מוזיקה > יצירות מספרות > חדש במחלקת המוזיקה > המוזיקולוגית פרופ' דליה כהן הלכה אתמול לעולמה

המוזיקולוגית פרופ' דליה כהן הלכה אתמול לעולמה

​המוזיקולוגית פרופ' דליה כהן, כלת פרס ישראל לשנת תשע"ב, הלכה לעולמה אתמול, ה-7.5.2013. 
 
אפשר לומר שדליה הייתה מעין מוזיקולוגית-על שחקרה את המוזיקה מאין ספור היבטים והקשרים. אולם עיקר המאמץ האינטלקטואלי שלה התבטא בשזירת כל גופי הידע המוזיקליים לכדי ישות קוהרנטית אחת. כל עניין קטן או גדול, מביצי כינים ועד קרני ראמים, היה צריך למצוא את מקומו ולהשתבץ בפסיפס הדלייתי הכולל. כל גילוי חדש, שלה או של אחרים נבחן על ידיה מבחינת תרומתו להבנת גוף הידע המאוחד סביב עקרונות-העל שניסחה חזור ונסח. אחד מעקרונות-העל שיצאו מבית מדרשה היה "עיקרון הניגודים המשלימים", המשתקף להפליא בכותרות של ספריה: "חוויה והתבוננות", "מזרח ומערב", "אקוסטיקה ומוזיקה", "שמע וידע". העיקרון ניכר ברמה האסתטית המופשטת "האתוס והפתוס" או "האפולוני והדיוניסי", אך יורד גם לרמת המרכיבים המוזיקליים הקונקרטיים, וחל על הדיסוננס והקונסוננס ועל האקורד והסקונדה וכיוצ"ב. חקר הקוגניציה המוזיקלית הוא השדה שבאמצעותו חתרה לאחד את מערכות הניגודים המשלימים, ובמיוחד את הניגוד שהעסיק את מחשבתה יותר מכל  "התרבותי והאוניברסאלי", כשהתרבותי מתבטא ב"סכמות נלמדות" והאוניברסאלי ב"סכמות טבעיות". דליה העמידה תלמידי מחקר רבים שהולכים בדרכיה וממשיכים לפתח את רעיונותיה, להרחיב את משנתה ואף לבקר אותה.
 

פרופי נפתלי וגנר, תלמיד, עמית וחבר של דליה כהן.

פרופ' דליה כהן  ופרופ' רות כץ, תרמו לספרייה הלאומית אוסף הקלטות של מוסיקה ערבית-ישראלית, אותה הקליטו במסגרת מחקרן המשותף.

​מתוך הרצאתה של פרופ' דליה כהן  באירוע לכבודם ובהשתתפותם של המלחין לוצ’יאנו בריו והכנר והמנצח יהודי מנוחין, 5 במאי, 1991.
ההקלטה כוללת קטע מוסיקלי בביצועו של המתופף ג’מיל סעיד.