על אודות התערוכה

יצירות למגירה – בעקבות ארוניות הכרטסות של קטלוג הספרייה הלאומית
מיכה אולמן, מאיה אטון, ניבי אלרואי, אביטל גבע, ציבי גבע, מיכל היימן, הילה עמרם, יוסף קריספל
אוצרת: אירנה גורדון
 
הספרייה היא מטפורה של היקום ושל האפשרות להבין אותו, כפי שתיאר בורחס בסיפורו הידוע "ספריית בבל". הספרייה היא היקום הבלתי נתפס והידע על אודותיו, ידע שאנו צוברים, מעבדים וגם מאבדים כל העת. הספרייה עונה על הצורך האנושי לתת סדר בכאוס ובאינסוף של הידע. אלא שהיא עצמה מרחב של אספקלריות, מבוכים ומציאויות – פיזיות ומדומיינות – מרחב של פרשנויות ותפיסות עולם. והקטלוג הטמון בארוניות הכרטסות, מהו? – לכאורה צופן כל הצפנים, המפתח לכל העולמות. אלא שהוא עצמו יציר הספרייה, חלק בלתי נפרד ממנה, "דפדפת הפלא" הפרוידיאנית, אותו מנגנון של זיכרון המכיל את המודע והלא מודע של הידע והתרבות.
 
התערוכה נולדה מתוך השינויים שעוברת הספרייה הלאומית: מעבר מן הכרטוס הפיזי הידני לכרטוס דיגיטלי; סריקה ואחסון דיגיטליים של מכלול אוספי הספרים שבספרייה לצד הספרים וכתבי היד הפיזיים; ומעבר ממשכנה הנוכחי ההיסטורי, למשכנה החדש המתוכנן לשנת 2018. ארוניות הכרטסות העתידות להיוותר ללא שימוש, הן אובייקטים היסטוריים, עיצוביים וסימבוליים. יוזמי הפרויקט ראו לנכון לשמר אותן ולהציען כמצע לפעולה אמנותית. במסגרת הפרויקט, שארך כשנה, הוזמנו האמנים לבחור אחת מארוניות הכרטסות כבסיס לעבודות שתעסוקנה ברעיון הספרייה, הקטלוג והארכיב על משמעויותיהם התרבויות, הפוליטיות והחברתיות בתוך החוויה הקיבוצית והפרטית, החוויה היהודית והישראלית, וגם החוויה האוניברסלית האנושית.
 
היצירות שנולדו תחילתן אכן באובייקט הגשמי של הארונית, אולם הן פורשות ממנו והלאה למסעות רגשיים וצורניים, פילוסופיים ואסתטיים. הן מעלות שאלות הקשורות בידע ובשפה, בדרכי מיון וסימון, ביחס בין דימויים לשוניים ודימויים חזותיים, בתשוקת ההיזכרות ובחרדת השִכחה וההתכלות. כל אחת מהן מובילה אותנו בשביל אחר, מתפצל, ויחדיו הן מרכיבות חלל אנציקלופדי של שיטוטים מוחשיים ורעיוניים העוסקים בדרכי ההבניה והפירוק של מי שהננו. מעבר לקירות התערוכה מציצה הספרייה עצמה על עולמותיה הפיסיים והוירטואליים.
 
וכך, על פי בורחס, מגיע הספרן הגאוני למסקנה שהספרייה כוללת "את כל אשר ניתן להביע: בכל הלשונות, הכל: תולדות העתיד לפרטיהן, האוטוביוגרפיות של רבי המלאכים, הקטלוג המהימן של הספרייה, מילין על מילין של קטלוגים מזויפים, הוכחת זיופם של הקטלוגים הללו, הוכחת זיופו של הקטלוג האמיתי, האוונגליון הגנוסטי על פי בָּסִילִידֶס, הפירוש לאוונגליון זה, הפירוש לפירוש האוונגליון הזה, התיאור האמיתי של מותך, הגרסה של כל ספר בכל הלשונות, המובאות מתוך כל ספר בכל הספרים." (חורחה לואיס בורחס, "ספריית בבל", מתוך בדיונות, תרגם: יורם ברונובסקי, תל אביב: הספרייה החדשה הוצאת הקיבוץ המאוחד, עמ׳ 74)
 
בתערוכה חמישה מיצגים:
  •   ציבי גבע, שימור, 2014, ארונית כרטסות (עץ ומתכת), זכוכית
  •   אביטל גבע, ספרים בנהר עמוק, 2014, טכניקה מעורבת
  •   מיכה אולמן, פה, 2014, ארונית כרטסות, אדמה
  •   יוסף קריספל, ללא כותרת (נער מנגן בחליל), 2013, אקריליק ודיו על עץ לבוד בדופן פנימית של
       ארונית עץ; תמיד מנגנת, תמיד שלמה, 2014, אקריליק על גבי טפט מוצמד לחלונות זכוכית
  •   מיכל היימן, ניבי אלרואי, הילה עמרם ומאיה אטון, אין בי מורא, 2014 , הקרנת וידיאו, רישום קיר, אובייקטים והדפס רשת*   ציבי גבע, שימור, 2014, ארונית כרטסות (עץ ומתכת), זכוכית
 
 
ימי פעילות: א'-ו'
תאריך הסגירה: 31.5.14

זמני פתיחת התערוכה

בימים א'-ה': 19:45-09:00
ביום ו': 12:45-09:00

 

תאריך סגירה: 31.05.2014