חיים נחמן ביאליק – המשורר הלאומי
חיים נחמן ביאליק, מתוך אוסף הפורטרטים של אברהם שבדרון

חיים נחמן ביאליק

חיים נחמן ביאליק (1934-1873) היה משורר, סופר, עורך, מתרגם ומוציא לאור. הוא היה אחד מגדולי המשוררים העבריים וממחדשי השפה העברית, ממניחי היסוד לספרות הילדים העברית החדשה ובזכות השפעתו הרבה כונה "המשורר הלאומי".

ביאליק נולד באימפריה הרוסית, בכפר קטן בשם ראדי שכיום נמצא בשטח אוקראינה. על כפר הולדתו כתב ביאליק: "מקום יערות ושדות ונוה שאנן מלא יופי צנוע של טבע פשוטה ובריאה, שמחה בחלקה ומסתפקת במועט". כשהיה בן שש עברה המשפחה לעיר סמוכה, ובני המשפחה התפרנסו בדוחק מהפעלת בית מרזח בביתם. בגיל שבע הפך ביאליק ליתום מאב, ועקב כך נשלח לגדול בבית סבו האדוק והקפדן. לאורך שנותיו בבית סבו סבל מאכזריות רבה מצד מלמדיו ובני דודיו. 

בגיל 17 הגיע ביאליק ללמוד בישיבת וולוז'ין, בה כתב את יצירתו המוכרת הראשונה, "אל הציפור". החוויות העמוקות מילדותו ומלימודיו בישיבה באו לידי ביטוי ביצירותיו המגוונות לאורך השנים.

יצירתו של ח"נ ביאליק

בגיל 19 עבר ביאליק לאודסה, שהייתה בזמנו המרכז השוקק של חיי התרבות והרוח העבריים, ושם חי את מרבית שנותיו הבוגרות וכתב חלק ניכר מיצירתו. באודסה החל לפרסם את יצירותיו וזכה להכרה רחבה. הוא התיידד עם אישים בולטים בתרבות העברית ובציונות, ובהם ליליינבלום, רבניצקי, לוינסקי, דיזנגוף וש' בן ציון, וקידם עימם מיזמי תרבות חשובים.

ב-1903 ביאליק הזדעזע קשות למשמע העדויות מפרעות קישינב, ובעקבותיהן כתב את "על השחיטה" ו"בעיר ההריגה", מיצירותיו המוכרות והנוקבות ביותר. ב-1924 עלה עם רעייתו לארץ ישראל והתגורר בתל אביב. הוא נפטר ב-1934, והובא לקבורה בבית העלמין טרומפלדור בתל אביב בהלוויה מרובת משתתפים.

יצירתו של ביאליק תופסת מקום חשוב בקאנון הספרותי העברי. הוא נודע בכישרונו לתאר את החיים המודרניים ולהגיב להתרחשויות אקטואליות, באמצעות שילוב בין עברית חדשנית וביטויים מהמקרא והתלמוד. ביאליק כתב שירים למבוגרים ולילדים, סיפורים, מסות, תרגומים, פרשנות ושירים ביידיש. הוא היה ממקימי הוצאות הספרים "מוריה" ו"דביר", ערך את "ספר האגדה" ופעל בוועד הלשון העברית. רבים משיריו הולחנו וזכו לפופולריות, דוגמת "הכניסיני תחת כנפך" ו"היא יושבה לחלון".

בספרייה הלאומית נאספו חומרים רבים ומרתקים הקשורים לביאליק. הפריטים חושפים היבטים שונים ביצירתו, תולדות חייו ופועלו התרבותי הרחב. בספרייה אפשר לעיין במהדורות שונות של כתביו למבוגרים ולילדים; יצירות בכתב ידו; תכתובות שניהל; תמונותיו; מאמרים שעסקו בו; ביטויי האבל על מותו ודרכי הנצחתו. נוסף לאלו, אפשר להאזין להקלטות של שיריו בביצוע מיטב הזמרים.

כתבות בבלוג הספרייה

לכל הכתבות בנושא