ר' מוסה בוג'נאח
אתר הפיוט והתפילה

ר' מוסה בוג'נאח

פרופ' אפרים חזן

יצירתו הענפה של ר' מוסה בוג'אנח, שחי ופעל בטריפולי במאה ה־17, מאפשרת לנו הצצה וידע נוסף על חיי הרוח של יהודי טריפולי באותה תקופה. השפעתה של שירת ספרד ניכרת בכתיבתו. הוא חיבר עשרות פיוטים – חלקם אמורים להשתלב בתפילה וחלקם פיוטים לשמחות כמו ברית מילה וחתונה. שיריו נקלטו בקהילתו, טריפולי, ואצל יהודי תוניסיה.

רבי מוסה בוג'נאח חי בטריפולי במאה הי"ז ונפטר בשנת ת"ם (1680). אישיותו של רבי מוסה בוג'נאח ועשרות הפיוטים שכתב שופכים אור חדש על חיי הרוח של יהודי טריפולי במאה הי"ז, נושא שהיה לוט בערפל. רבי מוסה הוא למעשה הפייטן היחיד בעל שיעור קומה נכבד כל כך מבין יהודי טריפולי. על פי המסורת שבידי רבי אברהם כלפון, רושם קורותיהם של יהודי לוב, היה רבי מוסה סגי נהור והוא נשלח בידי אביו למצרים ללמוד שם תורה.

חלק גדול מפיוטיו הם בעלי ייעוד ליטורגי ואמורים להשתלב בתפילה. הם סובבים סביב תפילת "נשמת", שבה שולבו פיוטים שונים בכמה מקהילות צפון אפריקה. זהו גם המנהג המשתקף מקובצי השירה והפיוט הטריפוליטניים הקדומים, ברם יש לציין כי מנהג זה של שילוב פיוטים לפני תפילת "נשמת", בתוכה ולאחריה לא נתקיים בידיהם של יהודי לוב.

מלבד פיוטי תפילה כתב רבי מוסה פיוטים לברית מילה ולחתונה והרבה פיוטים בתהילת ה' ובנושא הגלות והגאולה ללא קשר לתפילה מסוימת. בולטים במיוחד פיוטים שכתב בשבח התורה ובשבח לימודה. ההערצה הגדולה ללימוד התורה ולתלמידי החכמים משקפת אווירה של למדנות ואהבת תורה. בולטים ביופיים השירים האליגוריים באהבת התורה המשלבים יסודות שונים משירת החשק החילונית, המועברים אל מישור המשל ובונים תמונה הנראית כמעט כשיר חול גמור. בדבר זה הולך רבי מוסה בעקבות פייטנה המרכזי של צפון אפריקה, ר' מנדיל אבי זמרה.

רבי מוסה הכיר היטב את שירת ספרד והשפעתה של זו ניכרת היטב בשירתו ויש לה חלק באיכותה. אף הוא הצטיין בהעמדת תבניות שירים מורכבות ומופלאות ולעתים מדהימות – מחרוזות ארוכות מאוד בעלות טורים ארוכים המתחלקים לצלעיות רבות, או בעלות טורים קצרים בחריזה צפופה היוצרת עושר צלילי. שירתו מצטיינת בשעבוד התחביר לתוכן תוך העמדת אינוורסיה תחבירית (שינוי סדר המילים במשפט) או לשון קצרה המחייבת את הקורא לתת את הדעת למשפט הנתון. באופן מפתיע אנו מוצאים בין שיריו שיר חול קצר, "מקור זמרה בלבי", שיר התפארות בסגנון שירת ספרד, ואפשר שיש כאן רמז לשירת חול שכתב המשורר ושלא הגיעה לידינו. שיריו של רבנו מוסה נקלטו בקהילתו, טריפולי ואצל יהודי תוניסיה והם מהווים מרכיב מרכזי בקובץ השירים החשוב "שירי זמרה" (ליוורנו תרל"ב), הכולל את מבחר הפיוטים שנהגו בתוניסיה. שיריו יצאו לאור במהדורה מדעית מבוארת בצירוף מבוא נרחב לשירתו ולשירת תקופתו.

באתר ניתן להאזין לפיוטו לברית מילה, "אערוך זמר תוך מקהלות".