבנה וחריזה:
שיר שווה חרוז – החרוז "לוֹת" מבריח את סופי כל הטורים; לתפארת הפתיחה והחתימה מופיע חרוז זה גם בצלע הראשונה של הטור הראשון והאחרון, הבנויים כהיפוך זה לזה, כך:

שְׁמַע קוֹלִי אֲשֶׁר יִשְׁמַע בְּקוֹלוֹת
וְהָאֵל הַמְּקַבֵּל הַתְּפִלּוֹת
[...]
וְהָאֵל הַמְּקַבֵּל הַתְּפִלּוֹת
שְׁמַע קוֹלִי אֲשֶׁר יִשְׁמַע בְּקוֹלוֹת

משקל:
ברוב הצלעות 3 או 4 מלים; המשקל הוא משקל כמותי [=שיטת משקל שאומצה בשירה העברית בהשפעת השירה הערבית. הוא מבוסס בעיקרו על אבחנה בין תנועות באורכים שונים: לתנועה ארוכה תיחשב כל הברה הפותחת בשווא נע או חטף, שלאחריו תנועה "רגילה" כלשהי; תנועה ארוכה מכונה "יתד", וסימנה: U–. לתנועה קצרה תיחשב כל הברה הכוללת תנועה "רגילה" שאין לפניה שווא נע או חטף; זו תכונה, בפשטות, "תנועה", וסימנה: –. צירופים מוסכמים מראש של "יתדות" ו"תנועות" יוצרים "עמודים" המכונים בשמות הגזורים מהטיית השורש פ.ע.ל, וצירופים מוסכמים של "עמודים" יוצרים כמה דגמי משקל עיקריים. לדגמים אלו ישנם כינויים שונים]. במקרה שלפנינו דגם המשקל מכונה "המרובה" (מן הדגמים הנפוצים ביותר), והוא מורכב מרצף קבוע של יתדות ותנועות בסדר הבא: יתד ושתי תנועות (עמוד מכונה: "מְפֹעָלִים"), יתד ושתי תנועות (עמוד "מְפֹעָלִים" נוסף), יתד ותנועה (עמוד המכונה "פְּעוּלִים"). כך: