מה בספרייה > חדשות > ניוזלטר > 2015 > ינואר 2015 > ד"ר סטפן ליט, איש מחלקת הארכיונים בספרייה

ד"ר סטפן ליט, איש מחלקת הארכיונים בספרייה

הפרס היוקרתי על שם רוזל ופאול ארנסברג הוענק לאיש מחלקת הארכיונים בספרייה הלאומית ד"ר סטפן ליט, כהוקרה על ספרו שראה אור לאחרונה, "תקנות של קהילות יהודיות במרחב התרבותי האשכנזי, 1850-1650". בספרו עוסק ד"ר ליט בחיים היהודיים בקהילות ברחבי אירופה המרכזית והמזרחית לאורך תקופה של מאתיים שנה. פרס ארנסברג – על שמם של בני זוג יהודים מפרנקפורט שעלו ארצה במהלך השואה ושבו לעיר הולדתם עם סיום המלחמה – מוענק אחת לשנתיים למי שתרמו תרומה משמעותית בתחום מחקר הקשור לחיים היהודיים בפרנקפורט.

​​ד"ר סטפן ליט, יליד ברלין שהשתקע בישראל בשנת 1995, אמר, עם קבלת הפרס: "תמיד נעים לזכות בכבוד כזה, ועוד יותר מכך כשהארגון המעניק את הפרס מבין את החשיבות שבמתן הכרה למחקר שנעשה בתחום אקדמי ספציפי כל כך". ד"ר ליט, שהרצה באוניברסיטאות רבות בישראל ובאירופה, פרסם מחקרים רבים העוסקים בתולדותיה ובשורשיה של יהדות אירופה בראשית העת החדשה, עם דגש מיוחד בקהילות גרמניה והולנד.

 

ספרו של ד"ר ליט עוסק בקהילות הפזורות על פני מרחב גאוגרפי עצום במשך מאתיים שנה, אך הפרס ניתן לו בזכות הפרק העוסק ספציפית בקהילה היהודית של פרנקפורט. המקורות הראשוניים ששימשו אותו לצורך מחקרו שמורים באוספים הלועזיים של מחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית, שבה הוא עובד מאז 2010.

 

האוספים הארכיוניים העצומים של הספרייה מתעדים אלפי שנות חיים יהודיים בארץ ישראל ובגולה. בכל שנה עושים אלפי אנשים שימוש באוספים אלה, הן באמצעות כלים מקוונים והן באמצעות ביקור בספרייה הלאומית עצמה.