אמנות השיר: קול אהלה תתיפח
אתר הפיוט והתפילה

אמנות השיר: קול אהלה תתיפח

איתי מרינברג

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט "קול אהלה תתיפח".

 

קול אהלה תתיפח – מילים וביצועים

סימן:
חביב.

מבנה וחריזה:
שיר סטרופי 
[=שיר עשוי מחרוזות מחרוזות] בתבנית מעין אזור [=תבנית המשלבת בחריזתה מרכיב קבוע בסופי המחרוזות, בצד מרכיב משתנה בגוף המחרוזות]. לשיר שני טורי פתיחה קצרים (מכונים: "מדריך")המשמשים לסירוגין כרפרין [ = פזמון חוזר] בסופי המחרוזות. סכמת החריזה בשיר משוכללת: שש-תת // אאא-שש / שש // בבב-תת / תת // גגג-שש / שש // וכן הלאה.

משקל:
משקל כמותי [=שיטת משקל שאומצה בקרב משוררי ספרד העברית בהשפעת השירה הערבית בת הזמן. הוא מבוסס בעיקרו על אבחנה בין תנועות באורכים שונים: לתנועה ארוכה תיחשב כל הברה הפותחת בשווא נע או חטף, שלאחריו תנועה "רגילה" כלשהי; תנועה ארוכה מכונה "יתד", וסימנה: U–. לתנועה קצרה תיחשב כל הברה הכוללת תנועה "רגילה" שאין לפניה שווא נע או חטף; זו תכונה, בפשטות, "תנועה", וסימנה: –]בכל צלע בפיוטנו סדר היתדות והתנועות הוא כדלהלן – שתי תנועות, יתד, ארבע תנועות. נדגים זאת לאורך כל המחרוזת הראשונה: