מוזיקה > יצירות מספרות > פרידה מהמלחין הענק בן ציון שנקר: "מחייה המוזיקה החסידית"

פרידה מהמלחין הענק בן ציון שנקר: "מחייה המוזיקה החסידית"

עולם המוזיקה איבד את את המלחין הענק שאחראי ללחנים האהובים והמוכרים של "מזמור לדוד", "אשת חיל" ונכסי צאן ברזל רבים נוספים בעולם הניגון החסידי.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 


ר' בן ציון שנקר ז"ל נודע כ"בעל מנגן" מופלא, יחיד בדורו בכל הנוגע להשפעתו על עולם הניגון החסידי. פעילותו המוסיקלית הייתה קשורה לשלושה ענפים מרכזיים: ביצוע, הלחנה ותיעוד. ר' בן ציון אמנם לא גדל במשפחה של חסידי מודזיץ, אבל  הפך להיות חסיד מן המניין ובהמשך הפך ל"מלחין החצר" של החסידות.  


חסידות מודזיץ התפרסמה בזכות ניגוניה הרבים, שרבים מתוכם הולחנו על ידי האדמו"רים עצמם, ובזכות המעמד המיוחד של המוסיקה ככלי רוחני. בצעירותו, למד בן ציון בקונסרבטוריון בניו-יורק ושם רכש את השכלתו המוסיקלית. בשנת 1956 הוא הוציא את התקליט הראשון של מוסיקה חסידית הקשורה למסורת חסידית אחת, ולמעשה היה הראשון שהקליט מוזיקה חסידית באופן מקצועי. תקליטו השני הוקדש לניגוני מלווה מלכה שהולחנו על ידי אדמו"רי מודזיץ. למרות חששותיו, התקליט התקבל בהתלהבות רבה מאד.

 


הנה קטע על הרפרטואר המוזיקלי של החסידות, מתוך ראיון של ר בן ציון שנקר עם חוקר הניגון החסידי יעקב מזור שעבד שנים רבות בארכיון הצליל של הספרייה הלאומית (הראיון באנגלית):

 

 


עד מהרה, החל ר' בן ציון להלחין ניגונים משלו, ונראה שהלחין בסביבות 600 ניגונים! ניגונים אלו הפכו עד מהרה לנכסי צאן ברזל של הנגינה החסידית, ורבים שרים אותם מבלי לדעת שהוא הלחין אותם. הנה למשל הניגון המפורסם "מזמור לדוד", מתוך הקלטה של קונצרט בקראון הייטס:

 



כישרונו המוסיקלי איפשר לו להבחין בין הסגנונות המוסיקליים השונים של האדמו"רים השונים לבית מודזיץ, וכך הוא מספר:

 

 


חלק חשוב של פעילותו המוזיקלית של ר' בן ציון היה תיעוד של מאות ניגונים נשכחים של החסידות, ובזכותו הם מושרים היום בשנית.  

תחקיר וכתיבה: מתן ויגודה, מחלקת המוזיקה וארכיון הצליל הלאומי
 
עוד עשרות ביצועים ולחנים של בן ציון שנקר מחכים לכם בארכיון הצליל הלאומי